Auteur Topic: How to: Omgaan met GDI motoren  (gelezen 15079 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Super Top

  • Global Moderator
  • Harde kern Forumlid
  • *******
  • Berichten: 1328
  • Geslacht: Man
  • Totaal C50 gestoord
  • Autotype: Colt 1.5 Super Top, Lancer 1.8 4x4 & ЯVR 2.0T HSGR
  • Jaartal: Div.
  • Kleur: Grace Silver & Sophia White x2
How to: Omgaan met GDI motoren
« Gepost op: januari 04, 2014, 07:07:21 pm »
Advertisement
Als ik op diverse fora kijk, zie ik heel vaak vragen/problemen omtrent de GDI motor.
Het heeft weinig zin om dat 101 keer te moeten vertellen.
Vandaar dat ik hier maar even een topic over heb gemaakt en boven aan in de werkplaats neer heb gezet, om als vraagbaak te kunnen dienen.

Een GDI motor is een gevoelige motor die toch wel een beetje speciaal onderhoud vraagt.
Maar wanneer een GDI motor goed behandeld wordt en goed onderhouden wordt, heeft men er een zeer betrouwbare en zuinige motor met goede prestaties voor terug.

Olie:
Een bekend probleem bij de GDI zijn de tikkende klepstoters.
In de meeste gevallen wordt dit veroorzaakt door het gebruik van verkeerde olie of de verversingstermijn is niet in acht genomen.
De GDI motor heeft net als heel veel andere motoren "hydraulische" klepstoters die gesmeerd worden met motorolie.
Wanneer er een te dikke olie (standaard olie) wordt gebruikt, wil dit niet door de oliekanaaltjes worden geperst, waardoor de klepstoters droog komen te staan.
Ook wanneer de olie niet tijdig ververst wordt krijg je last van tikkende klepstoters, omdat kanaaltjes verstopt raken door ijzerdeeltjes die door slijtage in de olie komen.

Voor dit blok moet je een "vol syntheet" gebruiken met een viscositeit van 5W30 of 10W30 (High performance)
Over het algemeen zijn dit longlife oliën en gaan circa 25.000 km mee. (Deze oliën worden vaak toegepast in de racerij)
Dus op het moment van aanschaf even pijnlijk, maar je kunt wel weer een tijd vooruit.

Brandstof:
Verder hebben we nog de brandstof.
Een GDI haalt alleen bij RON 98 of hoger de beste prestaties.
Even de voordelen op een rijtje:

- lager brandstofverbruik.
- meer vermogen
- stillere motor
- comfortabeler rijden
- minder slijtage

De kosten aan de pomp liggen iets hoger, maar verdienen zich terug aan kilometers per liter en comfort.

Bougies:
Dan hebben we nog een aandachtspuntje, de bougies.
De GDI is een arm mengsel motor en heeft hiervoor speciale bougies nodig om een juiste verbranding te kunnen garanderen.
Iridium bougies worden hiervoor gebruikt.
Deze elektrode van deze bougies zijn gemaakt van het hardste edelmetaal dat we hier kennen.
Iridum smelt bij dusdanig hoge temperaturen, die zullen we in een verbrandingsmotor niet tegenkomen.
Daarbij is de elektrode de helft dunner dan bij de reguliere bougies, wat tot gevolg heeft dat de vonk bij een lagere ontsteekspanning tot stand komt en beter gereguleerd is, dus de kans op misfires een stuk kleiner, en de verbranding vollediger is.
Verder heeft de iridium bougie nog een zelfreinigende werking, waardoor roet en kooldeeltjes niet aan de elektrode blijven zitten.
Ook hier staat een flinke prijs tegen over tov de gewone bougie, alleen gaat deze bougie 90.000 km mee.
Het is even een investering, maar loont zeker.

Schokje:
Bij een GDI is het heel goed mogelijk dat er omstreeks de 80 km/h een schokje gevoeld wordt.
Dit is het omschakelen van rijk naar arm mengsel (en vice versa).
Dit is weer terug te vinden op het display als je kijkt naar je momenteel verbruik, je ziet dan de waarden verspringen.


