Mitsubishi Owners Club Forum

Algemeen => Forumleden garage => Space star => Topic gestart door: H v Lieshout op juli 30, 2012, 11:41:53 am

Titel: ff voorstellen
Bericht door: H v Lieshout op juli 30, 2012, 11:41:53 am
hey hi hallo ik ben Henry van Lieshout uit Eindhoven
ik ben in het bezit van een mitsubishi spacestar 1.9 DI-D uit 2002
heb em nu al 4 jaar ben zeer tevreden
alleen heb nu het probleem dat hij geen vermogen heeft kan het gaspedaal helemaal inkicken
maar hij komt langzaam op toeren.
heb een beetje rondgekeken op het net en kwam hier terecht
het probleem is denk ik zelf na wat symptomen bestudeerd te hebben de egr klep vervuild
heb de dealer gebeld voor een indicatie prijs voor het verhelpen kosten 83,- incl.
ik weet dat kan veel goedkoper
tips omgeving Eindhoven zijn welkom
BVD H
 

[verwijderd door de beheerder]
Titel: Re: ff voorstellen
Bericht door: KissMyExhaust op juli 30, 2012, 12:02:13 pm
Hoi Henry,
 
Welkom hier.

Mooie Space Star heb je :)

Geen idee wat het kan zijn, dat gaat boven mijn nog kleine kennis uit.
Heb wel paar keer gelezen dat je bij een Space Star zo weinig mogelijk moet schoonmaken, aangezien dat niet hoort/moet.
Andere zullen je hier zeker verder mee kunnen helpen ;)
Have fun op het forum, ga je nog wat verder aan de auto veranderen??

Gr Mark
Titel: Re: ff voorstellen
Bericht door: H v Lieshout op juli 30, 2012, 12:21:15 pm
veranderen nog niet zit er aan te denken om volgend jaar een grandis te kopen
hoorde net trouwens dat het ook de turbo kon liggen dan ben ik f#*&@
Titel: Re: ff voorstellen
Bericht door: Eagle1982 op juli 30, 2012, 12:59:44 pm
Hallo Harry,


En welkom hier.


Het zou idd aan de turbo kunnen liggen.
Hoeft niet meteen te betekenen dat de turbo defect is, maar alleen een lekke slang kan al voor problemen zorgen, hierdoor verlies je ook turbodruk.
Gaat je motormanagment lampje ook branden?
Zo ja, dan loopt je motor in noodloop en kan de dealer de ECU uitlezen.
Kans is groot dat het in het turbotraject zit.

Titel: Re: ff voorstellen
Bericht door: H v Lieshout op juli 30, 2012, 01:09:27 pm
toen we we de auto aan de kant reden brande het motor lampje ja
nu niet meer
maar een lekke slang ok hoe kan ik dat zelf constateren?
want ik heb zoiets bij vele monteurs vragen meteen de hoofdprijs heb ik al gemerkt
ik had net een monteur aan de lijn die vroeg nog meer als de dealer zelf  >:(
als ik em nu start komt er een flinke pluim zwarte rook uit
ik las ook dat er ook egr cleaners bestaan om het zelf te doen als ik wist hoe dit werkte ????
ik weet niet eens waar de egr klep zit
Titel: Re: ff voorstellen
Bericht door: H v Lieshout op juli 30, 2012, 06:56:41 pm
kan iemand mij aanwijzen door een tekening of foto waar de egr klep zit
Titel: Re: ff voorstellen
Bericht door: Eagle1982 op juli 30, 2012, 07:27:34 pm
Controleren van de slangen even met zn tweeën doen:



- Motorkap open en motor stationair laten lopen.
- Goed luisteren of je ergens lucht hoort aanzuigen.
- Vervolgens de tweede persoon een beetje gas laten geven en luisteren of er ergens lucht wordt aangezogen waar dit niet hoort.




Het verhaal van de EGR zou kunnen, maar op zich lijkt het me niet echt logisch aangezien heel vaak de EGR wordt afgedopt en in de meeste gevallen niet voor problemen zorgt.
Daarbij het feit dat het tijdens het rijden gebeurde en de motor waarschijnlijk al een mooi eind op temperatuur was.
EGR klep is voornamelijk "van waarde" wanneer de motor koud is.


