Recente berichten

Pagina's: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10
41
Techniek en Tuning / Re: Colt CZT chiptuning
« Laatste bericht door miomio Gepost op november 27, 2018, 12:43:25 pm »
Heey Dr. Simpel,


Ik heb mijn Colt 2007 1.5 CZC turbo laten tunen bij Chip Performance, https://www.chipperformance.nl te Maasdijk
Dit is in februari 2018 gedaan, wat een verschil qua vermogen!!! 8) Nooit een storing o.i.d. gehad. Ik raad dit bedrijf dan ook zeer aan.
Direct een K&N filter laten plaatsen, heerlijk geluid als de turbo in werking gaat. Het was niet goedkoop, ruim euro 620,- incl. K&N en het duurde 2 uur.
Ik tank nu enkel Esso Synergy 98 aangezien de Colt daar het best mee presteert. Let wel, er zijn maar enkele Esso's welke deze benzine aanbieden.
Een ander uitlaatsysteem zou mijn volgende upgrade moeten zijn. Wie heeft een tip hiervoor?


Veel succes i.i.g. met je zoektocht naar een juiste tuner.
42
Techniek en Tuning / Re: Lancer Wagon 2.0 intense 2006 met stotterende motor oorzaak gevonden
« Laatste bericht door Nobodie14 Gepost op november 27, 2018, 05:58:21 am »
Bedankt voor de terugkoppeling.
En mooi dat het opgelost is!

Recapitulerend was het echte probleem de brandstofpomp die verstopt / versleten was.
Heb je overigens wel het filter in die pomp vervangen?
En zorg je er wel voor dat je regelmatig een halve tank benzine erin hebt?
Ik hou zelf (ik heb een Space Star uit 2002 op LPG) een halve tank benzine erin, laat deze teruglopen tot een kwart en tank er dan weer 15 liter bij.
Een halve tank benzine koelt de brandstofpomp af en zorgt voor minder roestvorming in de tank wat weer een verstopping van het benzinefilter kan veroorzaken..

Daarnaast heb je de gehate P0420 opgelost door de afdichtringen van de benzine injectoren te vervangen.
Er wordt dan al heel snel naar Lambda sensor / katalysator gewezen en dat ze vervangen moeten worden terwijl de fout alleen zegt dat de ECU de brandstoftoevoer niet meer binnen de marges kan regelen.
Dit kan dan een vacuumlek zijn waardoor er meer zuurstof in het benzinemengsel zit dan de ECU verwacht of een probleem met injectoren die verstopt zijn of juist lekken waardoor er meer brandstof in het mengsel zit dan de ECU verwacht.
'Vroeger' stak de chef monteur een sigaartje op en blies de rook in het inlaatspruitstuk om vacuum lekkages op te sporen.
Tegenwoordig is dat 'not done' en hebben ze daar speciale apparaten voor..

En je hebt ook nog eens het hele inlaat traject schoongemaakt met als eindresultaat een mooi snorrend motortje dat weer zuinig loopt.
Goed gedaan!

Ik weet het niet zeker, maar heb je geen speciaal stuk gereedschap nodig om de distributieriem van de 4G93 motor te vervangen?
Zo ja, dan is dit misschien een tip: Changing cambelt.
Als die er eenmaal om zit, dan met een grote tiewrap de distributieriem onder spanning houden en de meelooprol / spanner vervangen.
Het is soms even puzzelen om de riem dusdanig onder spanning te zetten zodat de meelooprol / spanner genoeg vrij komen om deze te kunnen vervangen.
Maar je weet dan wel 100% zeker dat de timing en balansassen precies hetzelfde staan zoals deze stonden.

Je hebt waarschijnlijk een OBDII scanner waarmee je de ECU zeer beperkt kunt uitlezen en fouten wissen?
Doe jezelf dan eens een plezier en koop een China Bluetooth ELM327 OBDII scanner voor 4,50 euro.
Dat tezamen met een Android telefoon waarop je Torque Pro installeert, laat je zoveel meer zien en in de gaten houden.
Waarschijnlijk had je dan ook de benzinedruk op de injectorrail uit kunnen uitlezen.
En je kunt dan in de LTFT grafiek zien als er een vacuum lek is. Die komt dan buiten de 15% afwijking.
43
Techniek en Tuning / Re: Lancer Wagon 2.0 intense 2006 met stotterende motor
« Laatste bericht door Pietlancer Gepost op november 26, 2018, 11:48:02 pm »
Inmiddels is het probleem gevonden en opgelost. Mede dankzij de tip van Nobodie14


Het moest na veel denkwerk wel ergens in de brandstoftoevoer zitten. Ik heb uiteindelijk de brandstofpomp vervangen en het euvel was direct weg! Gelukkig heeft het alleen extra tijd gekost en heb ik geen onnodige kosten hoeven maken.


inmiddels 354K en counting!!


Binnenkort APK en vervangen van de riemen ik denk dat ik dat ook nog maar ga doen, het motortje snort weer heerlijk!


