Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Trekhaak verwijderen Carisma facelift

Filluar nga GilianvanNeck, Tetor 20, 2018, 12:37:19 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

GilianvanNeck

Hallooo,


Omdat ik mijn trekhaak echt nooit gebruik en hij me eigenlijk alleen maar in de weg zit, wil ik deze gaan demonteren. In principe wil ik het gewoon zelf doen.
Is er iemand die me kan vertellen wat hier allemaal bij komt kijken?


Groetjes,


Gilian

Nobodie14

Het is niet zo moeilijk..
Je moet even kijken hoe de trekhaak bevestigd is.
Een paar bouten/moeren links en rechts en de electraset loskoppelen.
Afhankelijk van het merk trekhaak kan deze net iets anders gemonteerd zijn, maar hier is een handleiding te vinden hoe een Auto Hak trekhaak gemonteerd moet worden: Auto Hak trekhaak
De bovenste link op die pagina is voor de electraset, de onderste voor de fysieke trekhaak.

In alle gevallen, moet de achterbumper eraf.
Daarna de electraset demonteren.
Eerst kijken of er een constante stroom op staat!
Die moet ervan af.
Even met een spanningzoeker of multimeter meten.
Als er een constante stroom op zit, dan moet je uitzoeken waar ze de stroom afgetapt hebben.
Het kan zijn dat ze dan de stroomdraad helemaal naar je accu doorgevoerd hebben.
In dat geval moet die complete stroomkabel verwijderd worden.
Volg daarna de rest van de kabels en koppel deze los van de bestaande kabelboom in je auto.

Voor het fysiek verwijderen van de trekhaak, is het een kwestie van de 6 bouten links en rechts losdraaien, krik onder de trekhaak, middelste bout/moer losdraaien en de trekhaak is eronder uit.

Als je dit alles een beetje netjes doet, dan zou je de trekhaak weer kunnen verkopen..
Met een staalborstel de roest verwijderen, spuitbus hoogglans zwart van de Action van 3 euro en de trekhaak ziet er weer als nieuw uit.

Je kunt er ook voor kiezen om alleen de kogel en bedrading los te halen.
De rest laat je dan gewoon zitten.
Het voordeel: zo klaar en je hebt een extra versteviging als je auto van achteren aangereden wordt.
Het nadeel: het extra gewicht (trekhaak weegt ruim 15 kg) blijft van invloed op de prestatie van de auto.

GilianvanNeck

Thanks voor de duidelijke uitleg! Je zou hier zo een how to van kunnen maken  ;D
Ik ga er binnenkort eens mee aan de slag! Eerst even een multimeter aanschaffen .