Deze how to is geschreven door Eagle1982
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Offline 4Koen63

  • Officieel Clublid
  • Harde kern Forumlid
  • *******
  • Berichten: 2346
  • Geslacht: Man
  • Autotype: Seat Cordoba Vario 1.9 TDi
  • Jaartal: 1999
Re: How to: Omgaan met GDI motoren
« Reactie #1 Gepost op: februari 09, 2015, 04:16:01 pm »
Als ik hier even op mag inhaken, ik rij nu zelf een tijdje GDI.
Uiteraard hou ik - en de vorige eigenaars ook gelukkig - me aan al deze extra aandachtspuntjes van de GDI-motor.


Bij mij is de "range" van het bokken (puntje 4) ongeveer van omstreeks 105 tot 115 km/u. Dit vind ik zelf erg vervelend aangezien ik graag op de snelweg een kruissnelheid aanhou van ongeveer 110 km/u.


Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat een motor op constante snelheid (deellast) zijn mengsel gaat veranderen?
Als iemand mij hier iets meer over kan vertellen ben ik hem of haar heel erg dankbaar :)
Work in progress:

Eagle Talon (1Gb DSM, 1993)

Previous Mitsubishi's:

Eclipse 1G (1992)
Galant 8G GDI GLS (2000)
Carisma 1.8 GDI (1999)
Colt CA5A 1.8 GTi-16v (1995)
Eclipse 1G Targa (1993)
Eclipse 1G (1994)

Nürburgring lapcounter: 13

Offline Eagle1982

  • Officieel Clublid
  • Harde kern Forumlid
  • *******
  • Berichten: 2361
  • Geslacht: Man
  • De bijrijder zit er altijd naast...
  • Autotype: Lancer 1.8 Sport Sedan invite
  • Jaartal: 2008
  • Kleur: Coolsilver
Re: How to: Omgaan met GDI motoren
« Reactie #2 Gepost op: februari 09, 2015, 05:27:46 pm »
Dat zal dan niet gaan om het omschakelen van het mengsel.
Dat is namelijk een 1 malig schokje wat je niet altijd hoeft te merken.


Die van mijzelf heeft er ook een handje van, maar wat precies de oorzaak is weet ik nog niet.
Wel heb ik gezien dat de lambdasonde op dat moment exact hetzelfde reageert als de motor.
Dus wellicht dat daar meer info te halen valt.
Als ik meer te weten kom dan laat ik het je weten.

Probeer wel de "How To" topics zo schoon mogelijk te houden, anders verliezen ze op een gegeven moment hun waarde ;)
Als je je beperkingen kent, kun je daarbinnen onbeperkt te werk gaan

Offline trancedrift

  • Harde kern Forumlid
  • *******
  • Berichten: 711
  • Geslacht: Man
  • Autotype: Lancer CY3A 1.8T; Outlander CW5W 2.4
  • Jaartal: 2008
  • Kleur: Rally Red
Re: How to: Omgaan met GDI motoren
« Reactie #3 Gepost op: februari 10, 2015, 07:54:15 am »
De vorige eigenaar (ik) rijde liever met snelheden tussen 130 en 150 dus had nooit last van dit, maar ik heb wel eens gemerkt wat subtiele schokken bij 100 km/h constante snelheid (meestal op traject controles). In dit geval draait deze motor op relatief lage toeren, zo laag dat in combinatie met de automaat ik denk dat het gaat bijna naar stationair lopen regime, af en toe, en de EGR klep gaat steeds dicht en open. Echter is deze auto gemaakt voor cruisesnelheden van tenminste 115-120, dan zijn de toeren rond 2600-2700 en de EGR gaat niet onnodig aan. Ik zal zeggen zelfs dat als je alleen 95 tankt als ik deed, het is meer zuinig met snelheden van 140 (~3200 toeren), dan gaat de EGR helemaal niet meespelen als een factor. Als je liever onder de 3000 toeren blijft moet misschien denken aan 98 octaan tanken.


