Mitsubishi Owners Club Forum

Algemeen => Forumleden garage => Galant => Topic gestart door: maarten62 op juni 20, 2012, 10:51:31 pm

Titel: even voorstellen
Bericht door: maarten62 op juni 20, 2012, 10:51:31 pm
even voorstellen: Ik ben Maarten van Dijk, 62 jaar en ik ben op dit forum terecht gekomen via de importeur. Voor een maand terug heb ik een Galant gekocht GDI GSI 2,4 Automaat, voor een klein prijsje. Tja , zoveel automaten zijn er niet en dan voor weinig geld...Het is een hele luxe bak, er zitten knopjes in waarvan ik totaal niet weet waar ze voor dienen, want de handleiding was er niet meer bij. Hij heeft 215000 km op de teller. Er zit een nieuwe APK op; er is toen nog een nieuwe fusee kogel en 2 voorbanden gemonteerd.Auto start en rijdt goed; zelfs de airco werkt! Er zou ook cruise control op zitten, maar hoe dat zit...Op het stuur zit een kastje, met 2 drukknoppen en een ledje.Ik zal eens zien of ik er foto's ervan op het forum kan laten zien,wordt het wat duidelijker.
Wanner een van de forumgenoten een handleiding of een beknopt dashboard overzicht heeft, danwel daar een ev. scan of kopie van wil maken houd ik mij aanbevolen.
Was het even, MVG, Maarten.
 
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: KissMyExhaust op juni 20, 2012, 10:59:07 pm
Welkom Maarten,

Weer een Galant erbij, altijd goed om te horen..
Met de knopjes kan ik je niet helpen, al ben ik zelf gek op knopjes xD
Ben benieuwd naar de foto er van, dan zegt het me vast wel wat, en anders genoeg kennis hier!

Heb je ook foto's van je auto??
Erg benieuwd.

Gr Mark
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: maarten62 op juni 20, 2012, 11:30:37 pm
ik ben druk bezig de foto's op het forum te prutsen, 128kB is niet veel. Ik zal er een van het dashboard plaatsen.
 
mvg, Maarten.

[verwijderd door de beheerder]
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: maarten62 op juni 20, 2012, 11:33:54 pm
En hier is er nog een. De auto stond bij de proefrit nog op de winterbanden, de lichtmetalen velgen en de bredere sloffen lagen op de achterbank.
 
mvg, Maarten.

[verwijderd door de beheerder]
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: Lancer15gli op juni 20, 2012, 11:35:07 pm
Welkom enne ,mooie auto en een mooie kleur (windsor red R48)  ;)
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: KissMyExhaust op juni 20, 2012, 11:39:00 pm
Mooie kleur idd Maarten..

en een Pre Facelift!
Lekker lekker..
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: KNOEI 8G op juni 21, 2012, 06:19:53 am
Welkom hier,

Nette wagen, zorg er wel voor dat je op tijd je olie, olie filter en luchtfilter vervangt. De GDI's zijn door best gevoelig voor. Ook de keuze voor benzine kan merkbaar verschil geven, bv shell t.o.v. de voordeelpompen.  :)

@ Mark: De GDI is pas geintroduceerd met de Facelift.

en deze knopjes kan ik je zo vertellen maar als je er nog meer wilt dan zul je specifieker moeten zijn  ;)

1.: Elek. spiegelverstelling
2.: Geen idee
3.: Elek. koplamphoogteverstelling
4.: Mistlamp voor/achter
5.: Cruisecontrol, deze is niet origineel mitsubishi. Dus even kijken of je een merk kan vinden en dan via google de handleiding zoeken.





[verwijderd door de beheerder]
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: evodave op juni 21, 2012, 11:04:26 am
Welkom hier!


En zoals de meeste zeggen mooie wagen heb je daar die kleur staat mij ook wel aan!


Vind het pre face lift model zowiezo erg mooi




Gr dave.
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: StoneColt op juni 21, 2012, 11:23:25 am
Welkom!
Altijd handig zo'n aftermarket cruisecontrol.. :P op internet maar een handleiding zoeken als er een merk op staat zou ik zeggen ;). Of een close-up foto maken, misschien kunnen we helpen te interpreteren ;). In ieder geval, mooie kleur en auto!
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: KissMyExhaust op juni 21, 2012, 11:52:38 am
Handig zeker..