Bedankt voor het meedenken allemaal
44
Praathoek / Re: Gertje (Colt Glxi aut. 98)
« Laatste bericht door gertje Gepost op november 26, 2018, 09:59:11 pm »
Upje.
De Colt bevalt nog steeds prima; nog geen enkel probleem mee gehad. 
Door omstandigheden was het nodig om nog een auto aan te schaffen. De vloot is uitgebreid met een roestvrije '98-er Lancer. Automaat natuurlijk.
45
Lancer / Re: Lancer Wagon start niet met warme motor
« Laatste bericht door TimG Gepost op november 26, 2018, 05:11:41 pm »
Doe ik!


ja, ik heb ook al te vaak met garages meegemaakt dat ze eerst beginnen aan de bougies en andre knakentrekkers en dan volgens de trial-and-error strategie (op mijn kosten uiteraard) richting een mogelijke oplossing proberen te komen. Kost handenvol geld en lost vaak niks op.....grrr....
Daarom lees ik m ook graag eerst uit.
Ik post de resultaten zodra ik ze heb.
Thanks again!!

46
Lancer / Re: Lancer Wagon start niet met warme motor
« Laatste bericht door Nobodie14 Gepost op november 26, 2018, 04:00:47 pm »
Als je de ECU laat uitlezen, vraag dan om een uitdraai van alle fouten en vermeld die hier in het forum.

Er zijn foutmeldingen die heel duidelijk lijken (bv over een katalysator), maar dat de fout ook ergens anders in kan zitten.
Ik maak het veel te vaak mee dat garages sensoren etc. hadden vervangen terwijl dat misschien niet nodig was..
Wel de rekening betalen, maar probleem niet opgelost.
Wellicht kunnen we je hier behoeden voor zulke ervaringen.
47
Lancer / Re: Lancer Wagon start niet met warme motor
« Laatste bericht door TimG Gepost op november 26, 2018, 03:09:48 pm »
Dank je Nobodie14!


snelle reactie! Ben inderdaad op zoek naar een garage om 'm uit te lezen. Is altijd beter dan een garage eerst vanalles laten proberen. De BDP sensor had ik nog niet aan gedacht. Klink ook als een goede optie ja. Overigens loopt de auto altijd perfect, echt alleen het starten met warme motor is een probleem.


Groeten,
Tim



48
Lancer / Re: Lancer Wagon start niet met warme motor
« Laatste bericht door Nobodie14 Gepost op november 26, 2018, 02:23:27 pm »
Welkom Tim!

De Mitsubishi 1.6 16v (4G18) motor is probleemloos mits goed onderhouden.
Het branden van het motormanagement lampje is verontrustend.
Die zou ik als eerste uit (laten?) lezen en de gemelde problemen oplossen.

Het niet starten van de motor als deze warm is, lijkt op een probleem met de krukaspoelie sensor (BDP sensor).
Waarschijnlijk staat deze foutmelding ook in de ECU en de reden van het branden van het motormanagement lampje.

Je kunt ook een ANWB trucje proberen als de auto niet wil starten: koud water spuiten op de sensor.
Gebruik dan wel een flesje water met zo'n tuitje erop zodat je gericht kunt spuiten.
Zoek op het internet even op waar de sensor zich bevindt.

Maar de voorkeur is de foutmeldingen in de ECU uitlezen!
49
Lancer / Lancer Wagon start niet met warme motor
« Laatste bericht door TimG Gepost op november 26, 2018, 01:36:24 pm »
Dag Allemaal,


Ik ben Tim en ik heb sinds kort een Lancer Wagon 1.6 uit 2003 automaat. Lekker autootje! Hij heeft nu 245k op de teller en rijdt nog steeds prima! Op één vervelend probleem na. Hij start niet als de motor warm is. Koude motor geen enkel probleem, maar als ik gereden heb en na een kwartier weer wil starten dan lukt dat niet. Na een paar uur weer wel..  Ook brandt het motormanagement lampje al een tijdje.. Ik heb wat gelezen over Vapor Lock. Dit lijkt het wel eens te kunnen zijn.
Iemand van jullie ideeën wat het zou kunnen zijn en hoe ik het op kan lossen?
Alvast bedankt!
Groeten,
Tim







50
Space star / Re: Gordel Space star family
« Laatste bericht door Nobodie14 Gepost op november 26, 2018, 02:47:21 am »
De Mitsubishi Space Star heeft standaard een 3-punts gordel voor de midden passagier.

Deze zit helemaal achterin, in het plafond ingebouwd.
Eruit trekken, 1 bevestiging rechts erin klikken en de normale bevestiging links erin klikken.

Let bij het eruit trekken van de gordel uit het plafond even goed op hoe die gordel weer opgeborgen moet worden.
Er staat wel een tekeningetje op, maar als je het ziet is het gemakkelijker weer op te bergen.
Pagina's: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10