PS: een beetje uitleg - motor verandert mengsel als de EGR aan gaat omdat die denkt dat er zit nog niet verbranden benzine in de uitlaatgassen, dus de injectoren gaan minder vaak open. Dan wordt je mengsel ineens te arm, zeker als de uitlaatgassen te heet, te koud, of te arm zijn, dus wordt de mengsel te slecht, dan gaat de ecu weer ingrijpen (lampda 1 leest slechte mengsel etc)
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2015, 07:59:38 am door trancedrift »
135
├┼┼
24 R

Offline 4Koen63

  • Officieel Clublid
  • Harde kern Forumlid
  • *******
  • Berichten: 2346
  • Geslacht: Man
  • Autotype: Seat Cordoba Vario 1.9 TDi
  • Jaartal: 1999
Re: How to: Omgaan met GDI motoren
« Reactie #4 Gepost op: februari 10, 2015, 01:07:41 pm »
Ik snap dat het topic liefst "zo schoon mogelijk" moet blijven :)


Ik tank standaard minimaal octaan 98 met de GDI, en in de toekomst zal de EGR afgedopt worden. Benieuwd of dat resultaat heeft.
Work in progress:

Eagle Talon (1Gb DSM, 1993)

Previous Mitsubishi's:

Eclipse 1G (1992)
Galant 8G GDI GLS (2000)
Carisma 1.8 GDI (1999)
Colt CA5A 1.8 GTi-16v (1995)
Eclipse 1G Targa (1993)
Eclipse 1G (1994)

Nürburgring lapcounter: 13

glasman

  • Gast
Re: How to: Omgaan met GDI motoren
« Reactie #5 Gepost op: februari 21, 2015, 09:12:06 pm »
Nu zit ik op z on auto onderdelen site te kijken onder mijn kenteken.


En dan worden er ook  platinum bougies aangeboden voor de GDI motor.


Zijn dit ook goede, of is het beter om iridium te nemen?


 :o

Offline G.V.N.

  • Gewaardeerd Forumlid
  • *****
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Autotype: Volvo V40 Bi Fuel
  • Jaartal: 2003
  • Kleur: Zwart
Re: How to: Omgaan met GDI motoren
« Reactie #6 Gepost op: december 30, 2017, 11:47:47 pm »
Ik heb een vraagje omtrent de olie voor GDI motoren. Sinds kort heb ik een Carisma 1.8 GDI, ik heb geen idee welke olie er op het moment in zit, nou laat ik met de volgende beurt de olie meteen verversen. Hieronder zie ik dat je het beste 5W30 of 10W30 kan nemen, maar op veel onderdelen sites zie ik (als ik zoek op kenteken) dat ze 10W40 aanraden. Nou ga ik persoonlijk meer uit van de kennis van dit forum  ;D  Maar toch ben ik wel benieuwd hoe dit nou zit.




Offline mitsubishi

  • Senior Forumlid
  • ******
  • Berichten: 339
Re: How to: Omgaan met GDI motoren
« Reactie #7 Gepost op: december 31, 2017, 10:50:11 pm »
10W40 lijkt me niet prettig......GDI heeft hydro klepstoters. Een goede syntheet werkt bij mijn MSX prima. Die heeft dezelfde klepstoters als de GDI motoren.


Ik weet alleen niet of een 30 olie te dun wordt voor een wat oudere auto. Bovendien zijn de huidige oliën mee toegespitst op modernere auto's. Je zou eens kunnen overwegen om bijvoorbeeld de Shell helix ultra 5W40 te nemen. Niet duur, zou ook moeten werken. 

Offline G.V.N.

  • Gewaardeerd Forumlid
  • *****
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Autotype: Volvo V40 Bi Fuel
  • Jaartal: 2003
  • Kleur: Zwart
Re: How to: Omgaan met GDI motoren
« Reactie #8 Gepost op: januari 26, 2018, 05:08:49 pm »
Om hier even op in te haken. Ik heb laatst eens navraag gedaan bij de (Mitsubishi)dealer waar mijn auto voorheen in onderhoud is geweest, over de olie die er in de (in mijn geval Carisma) 1.8 GDI moet. Ik kreeg het volgende antwoord:



Goedemiddag,
 
Uw vraag is wat voor olie er in de Carisma zou moeten, dat is 5W30 olie.
 
Ik hoop u hiermee voldoende te geinformeerd
 
 
Mvg

Met vriendelijke groet,


Autobedrijf Peter Ursem


Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben! :)
 
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2018, 05:58:17 pm door GilianvanNeck »

Offline G.V.N.

