Mitsubishi Owners Club Forum

Mitsubishi Techniek, Styling en Tuning => Techniek en Tuning => Topic gestart door: SpaceW op juni 18, 2018, 06:47:10 pm

Titel: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: SpaceW op juni 18, 2018, 06:47:10 pm



Omdat onze Mitsubishi Space Star bwjr 2000 wat weinig vermogen onderin heeft en het motor management lampje al sinds aankoop brandt, heb proberen te achterhalen waar deze auto in onderhoud is geweest.
Dat is inmiddels gelukt. Ik heb de hele onderhoudshistorie van de dealer ontvangen.
Hij gaf aan dat de auto een nieuw gasklephuis nodig heeft.
Omdat dit bij elkaar een kleine 1000 euro zou kosten bij hen en hij met ons mee dacht heeft hij ons verwezen naar een bedrijf in Kaatsheuvel die gereviseerde gasklephui en verkoopt.
Inmiddels hebben we een gereviseerd gasklephuis gekocht.
Nu zien we op het internet veel mensen die het gasklephuis zelf reinigen of vervangen.
Is het aan te raden om dit zelf te doen en daarna de motor opnieuw in te leren d.m.v. min Pool los kwartier stationary draaien zonder verbruikers en dan nog even met verbruikers zoals airco etc.
Of raden jullie aan om dit bij de dealer uit te voeren?
De dealer gaf aan dat hij niet wist hoe lang het ging duren omdat ze dit niet vaak doen.
Wel heeft deze dealer het oude gasklephuis in het verleden al tweemaal schoongemaakt.
We zijn een beetje bang voor een (te) hoge rekening.
En wat adviseren jullie om met het oude gasklephuis te doen.
Schoonmaken met remmenreiniger en verkopen of schoonmaken en houden als spare.
De auto heeft nog naar 102000 km gereden en eigenlijk lijkt het zonde om deze weg te doen.
Hadden we toch moeten kiezen om de huidige schoon te maken?
Of is de aanschaf van een gereviseerd gasklephuis toch een goede keuze geweest.
Al met al, best veel vragen.
Ik hoop dat jullie ons een beetje kunnen helpen.
Alvast dank daarvoor.

Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: Nobodie14 op juni 18, 2018, 08:39:04 pm
Ik zou eerst de foutmeldingen uitlezen.
Er zijn zoveel mogelijkheden waarom het motormanagement lampje gaat branden.

Het laten schoonmaken van een gasklephuis in een garage bestaat uit niet meer dan een carburateur reiniger leeg spuiten op de vlinder in het gasklephuis.
Alleen als je er echt op staat, wordt het gasklephuis gedemonteerd en schoon gemaakt.
Daar hangt echter wel een kostenplaatje aan vast die veel hoger ligt dan de eerste methode.
Dit zou ik pas als allerlaatste mogelijkheid gaan doen overigens.

Hier is een YouTube filmpje te vinden over het schoonmaken van het gasklephuis: Solution GDI 4G93 engine idle issues (https://www.youtube.com/watch?v=6EK1vtuNluA)

Lees ook de reacties even door.
Daar lag de oplossing van het probleem in het vervangen van de bougies / bougiedoppen terwijl de symptomen nagenoeg gelijk zijn aan een vervuild gasklephuis.

Als je de garage manier wilt gaan gebruiken om je gasklephuis te reinigen, kun je dit volgen:  How to use CRC GDI intake Valve Cleaner (http://knowhow.napaonline.com/how-to-use-crc-gdi-intake-valve-cleaner/)
Het is een andere auto, maar de stappen zijn hetzelfde.

Het is beter om de foutmeldingen uit te (laten??) lezen en dat als leidraad gebruiken.
Voor hetzelfde geld is het een bougie issues, LMM -, BDP - of temperatuur sensor..
Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: SpaceW op juni 18, 2018, 08:47:18 pm
HoI,  Bedankt voor de reactie.
We hebben de fout uit laten lezen bij de garage waar we de auto gekocht hebben. Die man zei alleen fout gasklephuis en voordat we konden vragen wat de melding precies was had hij hem al gereset.  :(
Voor de duidelijkheid, we hebben al een gereviseerd gasklephuis gekocht, maar we twijfelen of we de aangeschafte gereviseerde of ons eigen gasklephuis moeten gebruiken.
De garage manier lijkt ons niet de juiste manier.
We gaan de door jou geplaatste how to link bekijken.

Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: SpaceW op juni 18, 2018, 08:55:32 pm
Zoooo,  dat uit elkaar halen van het gasklephuis zelf ziet er wel een beetj scary uit.
Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: Nobodie14 op juni 18, 2018, 09:50:51 pm
Laat de garage nogmaals de foutmeldingen uitlezen.
En eis een rapport als je voor het uitlezen moet betalen!
Aangezien je geen stationair problemen hebt, vermoed ik dat er iets anders aan de hand is..