Waar de klep zit weet ik niet exact bij deze motoren.



Titel: Re: ff voorstellen
Bericht door: H v Lieshout op juli 30, 2012, 08:13:14 pm
heb er een monteur ff na laten kijken
hij zegt 90% ligt aan de lucht massa meter
Titel: ff voorstellen
Bericht door: KissMyExhaust op juli 30, 2012, 08:19:41 pm
heb er een monteur ff na laten kijken
hij zegt 90% ligt aan de lucht massa meter

Ik heb op dit moment ook dat hij soms ff in houd.. Alleen als ik hem volledig in trap.
Dat lijkt de lucht massa meter te zijn.
Wat jij aangeeft niet.
Hoe verklaart de monteur de zwarte rook dan? Dat kan de lucht massa meter niet veroorzaken!
Titel: Re: ff voorstellen
Bericht door: Eagle1982 op juli 30, 2012, 08:31:05 pm
Hmmm dan zijn er al 3 mogelijkheden gegeven  :-X
En hoe langer je vraagt hoe meer het kán zijn.
LMM zou je kunnen proberen door de stekker tijdens stationair lopen eraf te trekken, de motor moet anders gaan lopen of zelfs afslaan.
Veranderd er niets, dan is de kans groot dat de LMM de boosdoener is.


Wat je eerst zou kunnen proberen is de ECU resetten (je bent dan wel eventuele storingscodes kwijt)


- Neem de - pool los en laat deze tenminste 10 min los.
- Sluit de pool weer aan
- Start de motor zonder gas te geven
- Schakel verbruikers als radio en airco uit
- Laat de motor dan ca. 15 min stationair lopen.




Titel: Re: ff voorstellen
Bericht door: H v Lieshout op juli 30, 2012, 08:36:41 pm
lmm stekker had ik losgemaakt toen onstond er veel pluimen rook
anders maar een beetje
en er zaten geen zilverdeeltjes in de rook dat zijn de symptomen dat de turbo stuk is
ik ga morgen eens proberen een andere lmm erop te zetten
kan proberen toch?
Titel: Re: ff voorstellen
Bericht door: H v Lieshout op juli 30, 2012, 09:02:06 pm

LMM zou je kunnen proberen door de stekker tijdens stationair lopen eraf te trekken, de motor moet anders gaan lopen of zelfs afslaan.
Veranderd er niets, dan is de kans groot dat de LMM de boosdoener is.

met de stekker eraan loopt ie al niet stationair haal ik er hem eraf dan geeft ie veel rook en trekt ie wel beter
Titel: Re: ff voorstellen
Bericht door: Evo driver op juli 31, 2012, 03:14:00 pm
Lmm meters komen idd vaker voor. De egr klep vervangen voor 80 euro ik zou het doen want die krengen zitten mega vast en het kan zelfs zijn dat hij zo vast zit dat je ook een inlaatspruitstuk moet vervangen.
Titel: Re: ff voorstellen
Bericht door: H v Lieshout op juli 31, 2012, 05:22:08 pm
egr klep schoonmaken kost 83 excl. vernieuwen kost duurder
en ik krijg steeds weer een ander euvel van een ieder
dus ik wacht gewoon en laat em uitlezen want ik heb al
turbo,egr kleppen zuiver maken of vervangen,lmm ,intercooler en sensor dat al geroepen is
dus teveel
geduld dus
en uitlezen kost ook 40 euro aaaargh hehe
Titel: Re: ff voorstellen
Bericht door: Evo driver op juli 31, 2012, 05:33:23 pm
turbo kapot hebben we nog maar 1 keer gehad van de vele die bij ons rijden. Lmm al vaker geen vermogen en soms een max toerental van 3000 rpm.
Egr kleppen hebben we ook al gedaan en gaf hij storing op.
Schoonmaken heeft meestal geen zin zijn al vaak stuk.
Titel: Re: ff voorstellen
Bericht door: H v Lieshout op juli 31, 2012, 05:49:34 pm
ok dus de lmm ik heb vanmorgen een jappensloop gebeld en vroeg er 75 euro voor is dat een redelijke prijs?
en wat je zegt over de toerental klopt
maar ik vraag me af als het nu niet aan de lmm ligt kan ik dan de lmm onderdeel weer terugruilen?
Titel: Re: ff voorstellen
Bericht door: KissMyExhaust op juli 31, 2012, 06:19:32 pm
Bij sommige slopers is het mogelijk.. Bij veel niet.
Kopen is kopen, klaar.
Meeste slopers zeggen, als je het hier monteert zodat we zien dat het niet omgeruild wordt oid. dan doen ze het nog wel eens..
 
