Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Vreemd geluid tijdens het rijden

Filluar nga GilianvanNeck, Janar 01, 2018, 11:07:43 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

GilianvanNeck

Beste allen :D

Ik heb een Carisma 1.8 GDI uit 2002. Tijdens de proefrit hoorde ik een geluid (het deed me een beetje denken aan het achtergrond tikken/bonken/brommen van een oude wasmachine) rond de 70 - 80 km/h. Volgens mij kwam het geluid van links achter. Toen ik dit meldde aan de verkoper, zei hij dat het waarschijnlijk een kapot wiellager was en dat dit in geval van verkoop gerepareerd zou worden. Zo gezegd zo gedaan, ik zou de auto kopen. Toen ik de auto op kwam halen, was er inderdaad een wiellager vervangen en inderdaad, het geluid was weg. Helemaal super dacht ik.
Inmiddels heb ik de auto bijna 2 maanden, en nu hoor ik het geluid weer. Het is nu ook iets harder. Wel is het echt alleen een geluid, ik voel qua rijeigenschappen niks. Nou vraag ik me af of het wel daadwerkelijk aan het wiellager gelegen heeft, of dat deze toevallig ook niet in orde was?

Heeft iemand hier tips/ideeën over?

Groetjes,

Gil

Nobodie14

Een kapot wiellager zou de hele tijd een brommen / zingen moeten geven en niet alleen bij 70 - 80 km/u.
Als het wiellager gaat tikken, dan is het wel heel erg mis.

Is de band wel goed afgesleten? Geen cuppen / zaagtandslijtage of hoogteslag?
Je zou de band dan kunnen laten trimmen.

Even de wagen opkrikken en aan het wiel draaien.
Dan kun je misschien horen of het wiellager bromt / zingt, voelen of het wiellager speling heeft en of de band gecupt danwel hoogteslag heeft.
Controleer gelijk of je schijfrem geen breuk of onregelmatigheid heeft.

Zitten de moeren van je velg wel goed vast?
Dan gaat het wel brommen en tikken.
Dat heb ik een keer mee gemaakt..
Maar dan zou het geluid steeds erger moeten worden en meer of minder moeten worden bij afremmen.

Eagle1982

Een versleten wiellager hoeft niet altijd geluid te geven.
Vaak begint het waarnemen bij een bepaalde snelheid, naarmate de slijtage vordert wordt het snelheidsbereik waarin het geluid te horen is steeds groter.

Als een wiel niet goed vast zit dan is dit voelbaar tijdens het rijden, net als hoogteslag.

Gecupte banden of gewoon bandenlawaai zou heel goed een brommend geluid kunnen geven, maar weer geen tikjes.

Het tikken waar je het over hebt, is dat een ritmisch tikken? En komt het weer vanuit de achterkant?
Zo ja, dan zou je de remmerij eens kunnen laten checken, heel veel meer zit er achterin niet wat geluiden dergelijke teweeg kan brengen.


GilianvanNeck

Voor zover ik kan horen komt het inderdaad van achter. Ik zal eens kijken of het wiel goed vast zit.
Tikken is alleen niet echt een goede beschrijving. Vind het moeilijk om precies uit te leggen, maar ik denk dat licht kloppen met een soort zoem in het geluid het dichtstbijzijnde is ::)

GilianvanNeck

Inmiddels ben ik erachter! Het bleek een aandrijfashoes of stuurhuishoes te zijn die aan vervanging toe was. Dit is gebeurd aan de linker kant en het geluid is weg. Wel lijkt het nu alsof er een vergelijkbaar geluid (wel een stuk minder hard) van rechts komt, dus wellicht volgend jaar zijn deze aan de rechter kant aan de beurt.