Wanneer is de distributieriem overigens vervangen?
Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: SpaceW op juni 19, 2018, 02:59:13 pm
De auto heeft verder helemaal geen problemen.
Tikt niet, stottert niet, heeft geen slechte overgang bij 80 - 100 km.
Eigenlijk is hij met inachtneming van de leeftijd ( 18 jaar oud ) in prima staat.
Slechts 102000 op de teller.
We gaan hem opnieuw laten uitlezen.
Wel geven de dealer en de garage waar hij gekocht is onafhankelijk van elkaar aan dat respectievelijk het gasklephuis vervangen moet worden (de dealer) en dat er een fout is met betrekking tot het gasklephuis (de garage van aanschaf).
Ik ga de onderhoudshistorie er bij pakken om te zien wanneer de distributieriem is vervangen.
Ik dacht zelf op 45000 km

Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: Nobodie14 op juni 19, 2018, 05:50:34 pm
Er zijn (voor zover ik weet) geen Mitsubishi foutcodes die specifiek naar het gasklephuis verwijzen.
Alleen symptomen die (uit ervaring) verwijzen naar een gasklephuis die schoon gemaakt moet worden.
De belangrijkste is onregelmatig stationair draaien.

Als er al een foutmelding is die daadwerkelijk richting de gasklephuis wijst, dan zal dat 77 (Accelerator Position sensor 2 faulty)  en/of 78 (Accelerator Position sensor 1 faulty) zijn.
Maar die verwijzen allebei naar dus naar de APS.
En die hoeven niet eens stuk te zijn.
Sterker nog: het kan ook aan de bedrading liggen omdat beiden over dezelfde voeding / massa gaan.
En zo kun je wel doorgaan met gokken wat de fout is.
Vandaar de foutmeldingen graag hier vermelden.
Verwacht niet dat er dan ook altijd meteen een pasklare oplossing is!

Ouch..
Als ik het goed heb, dan moet de distributiesnaar elke 6 jaar vervangen worden..
In de 18 jaar zou deze al 2x vervangen moeten zijn.
En is nu weer aan de beurt..

Je zegt dat er onderin het toerenbereik weinig vermogen zit.
Dat klopt ook wel.
"Pas" bij 3.500 tpm heb je de volledige 174 Nm koppel.
En bij 5.250 tpm heb je 90 kW (122 PK).
Bij een willekeurige diesel heb je vanaf ong. 1.750 tpm al het volle koppel.

Daarnaast zal de ECU in een default mode draaien omdat het motormanagement lampje brandt.
Daardoor heb je geen optimale verbranding: een hoger verbruik en minder kracht.
Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: SpaceW op juni 19, 2018, 06:53:52 pm
Je noemt een diesel denk ik ter vergelijk.
Wij hebben een 1.8 GDI benzinemotor.
De gevraagde informatie gaan we posten.
En de distributieriem laten we vervangen.

Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: Nobodie14 op juni 19, 2018, 09:30:02 pm
Ik heb de diesel inderdaad vermeld als vergelijk omdat ik geen idee heb waarom je vindt dat de motor wat weinig vermogen onderin heeft.
Als je gewend bent aan een diesel, dan is het begrijpelijk.
Vandaar mijn vermelding.

Kijk eerst nog eens in de onderhoudshistorie wanneer de riem vervangen is.
En kijk ook onder de motorkap naar een sticker met een vermelding wanneer die vervangen is.
Soms is het met krijt / stift op het motorblok vermeld.
Het is zonde van het geld om de distributiesnaar nu te vernieuwen als deze 2 of 3 jaar terug vervangen is.
Het is een dure klus van ergens tussen de 500 tot 850 euro.
Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: SpaceW op juni 22, 2018, 09:50:12 pm
Hoi, ik heb inmiddels de foutcode tevoorschijn gekregen met behulp van de garage waar de auto gekocht is
Daarna is de fout gerest en duurde het even voordat deze terug kwam.
Of de beste man iets anders gedaan heeft dan de fout resetten weet ik niet, maar de wagen reed veel beter toen het lampje uit was.
Veel meer koppel onderin waardoor we veel minder gas hoefde te geven.
Toen de wagen daarna opnieuw gestart werd en het lampje weer ging branden was de power weer weg.
De foutcode error 95 ETV motor(1)
ik heb een afbeelding bijgesloten.