Als je zeker wilt zijn van je zaak. Stuur even een emailtje naar info@md-performance.nl met een duidelijke omschrijving van je probleem.
Want hier loopt alles nu kriskras door elkaar.
Hun kunnen je geheid een duidelijk antwoord geven waar je naar kan kijken (zijn gericht op alleen Mitsubishi!), en adviseren wat nette prijzen zijn etc.
Evt bij hun bestellen, heb je nog orginele Mitsu parts ook ;)
 
Succes
Titel: Re: ff voorstellen
Bericht door: H v Lieshout op augustus 01, 2012, 05:21:53 pm
ok hij is gefixed was dus toch de lmm voor 75 bij jappensloop in volkel gekocht
alleen het rare was we hadden hem gemonteerd en we wilden rijden maar het bleek in eerste instantie geen verandering
en motormanagment lampje brandde ook weer
dus uitgezet nagekeken en toen weer gestart en stationair laten lopen 5 minuutjes en de rook wat eerst zwart was werd gewoon wolken wit om het ff zo maar uit te leggen
toen weg gereden en hij trok weer als een gek dus ben nu in een happy mode
alleen mijn vraag is
is dit normaal dat het even duurt voordat hij weer normaal functioneert?
heeft het te maken met computer die alle waarde weer moet herstellen?
 
Titel: Re: ff voorstellen
Bericht door: Eagle1982 op augustus 01, 2012, 06:27:14 pm

Klopt dat de ECU de waardes moet herstellen.

Het beste is na het plaatsen van een nieuwe LMM om de ECU weer opnieuw in te leren. (geldt voor vrijwel alle sensoren die met het verbrandingsproces te maken hebben)


Door de accu los te koppelen en na ca. 10 min weer aan te sluiten.
Nu zijn de waarden in de ECU allemaal weer fabrieksstandaard.
Door de wagen 10 min tot een kwartier te laten draaien met verbruikers als airco en radio uit, leert de ECU zichzelf weer in aan de hand van waarden die de sensoren nu doorgeven.

Titel: Re: ff voorstellen
Bericht door: Evo driver op augustus 01, 2012, 10:56:15 pm
@ HC voor de dieselmotoren hoef je niet de ecu in te leren dat is meer voor de benzine motoren Het kan zijn doordat hij een tijd in "noodloop" heeft gedraaid dat hij even zichzelf moet corriceren maar dat doet hij vanzelf
Titel: Re: ff voorstellen
Bericht door: H v Lieshout op augustus 02, 2012, 09:41:27 am
bedankt iedereen ik ben weer blij :D
Titel: Re: ff voorstellen
Bericht door: Eagle1982 op augustus 02, 2012, 12:53:37 pm
@ HC voor de dieselmotoren hoef je niet de ecu in te leren dat is meer voor de benzine motoren Het kan zijn doordat hij een tijd in "noodloop" heeft gedraaid dat hij even zichzelf moet corriceren maar dat doet hij vanzelf


Ik twijfelde hier idd al enigszins aan bij de diesel, maar zou bij uitvoering geen schade opleveren.
En met de huidige technieken zou het mij niet verbazen, vandaar.
Maar thanx voor de support van een echte Mitsumonteur. ;)
Titel: Re: ff voorstellen
Bericht door: Evo driver op augustus 02, 2012, 02:38:27 pm
nee schade kan je niet aanrichten maar was alleen maar voor aanvulling :D