Maar als ik kritisch mag zijn ziet het er niet uit op die plek..
lijkt wel met trekbandjes vast gezet o_O
ik zou kijken naar eventuele verplaatsing.
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: maarten62 op juni 21, 2012, 12:11:50 pm
mensen, bedankt voor de info!Wat betreft die cruise control denk ik ook dat het er later op gezet is. Op het dashboard bij de stuurkolom zit een paars ledje of zo, er lopen een paar draadjes van af naar binnen., denk dat het daar ook mee te maken heeft;maar ik ga eerst even neuzen naar info op het internet.
 
mvg, Maarten.
 
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: Wieger op juni 21, 2012, 08:09:18 pm
Hallo mede galant GDI automaat rijder!

Wat een prachtige Galant zeg , ik ben ook zeer benieuwd naar de zomer velgen ;)
Voor vragen is het hier U vraagt en wij antwoorden .

Succes en veel rij plezier .
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: maarten62 op juni 21, 2012, 08:39:27 pm
3x is scheepsrecht. Alle tekst en plaatjes weg.Maar het went ! :'(
Foto van het betreffende kastje (niet best) er zitten 2 drukknoppen op met op de een set/acc en de andere de tekst res/dec.
Aan de andere kant 2 blauwe ledjes en op het dashboard een grote led. Letters JG staan er op; op internet niks gevonden.De andere foto's zet ik er later op, 192kB is erg weinig.
mvg, Maarten.

[verwijderd door de beheerder]
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: KissMyExhaust op juni 21, 2012, 08:46:09 pm
We kunnen op de foto klikken waardoor hij wat groter wordt ;)
Heb even gezocht voor je..

Waar ik op uit kom, is John Gold Cruisecontrol. Google dat maar ;)
Maar het is een oud model, dus die is niet meer op de site terug te vinden..

Kan je ergens niet een modelnummer vinden?
Knip desnoods de trekbandjes ff door, bedoel, dat kan je zo weer vast zetten..
Dat het uberhaupt met trekbandjes vast zit is al erg :P
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: maarten62 op juni 21, 2012, 09:28:37 pm
bedankt voor de info! Ze hebben wel een gebruiksaanwijzing die gedownload kan worden, maar dat werkt niet; ik zal morgen wel even een mailtje sturen; maar in ieder geval is het door hen geleverd. :)
mvg, Maarten.
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: Evo driver op juni 21, 2012, 11:48:55 pm
Hoi Welkom hier.

Wat je moet doen met de cruise control is :

De knop die op het dashboard zit indrukken dan gaat er een groen lampje branden (hij staat aan) Dan op de gewenste snelheid gaan rijden en dan de set/fix knop indrukken dan houd hij hem vast. Lampje op de knop op het dashboard gaat rood branden. Moet je remmen oid dan slaat hij af en de schakelaar gaat op groen. Mocht je weer kunnen accelereren dan de andere knop indrukken dan pakt hij hem automatish op de snelheid waar jij hem op had staan.

Staat hij op cruise en je wilt gaan versnellen dan moet je de knop acc indrukken 1 keer indrukken staat voor ongeveer 1 km/uur je kan hem ook ingedrukt houden dan geef je gas met de cruise control tot je gewenste snelheid. En met de andere knop dec is het andersom voor het vertragen.

De cruise control werkt pas vanaf een snelheid van ongeveer 40 a 45 km/uur maar zou ook zomaar 50 km/uur zijn.

Suc6

gr. remco
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: maarten62 op juni 24, 2012, 11:04:43 pm
Dat is duidelijk ! Ik ga dat een keer uitproberen.Heb ik nog een vraag: Tussen de merktekens op de peilstok, over hoeveel liter olie hebben we het dan?Dus tussen het minimum en het maximum?  En de totale carterinhoud?En wat is een goede motorolie voor deze motor?
mvg, Maarten.
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: Evo driver op juni 24, 2012, 11:37:42 pm
tussen min en max zit 1 L. Wij adviseren er 10W30 in te doen van amsoil.

