Auteur Topic: Space Wagon 2.4 gdi na half uur file grote rookpluimen wit/blauw  (gelezen 5304 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ElmerB

  • Gast
Space Wagon 2.4 gdi na half uur file grote rookpluimen wit/blauw
« Gepost op: april 15, 2015, 09:56:27 am »
Advertisement
Hallo

Ik ben net nieuw op dit forum (ik wist niet eens dat er een specifiek mitsubishi forum was :D ) dus net meteen geregistreerd
 Ik zit nu een paar maanden met een vervelend probleem.De auto loopt goed, start goed, rijd goed, 182.000 op de teller.
Trekt goed op en eigenlijk geen problemen, tot 2 maanden geleden, ik stond helaas 40 min stil in een file, letterlijk stil. De motor begon uit de uitlaat een beetje wit/blauwe rookpluimen te geven, dit ging een minuut of 10 door, ik kon weer een stukje rijden en bij gasgeven kwam er echt een gigantische rookpluim wit/blauw uit de uitlaat. Auto aan de kant gezet, en besloot te wachten tot het rustiger zou worden en hem dan naar de benzinepomp (400m verderop) te rijden om hem daar door de anwb weg te laten slepen., toen het rustiger werd. de auto gestart en hij liep weer perfect geen rookpluim niks, dus de terugweg toch weer doorgezet, sinsdien helemaal niks meer gehad, niet roken of rookpluim, niet slecht optrekken etc alles goed.Tot vanmorgen, weer stilstaande file en na 30 min begon de motor weer te pluimen, dus ik ben snel uit de file gegaan (afslag) en binnendoor doorgereden, en omdat ik kan doorrijden verdwenen de pluimen en rijd de auto weer normaal.Op het moment van pluimen, gaat de motor NIET raar lopen, of gaat er een lampje branden op het dasboard.Ook houd ik sinds de eerste keer het oliepeil dagelijks in de gaten maar ook daar zie ik niks raars.Wie ooh wie heeft een idee waar te zoeken.
Op een ander forum gaven ze het advies om het complete inlaattraject (gasklephuis, inlaatspruitstuk. egr etc) professioneel te laten reinigen.
Zou het inderdaad kunnen dat kunnen dat hij dan pas gaat roken als ie lang stil staat dus heet wordt?
Zo ja. heeft iemand misschien een goed adres omgeving haarlem?alvast bedankt

Offline trancedrift

  • Harde kern Forumlid
  • *******
  • Berichten: 711
  • Geslacht: Man
  • Autotype: Lancer CY3A 1.8T; Outlander CW5W 2.4
  • Jaartal: 2008
  • Kleur: Rally Red
Re: Space Wagon 2.4 gdi na half uur file grote rookpluimen wit/blauw
« Reactie #1 Gepost op: april 15, 2015, 10:12:31 am »
Motor is blijkbaar heel heet geworden. Aangezien dat het probleem vanzelf opgelost is mijn gok richting kleppen bedden/geleiders als bron van de lekkage, dus niet zuiger ringen. Maar koppakking is niet helemaal uitgesloten ook. Maar het is ook mogelijk dat dit komt allemaal gewoon door de carter ontluchting systeem dus je olie ging op gegeven moment koken.

In ieder geval er zijn twee dingen dat je moet meteen ga checken - koeling systeem (werkt de thermostaat goed, hoe oud is je koelvloeistof, staat je radiator verstopt etc) en olie (is het pikzwart, vervang je de filter met elke verversing etc)
135
├┼┼
24 R

ElmerB

  • Gast
Re: Space Wagon 2.4 gdi na half uur file grote rookpluimen wit/blauw
« Reactie #2 Gepost op: april 15, 2015, 10:48:25 am »

olie en filter zijn net +/- 2500km vervangen. origineel filter en 5-30 magn castrol olie.
Koelvloeistof zou ik dit weekend wel ff kunnen doen. namelijk echt geen flauw idee hoe lang het erinzit.

