Auteur Topic: 2006 lancer 1.6 4g18 olie in koelvloeistof reservoir.  (gelezen 8878 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline negatifone

  • Gast
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
  • Autotype: lancer kombi 4g18
  • Jaartal: 2006
  • Kleur: blauw
2006 lancer 1.6 4g18 olie in koelvloeistof reservoir.
« Gepost op: juli 10, 2019, 01:14:37 am »
Advertisement
Hallo allen.


Eerst een kleine introductie aangezien ik nieuw ben op dit forum. Ik (mitchell) ben de trotse eigenaar van een 2006 lancer kombi, hier voor heb ik met plezier een carisma uit 1997 gereden.


Vandaag heb ik de lancer een klein beurtje gegeven, bougies en luchtfilter vervangen en alles even controleren. Natuurlijk ook even het koelvloeistof niveau gecontroleerd en toen kreeg ik een kleine hartaanval. Olie aangetroffen. snel de olie zelf controleren, aan de peilstok en olievuldop te zien is het onduidelijk of er ook kvs in de olie zit. Al leek de olie wel dunner dan normaal, maar geen "mayonaise".


Nu is het simpel en gebruikelijk om meteen de koppakking als dader aan te wijzen, maar ik weet dat dat niet perse zo hoeft te zijn.
is er bij dit type motorblok ook nog een andere oorzaak mogelijk ? Ik hoor graag of er andere forumleden ervaring hebben met dit euvel.


Bij voorbaat dank!

Offline Nobodie14

  • Senior Forumlid
  • ******
  • Berichten: 252
  • Autotype: Space Star
  • Jaartal: 2002
  • Kleur: Turtle Green
Re: 2006 lancer 1.6 4g18 olie in koelvloeistof reservoir.
« Reactie #1 Gepost op: juli 10, 2019, 06:42:01 am »
Ik rijd zelf in een Space Star met het 4g18 motorblok erin uit 2002 met 218.000 km erop, maar herken het niet.
Het 4g18 motorblok heeft, zover ik weet, geen problemen dat een koppakking 'makkelijk' doorslaat.

Het kan zijn dat er 5w30 olie in het blok zit waardoor deze dunner aanvoelt.
Gezien de leeftijd van het blok zou ik overschakelen naar 5w40 full synthetic.
Deze valt nog steeds binnen de eisen die Mitsubishi aan de motorolie voor het 4g18 motorblok stelt en is iets goedkoper.

Als er verder geen problemen zijn (foutmeldingen in ECU, minder goed lopen van de motor etc.), dan zou ik me er niet druk om maken.
Persoonlijk zou ik de koelvloeistof vervangen (G12/roze, wel eerst flushen met water!) en eventueel olie en filter verversen.
Niet vergeten om ook je rem- en stuurbekrachtigingsvloeistof te controleren op niveau en kwaliteit.
Vergeet ook je interieur filter niet..
Verder alle deuren / scharnieren / sloten / motorkapkabel etc. smeren.

En ik zou de auto eens een keer 'door blazen' middels een lange, snelle rit naar/door Duitsland.
Voordien even een flesje Wynns Injector Plus cleaner in je benzinetank legen.
Daarmee 'blaas' je je in- en katalysator / uitlaatsysteem weer eens schoon.
Je hoeft natuurlijk niet perse naar Duitsland te rijden.
Als je maar iets van 45 minuten continue tegen de 4.000 a 4.500 tpm kan rijden.
Dat zou genoeg moeten zijn.

Offline negatifone

  • Gast
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
  • Autotype: lancer kombi 4g18
  • Jaartal: 2006
  • Kleur: blauw
Re: 2006 lancer 1.6 4g18 olie in koelvloeistof reservoir.
« Reactie #2 Gepost op: juli 10, 2019, 12:25:57 pm »
Bedankt voor je snelle reactie, dit verklaard alleen natuurlijk niet hoe er olie in mijn kvs reservoir beland. Hier mee door rijden is niet verstandig, 45 minuten met hoge toeren lijkt mij ook alles behalve verstandig. De motor word niet optimaal gekoeld, er ontstaat overdruk in kvs systeem plus dat de temperatuur meting ook niet vertrouwen is. Weet iemand waar olie en kvs zich mogelijk kunnen mengen ? Heeft de 4g18 een warmtewisselaar/oliekoeler ? of zijn er andere mogelijke oorzaken ?

Offline negatifone

  • Gast
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
  • Autotype: lancer kombi 4g18
  • Jaartal: 2006
  • Kleur: blauw
Re: 2006 lancer 1.6 4g18 olie in koelvloeistof reservoir.
« Reactie #3 Gepost op: juli 13, 2019, 04:05:36 pm »
niemand ?  :'(

Offline tekkel

  • Gewaardeerd Forumlid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
  • Pluk de dag.
  • Autotype: Mitsubishi Carisma GL
  • Jaartal: 1998
  • Kleur: Rood
Re: 2006 lancer 1.6 4g18 olie in koelvloeistof reservoir.
« Reactie #4 Gepost op: juli 13, 2019, 06:58:31 pm »
Olie in je koelvloeistof is gevolg van meestal een kapotte koppakking is mijn ervaring.

gr Tekkel

Offline negatifone

  • Gast
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
  • Autotype: lancer kombi 4g18
  • Jaartal: 2006
  • Kleur: blauw
Re: 2006 lancer 1.6 4g18 olie in koelvloeistof reservoir.
« Reactie #5 Gepost op: oktober 09, 2019, 05:07:49 pm »
Bedankt voor jouw reactie en excuses voor mijn late reactie. Na een compressie test werd er nog niet veel duidelijk. Na veel research kan ik ook niet anders concluderen dat het met de koppakking heeft te maken. Volgende week ga ik er aan beginnen en pak ik meteen de distri riem, waterpomp, multiriemen en bougie kabels mee. Mocht er iemand geïnteresseerd zijn hoe dit alles verloopt houd ik jullie graag op de hoogte.

Offline Spacestar1977

  • Gast
  • *
  • Berichten: 5
  • Geslacht: Man
  • Autotype: Spacestar
  • Jaartal: 2002
  • Kleur: Donkerblauw
Re: 2006 lancer 1.6 4g18 olie in koelvloeistof reservoir.
« Reactie #6 Gepost op: oktober 10, 2019, 09:20:18 am »
Er bestaat ook een tester die aangeeft of de koppakking stuk is. Goede garage heeft deze in huis. Die schroef je op het koelvloeistofreservoir. Als de vloeistof in de tester verkleurt dan is de pakking stuk.