Er gaat ongeveer 4.3 - 4.5 L in de motor inclusief oliefilter

http://www.mdperformance.nl/index.php/vraag-aan?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=328&category_id=68 (http://www.mdperformance.nl/index.php/vraag-aan?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=328&category_id=68)
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: maarten62 op juni 25, 2012, 10:58:19 pm
de ellende is dat ik een stomme fout heb begaan. Bij het oliepeilen stond de olie net iets boven de onderste streep. Ik heb een Volvo gehad en was gewend een liter of 3 olie in te gooien. Nu heb ik daar 2 liter (overigens goede Shell synth.olie)in gegooid en je raadt het al, bleek dus nu veel te veel te zijn. Ik ga morgen naar de garage en laat alles verversen, incl. oliefilter, want ik weet niet hoe lang het er in zit, en ook in de hoop dat er niet een paar keerringen er uitgedrukt zijn. Ik heb er daarna bijna niet meer in gereden; zeker geen lange ritten. Is balen, maar dom zijn kost altijd geld... :'( Maar ik weet nu in ieder geval hoeveel er in moet en mag; dat is weer de ellende als de handleiding er niet meer bijzit. :(
Bedankt voor alle informatie, mvg, Maarten.
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: maarten62 op juni 26, 2012, 09:36:44 pm
Nou het probleem van te veel olie in het carter is opgelost; olie er uit en nieuwe er in, met een nieuw luchtfilter. Maar nu heb ik een nieuwe vraag: wat is de inhoud van de benzinetank?En zoals beloofd een paar plaatjes van de bolide.
 

[verwijderd door de beheerder]
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: maarten62 op juni 26, 2012, 09:39:31 pm
En nog een plaatje; 128kB is niet veel aan ruimte. :-X ..
mvg, Maarten.

[verwijderd door de beheerder]
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: KissMyExhaust op juni 26, 2012, 09:44:35 pm
Plaatjes zijn netjes 640x480 Maarten..
Dus het aantal KB's maakt niet uit..

Mooie kleur heb je, zeker vet.
Jouwe staat ook nog erg hoog op z'n veertjes, net als de mijne.
Als het mee zit is dat bij mij met 2maandjes opgelost :D
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: Wieger op juni 27, 2012, 01:49:07 am
Hey Maarten , ze zeggen dat ze een tank inhoud hebben van 64 liter . ik heb het zelf nooit getankt haha :P
Hier een link voor meer informatie : http://www.autoweek.nl/auto/18698/mitsubishi-galant-24-gdi-gls (http://www.autoweek.nl/auto/18698/mitsubishi-galant-24-gdi-gls)


Groeten
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: KNOEI 8G op juni 27, 2012, 08:43:30 am
Nette wagen!!!  8)
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: maarten62 op juni 27, 2012, 12:49:08 pm
Beste mensen, alweer bedankt voor de info! Nog even heb ik geen handleiding meer nodig! :) Maar ik heb weer wat gevonden.Het ding heeft wat weg van een motor en zit onder de hoedenplank gemonteerd; een kanaaltje van af het ding komt uit op de hoedenplank, lijkt wel een ventilator voor oververhitte koppen.Wie het weet mag het zeggen.
 
mvg, Maarten.
 

[verwijderd door de beheerder]
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: KissMyExhaust op juni 27, 2012, 12:54:22 pm
Inderdaad..
Als ik 30l tank zit hij al 3/4 vol.. Dus geen idee..
Hou er niet van hem compleet leeg te rijden :P

Maarten, wat je nu laat zien, geeeeeeen idee..
Lijkt wel een rolmotor om een boot aan binnen te halen ofzo.. Dat is het enige wat ik kan bedenken als ik het zie :P

Hey Maarten , ze zeggen dat ze een tank inhoud hebben van 64 liter . ik heb het zelf nooit getankt haha :P
Hier een link voor meer informatie : http://www.autoweek.nl/auto/18698/mitsubishi-galant-24-gdi-gls (http://www.autoweek.nl/auto/18698/mitsubishi-galant-24-gdi-gls)