maar vervuiling van het inlaattraject is dus niet aannemelijk??? (ik weet het, moeilijk te zeggen zo, maar ja ik moet toch ergens beginnen :-)
  )

Offline 4Koen63

  • Officieel Clublid
  • Harde kern Forumlid
  • *******
  • Berichten: 2346
  • Geslacht: Man
  • Autotype: Seat Cordoba Vario 1.9 TDi
  • Jaartal: 1999
Re: Space Wagon 2.4 gdi na half uur file grote rookpluimen wit/blauw
« Reactie #3 Gepost op: april 16, 2015, 10:31:30 am »
Ik denk dat een vervuild inlaattraject voornamelijk zwarte rook zou opleveren bij lang stilstaan (ophopen van de vervuiling) en vervolgens weer "doorblazen".
Work in progress:

Eagle Talon (1Gb DSM, 1993)

Previous Mitsubishi's:

Eclipse 1G (1992)
Galant 8G GDI GLS (2000)
Carisma 1.8 GDI (1999)
Colt CA5A 1.8 GTi-16v (1995)
Eclipse 1G Targa (1993)
Eclipse 1G (1994)

Nürburgring lapcounter: 13

Offline trancedrift

  • Harde kern Forumlid
  • *******
  • Berichten: 711
  • Geslacht: Man
  • Autotype: Lancer CY3A 1.8T; Outlander CW5W 2.4
  • Jaartal: 2008
  • Kleur: Rally Red
Re: Space Wagon 2.4 gdi na half uur file grote rookpluimen wit/blauw
« Reactie #4 Gepost op: april 16, 2015, 02:20:26 pm »
Auto motoren "indiaanse" rook-signalen:

Benzine:

wit-blauw = motor olie
wit = water / koelvloeistof (als het ook met rare chemische smaak komt)
wit-grijs = vervuiling in inlaat/uitlaat traject
grijs-zwart = te veel benzine

Diesel - diesels werken met zelf ontsteking maar het principe is hetzelfde, met deze twee toevoegingen

wit tot wit-grijs = te weinig brandstof toevoer
grijs-zwart tot zwart = te weinig lucht toevoer


Moderne diesels hebben snelle ecu's en nauwkeurige lambda's dus ze passen het motor gedraag aan de uitlaat product, dus meestal zie weinig rook, maar merkt je meteen een verandering in motorprestatie.

Bron van olie: standaard - carter ontluchting systeem, en ergere gevallen - turbo lagers, kleppen geleiders of zuiger ringen, zelfs gescheurde kop/koppakking
Bron van koelvloeistof: gescheurde kop / koppakking
Bron van vervuiling: EGR, katalysator
« Laatst bewerkt op: april 16, 2015, 02:48:11 pm door trancedrift »
135
├┼┼
24 R

ElmerB

  • Gast
Re: Space Wagon 2.4 gdi na half uur file grote rookpluimen wit/blauw
« Reactie #5 Gepost op: april 16, 2015, 04:00:41 pm »
dat is een mooi lijstje, die ga ik uitprinten, en dan dit weekend laat ik hem een uurtje op de parkeerplaats de motor lopen en dan zal ie vast vanzelf gaan roken, en dan checken welke kleur het exact is  :D :D


hoop ik dan  ??? ??? ::) ::)

Offline trancedrift

  • Harde kern Forumlid
  • *******
  • Berichten: 711
  • Geslacht: Man
  • Autotype: Lancer CY3A 1.8T; Outlander CW5W 2.4
  • Jaartal: 2008
  • Kleur: Rally Red
Re: Space Wagon 2.4 gdi na half uur file grote rookpluimen wit/blauw
« Reactie #6 Gepost op: april 16, 2015, 09:09:12 pm »
Je zei niks over het niveau van koelvloeistof?

Als je net terug bent van een rit en alles lekker warm is, laat de motor aan staan en houd het op 1500-2000 toeren, en kijk naar de temperatuur pijl en luister of de ventilatoren aangaan.

Als je wel rook ziet, noteer het kleur en smaak :) daarna kijk onder de motorkap of daar iets verdacht eruitziet, misschien eerst haal de motor cover uit, en daarna rij een stukje door om de motor weer af te koelen, doe het in ieder geval niet direct uit.