  • Gewaardeerd Forumlid
  • *****
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Autotype: Volvo V40 Bi Fuel
  • Jaartal: 2003
  • Kleur: Zwart
Re: How to: Omgaan met GDI motoren
« Reactie #9 Gepost op: februari 28, 2018, 05:08:26 pm »
Een vraagje voor degene die hier wat vanaf weet/ ervaring mee heeft. Heeft het nut om een brandstoftoevoeging toe te voegen? Of is dit juist schadelijk voor de "gevoelige" GDI motoren? En zo ja, welke is er aan te raden?

Offline mitsubishi

  • Senior Forumlid
  • ******
  • Berichten: 339
Re: How to: Omgaan met GDI motoren
« Reactie #10 Gepost op: maart 01, 2018, 09:06:14 am »
Het grote probleem met de GDI blokken is en blijft vervuiling. Goede ++++ benzine (Ultimate, Firezone) geeft de meeste kans op schone verbranding. Sterk reinigende olie, is de andere manier om deze blokken goed te houden.


Ik heb geen ervaring met brandstof toevoegingen. En in mijn beleving vaak niet nodig als je voldoende kwaliteit brandstof tankt.  De voorgeschreven olie door Mitsubishi dateert uit de tijd dat olie qua specs veel minder was dan krap 20 jaar terug. Voor zover mij bekend is het grootste risico bij deze motoren dat de vervuiling van motorolie / motor zodanig is dat je klepstoters al defect zijn. Dit zijn dezelfde klepstoters als te vinden in de 1.8 140PK in de Carisma MSX. En 50000 km gebruik van Shell 5W40 Helix Ultra heeft nog geen enkele keer gezorgd voor tikkende klepstoters.








Offline G.V.N.

  • Gewaardeerd Forumlid
  • *****
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Autotype: Volvo V40 Bi Fuel
  • Jaartal: 2003
  • Kleur: Zwart
Re: How to: Omgaan met GDI motoren
« Reactie #11 Gepost op: maart 01, 2018, 05:54:39 pm »
Nee klopt, het probleem van de vervuiling is mij ook bekend. Wat betreft de olie, er zit nu 5W30 van Kroon Olie in. Deze werd ook gebruikt door de dealer waar die vandaan kwam, daarom ben ik er maar in meegegaan. Maar ik kan dus beter die Shell olie gebruiken? Wat betreft de brandstof, ik probeer wel zoveel mogelijk euro 98 in te gooien. Maar dat lukt niet altijd, omdat er hier in de buurt voornamelijk zelfpomp stations zijn waar alleen euro 95 en diesel verkocht wordt. En ik heb helaas niet altijd tijd om ver om te gaan rijden..


Nou kwam ik gisteren wel een cleaner tegen die speciaal geschikt is voor onder andere GDI en FSI motoren bedoeld is.
De reden dat ik hier zo benieuwd naar ben, is omdat volgens mij mijn benzineverbruik sinds gisteren omhoog is gegaan.  En dat

Offline mitsubishi

  • Senior Forumlid
  • ******
  • Berichten: 339
Re: How to: Omgaan met GDI motoren
« Reactie #12 Gepost op: maart 01, 2018, 08:22:23 pm »
probleem is dat de injectoren rechtstreeks in de cilinder spuiten. Met een vervuilde motor zijn ook de injectoren vervuild. En dat vraagt soms om meer dan alleen een injector reiniger.

Offline G.V.N.

  • Gewaardeerd Forumlid
  • *****
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Autotype: Volvo V40 Bi Fuel
  • Jaartal: 2003
  • Kleur: Zwart
Re: How to: Omgaan met GDI motoren
« Reactie #13 Gepost op: maart 01, 2018, 09:16:24 pm »
Dus wat zou je in mijn geval doen? De  injectoren laten reinigen bij een specialist ? Of is dit enigszins makkelijk zelf te doen?

Offline mitsubishi

  • Senior Forumlid
  • ******
  • Berichten: 339
Re: How to: Omgaan met GDI motoren
« Reactie #14 Gepost op: maart 01, 2018, 09:18:11 pm »
Toch kijken of je met goede benzine de motor voldoende schoon krijgt. Desnoods een octaanbooster er in doen.