Groeten
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: KNOEI 8G op juni 27, 2012, 04:37:39 pm
Wat ik zie op de foto is toch gewoon je gordel?!?
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: Evo driver op juni 27, 2012, 05:43:34 pm
Ja op de foto is gewoon de gordel voor de middelste passagier op de achterbank
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: maarten62 op juli 05, 2012, 07:50:50 pm
hallo mensen. Ik ben weer wat wijzer geworden op dit forum, met name over die gordel roller :-\ .Maar even wat anders, als ik het goed heb heeft deze motor 1 injector in het gasklephuis zitten, ik neem aan met een temperatuursensor. (Is het geval bij de Volvo B18U motor zoals die in bv. de 440/460 ) De inspuiting van het gasmengsel zal dan door centrale computer geregeld worden. Is dat bij de GSI/GDI motor ook zo? Het benzine verbruik is van mijn auto zeer hoog, ik ben het nog aan het onderzoeken wat ie verbruikt, maar het is fors.
Als je de auto koud start, is het toerental ca. 11/1200. Na een 30seconden zakt het toerental naar 900 en eenmaal op temperatuur ca 750/800. Er wordt dan bij het starten een zuurstof rijk mengsel ingespoten.Je ruikt het ook goed.Bij de Volvo heb ik dat zo nooitmeegemaakt: toerental zakte na 10 seconde naar 900 toeren.Zijn deze ervaringen normaal?
mvg. Maarten.
 
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: StoneColt op juli 05, 2012, 08:07:53 pm
Dat van het toerental is normaal. Dat heeft gewoon te maken met de instellingen van de computer door de fabrikant (mitsu). Om een goede koude start te waarborgen en onder slechte(vooral koude) omstandigheden te auto toch draaiende te houden. Totdat de motor opgewarmd is.
GDI is naar mijn weten direct ingespoten in de cilinders, dus je hebt in ieder cilinder een injector steken. Deze motoren zouden zuiniger moeten zijn dan andere benzinemotoren, maar wat zijn de verbruikscijfers?
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: maarten62 op juli 05, 2012, 08:36:02 pm
Dus het is een multipoint injectie systeem? Het benzine verbruik ben ik nog aan het uitvogelen, ik rijd er momenteel heel weinig mee:(mooi weer en dus fietsen 8) ) ik laat het tzt op het forum weten.Alleen die benzine geur, het is net of je een verzopen auto ruikt.Ik heb de auto nu ruim een maand en ik rijd heel weinig en op het forum wordt daar al over gewaarschuwd.
Als je bv. ook de tankdop losdraait, dan staat daar behoorlijk druk op; je moet het eerst laten ontsnappen voor die los kan.Eigenlijk zijn het misschien allemaal onwennigheden.Maar als je dat eerder niet gewend was..Daarom vind ik dit een heel prettig forum.
mvg, Maarten.
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: StoneColt op juli 05, 2012, 08:42:27 pm
Verzopen auto ruikt meer naar onverbrande benzine.. Rijdt hij wel nog goed als hij koud is?

Nee, geen multipoint injection. Dat hebben de meeste moderne auto's, maar die worden voordat ze de cilinders ingaan gemengd met de lucht, vlak voor de inlaatpoorten van je cilinderkop. GDI (Gasoline Direct Injection) wordt direct in de cilinder ingespoten, dus het mengsel wordt in de cilinder pas gevormd, de injectoren steken dus ook in de cilinder.

Er zijn hier in ieder geval genoeg mede GDI rijders op het forum die je kunnen vertellen of deze symptomen normaal zijn. Helaas heb ik hier geen directe ervaring mee.
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: Eagle1982 op juli 05, 2012, 09:13:50 pm
Bij GDI motoren is het normaal dat het toerental schommelt wanneer deze zich nog in het koude stadium bevindt.
Helemaal wanneer de airco ingeschakeld is.
Dat je benzine ruikt zou niet normaal zijn, ik heb hier in ieder geval geen last van en zou ook betekenen dat er brandstof verloren gaat.
Verder merk je het omslagpunt van rijk naar arm mengsel bij een GDI ook enigszins. (klein schokje)


GDI is inderdaad een direct ingespoten verbrandingsmotor, wat StoneColt al aangeeft.
Je hebt hier te maken met 4 injectoren (iedere cilinder heeft zn eigen).
Het is een arm mengselmotor (principe van een dieselmotor) Hierdoor zou de GDI zuiniger moeten zijn dan de normale injectiemotor.
Bij mij is dit in ieder geval wel het geval.


Wat betreft je tankdop, ik denk niet dat er lucht ontsnapt, maar juist lucht je tank ingezogen wordt.
Na een stukje rijden wordt er brandstof uit je tank geslurpt, wanneer er boven de brandstof geen lucht aangezogen kan worden zal de tank gaan vacuĆ¼m trekken.
De oorzaak hiervan zou een verstopte tankontluchting kunnen zijn.



Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: Evo driver op juli 06, 2012, 04:52:27 pm
Hoi wat wel eens voorkomt zijn dat de injectors blijven inspuiten doordat deze versleten cq defect zijn. Daar kan de brandstof lucht vandaan komen. Ook stinken deze motoren gigantisch uit de uitlaat ik krijg er iig pijn in me kop van !. Wat je kan doen is kijken met een 4-gas meting naar het co percentage en het aantal HC en Lambda dan kan je al heel wat uitsluiten met een probleem

gr. remco
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: Lancer15gli op juli 06, 2012, 11:51:21 pm
Wat je kan doen is kijken met een 4-gas meting naar het co percentage en het aantal HC en Lambda dan kan je al heel wat uitsluiten met een probleem


gr. remco


Wist niet dat eagle ook via de uitlaat naar buiten kwam, dacht alleen via de electrische ontlading ;)

Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: StoneColt op juli 07, 2012, 07:36:51 am

Wist niet dat eagle ook via de uitlaat naar buiten kwam, dacht alleen via de electrische ontlading ;)



Haha.. dat is vergezocht.. :P
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: maarten62 op juli 07, 2012, 09:43:37 am
beste mensen, bedankt voor alle info!Ben weer een stuk wijzer, wat jullie ervaren met dit type auto komt bij de mijne ook voor.Ik heb jaren lang Lada's, Citroen BX (2x) en als laatste Volvo 460 CVT gehad (oh ja, in een heel grijs verleden nog een Simca 1300 en een Renault 4TL) ::) En als je dan zoals ik voor het eerst in dit type Mitsu rijdt, je toch wel even vreemd zit te kijken.Nou, het benzine verbruik valt toch niet te veel tegen, rijdt toch overwegend korte stukjes bij een ca. 1 op 10. En dat reed ik bij de Volvo ook en dat was een 1,8 ;alleen die traploze automaat was echt geweldig hoor.Ik begin nu de Mitsu goed te kennen en ook te waarderen: een heerlijke luxe superbak!
mvg, Maarten.
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: maarten62 op september 12, 2012, 05:21:55 pm
Na een aantal maanden met de mitsu te hebben rondgetoerd, zit ik nu met een probleem: bij starten loopt de auto direct;maar met een jankend bij geluid. Het varieert in toonhoogte, zat aan een lager te denken;als je dan gaat rijden jankt ie nog harder en bij het sturen een krakerig geluid.Na een poosje rijden wordt het minder, maar helemaal weg gaat het niet.Het kwam ineens nadat mijn zoon,die een stevige rijder is, mij met een slokje op naar huis bracht.. Bij het schakelen van de automaat krijg je ook een toonverschil.Maar bij het sturen krijg je het kraken en steunende  geluid:het hardst wanneer het stuur in de uiterste standen staat.Moeilijk om dit zo uit te leggen, ik ga morgen naar de garage, misschien dat die iets vinden.Ik hoop niet dat het de automaat is.Misschien dat een van de forumgenoten van deze storing zegt "hee, dat ken ik"; is het morgen wat makkelijker te lokaliseren.
mvg, Maarten.
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: Evo driver op september 12, 2012, 08:49:09 pm
Zoals je het nu beschrijft lijkt het een v-snaar of de poelie van de krukas. Laat die goed controleren of die nog heel is.
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: Eagle1982 op september 12, 2012, 08:55:20 pm
Hoe is het met de bakolie, deze moet goed schoon zijn en ook het filter moet goed schoon zijn en liefst origineel.
Imitatiefilters willen wel eens te weinig olie doorlaten waardoor de pomp te weinig olie krijgt en hierdoor gaat gieren.
Bij insturen wordt er extra vermogen van de motor gevraagd en gaat het toerental iets omhoog om te compenseren, door het verhoogde toeren zou dat het geluid kunnen versterken.


Verder heb ik niet voldoende kennis in huis betreffende automaatbakken om de draaiende delen te kunnen beoordelen.
Titel: Re: even voorstellen
Bericht door: maarten62 op september 13, 2012, 10:39:36 am
Ik ben vanmorgen bij de garage geweest en de monteur zei direct het olie peil van de stuurbekrachtiging nakijken. Daar ging een kwart liter olie in!En weg was het geluid! Nu alleen het niveau in de gaten blijven houden, als er weer na korte tijd olie bij moet, zit er een lekkage.En ik blij, was bang dat er iets met de automatische bak loos was!
Bedankt maar weer voor de info!
 
mvg, Maarten.