Het is in ieder geval gevaarlijk voor de motor als er iets op de koeling systeem verstopt is, dan krijg gewoon stomme pech. Ik heb zelf een GDI verloren door oververhitting, kwam door een verroeste klem op de slang vanaf de radiator aan de onderkant. Slang kwam af tijdens rijden en motor raakte oververhit binnen een minuut. Hele warme dag en hoge toeren.. Dus problemen met koeling kunnen heel snel van een vervelend rook naar total los geval ontwikkelen als ze niet tijding aangepakt worden.
135
├┼┼
24 R

ElmerB

  • Gast
Re: Space Wagon 2.4 gdi na half uur file grote rookpluimen wit/blauw
« Reactie #7 Gepost op: april 17, 2015, 09:41:07 am »
Koelvloeistof niveau is goed. maar of ie doorloopt geen idee (verstopt zit?), temperatuur loopt niet op, blijft netjes ook als ik in de file sta.
Is er een manier om dat te checken?   ;D [size=78%] [/size]

Offline trancedrift

  • Harde kern Forumlid
  • *******
  • Berichten: 711
  • Geslacht: Man
  • Autotype: Lancer CY3A 1.8T; Outlander CW5W 2.4
  • Jaartal: 2008
  • Kleur: Rally Red
Re: Space Wagon 2.4 gdi na half uur file grote rookpluimen wit/blauw
« Reactie #8 Gepost op: april 17, 2015, 10:19:32 am »
Als de auto warm is, loop met je hand (zonder aan te raken) over je radiator en kijk of die gelijkmatig warm is, dus dat er zijn geen plekken die redelijk koud zijn in vergelijking met de rest van de radiator.
135
├┼┼
24 R

ElmerB

  • Gast
Re: Space Wagon 2.4 gdi na half uur file grote rookpluimen wit/blauw
« Reactie #9 Gepost op: april 17, 2015, 11:35:13 am »
top, dank je, ga ik checken.
Nog een vraag.


Ik werk bij een motorzaak, en bij een motor werkt het koelsysteem (fans) heel simpel, n.l een switch in de radiateur die bij een bepaalde temp de fans inschakeld.
Om die te testen zetten we de fans rechtstreeks op een accu, en als dat werkt, de switch meten op het moment dat hij warm word om te kijken welk singaal hij afgeeft.
Werkt dit ongeveer hetzelfde bij een aan 2.4 gdi met airco?

Offline trancedrift

  • Harde kern Forumlid
  • *******
  • Berichten: 711
  • Geslacht: Man
  • Autotype: Lancer CY3A 1.8T; Outlander CW5W 2.4
  • Jaartal: 2008
  • Kleur: Rally Red
Re: Space Wagon 2.4 gdi na half uur file grote rookpluimen wit/blauw
« Reactie #10 Gepost op: april 17, 2015, 12:16:37 pm »
In principe wel, maar modernere auto hebben dat via de ECU geregeld, en er zijn verschillende logische schakelaars. Op mijn eigen Lancer kan ik dat in het ECU afstellen, in welke situatie, op welke temperatuur, kan zelfs bepalen of ik de airco extra fan aan wil zetten en wanneer. Maar qua signaal het blijft maar twee draadjes van de ecu naar relais en daarna naar ventilator.
135
├┼┼
24 R

Offline Kardo

  • Gast
  • *
  • Berichten: 1
  • Geslacht: Man
  • Autotype: Mitsubishi space wagon 2.4 GDI 2000
  • Jaartal: 2000
  • Kleur: Rood
Re: Space Wagon 2.4 gdi na half uur file grote rookpluimen wit/blauw
« Reactie #11 Gepost op: juni 26, 2019, 10:04:23 pm »
Hoi....
Ik heb zelfde auto en  zelfde probleem...
Mijn vraag is dat probleem  bij jou opgelost is?
En wil jij aub mijn vertellen wat het oorzaak was????
Grt