[verwijderd door de beheerder]
Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: SpaceW op juni 22, 2018, 10:02:46 pm
ik heb de onderhoudshistorie ook
die voeg ik in delen bij 1/5


[verwijderd door de beheerder]
Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: SpaceW op juni 22, 2018, 10:03:07 pm
ik heb de onderhoudshistorie ook
die voeg ik in delen bij 2/5

[verwijderd door de beheerder]
Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: SpaceW op juni 22, 2018, 10:03:28 pm
ik heb de onderhoudshistorie ook
die voeg ik in delen bij 3/5

[verwijderd door de beheerder]
Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: SpaceW op juni 22, 2018, 10:03:46 pm
ik heb de onderhoudshistorie ook
die voeg ik in delen bij 4/5

[verwijderd door de beheerder]
Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: SpaceW op juni 22, 2018, 10:04:29 pm
ik heb de onderhoudshistorie ook
die voeg ik in delen bij 5/5



[verwijderd door de beheerder]
Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: Nobodie14 op juni 23, 2018, 07:03:50 am
Distrubitie riem vervangen
Ouch..
Volgens de onderhoudshistorie is de distributie riem in februari 2006 bij 45.000 km vervangen.
Dat is 12 jaar geleden!
Als er onder de motorkap geen aanwijzingen zijn dat de distributie riem op een later tijdstip vervangen is, dan moet je zeker niet wachten om deze te laten vervangen.
Los echter eerst de problemen met de ETV op voordat je nog meer geld gaat uitgeven!

foutcode 95 ETV motor(1)
ETV staat voor de Electronic Throttle Valve.
Dit is een motortje dat bovenop het gasklephuis zit.
Daar zit dus het probleem.
En niet een probleem met het gasklephuis zelf!

Probeer eerst of het niet een probleem met de accu of in de aansluitingen van de bekabeling is VOORDAT je de ETV gaat vervangen.
Een zwakke accu, een slechte stekker verbinding van de ETV of een slechte massa kunnen dit probleem veroorzaken.
Het is zonde van het geld als je een nieuwe ETV koopt en het in de bekabeling blijkt te zitten.

Accu
Het kan aan je accu liggen.
De boordspanning zakt dan teveel in bij een 'koude' start.
Dit is het gemakkelijkst om te controleren en zou ik als eerste doen.

Om te controleren of dit het probleem is, zou je even een andere auto met hulpstartkabels naar jouw auto erop los kunnen laten.
ECU resetten (zie hieronder), andere auto met hulpstartkabels aansluiten (die andere auto moet dan wel stationair lopen!) en jouw auto starten.
Als het motormanagement lampje uit blijft, dan heb je de oorzaak gevonden: een te zwakke accu!
Dit probleem had je in de garage niet omdat de motor toen al warm was (en de accu net opgeladen was door de dynamo) en daardoor makkelijker startte.

Ik raad je aan om de massakabel aansluiting van de minpool van de accu naar het chassis eerst schoon te maken (zie hieronder) voordat je een andere accu gaat kopen.
Het kan namelijk zijn dat de dynamo de accu niet goed genoeg kan opladen omdat deze massakabel aansluiting simpelweg niet schoon genoeg is..

Stekker verbinding van de ETV schoonmaken
Als het niet aan de accu ligt, dan kan het aan de stekkerverbinding van de ETV liggen.
Dit is gemakkelijk te doen en doe dit dan samen met het volgende punt "Aansluitingen massakabeltje naar gasklephuis schoon maken".
De stekker van de ETV los halen, contactspray in de stekker en stekkeraansluiting spuiten, paar keer erop en eraf trekken, nogmaals inspuiten, droog maken en dan weer erop drukken.

Aansluitingen massakabeltje naar gasklephuis schoonmaken
Ik raad je aan om dit echt te doen!
Het massakabeltje naar het gasklephuis (zit aan de achterkant van het gasklephuis, vlakbij het schutbord) los halen, zowel de aansluiting op het gasklephuis als het ringetje op het massakabeltje goed schoonmaken met een schuurpapiertje, WD40 erop spuiten en weer vastzetten.
Doe dit ook aan de andere kant van het massakabeltje tegen het schutbord aan.

Kijk ook of alle koperdraadjes in het massakabeltje nog goed contact maken met de ringetjes!
Het wil wel eens gebeuren dat een of meerdere koperdraadjes in zo'n massakabeltje afbreken door corrosie en beweging van de motor.
1 koperdraadje meer of minder is niet zo erg zolang het overgrote deel nog maar wel contact maakt.

ECU reset
Na dit alles moet je de ECU nog resetten om het motormanagement lampje uit te krijgen.
Om de ECU te resetten hoef je alleen de massakabel naar de minpool van de accu 30 seconden los te halen.

Let wel op!!
Door het loshalen van de massakabel naar de minpool van de accu (om deze schoon te maken en de ECU te resetten), verlies je je voorgeprogrammeerde radiostations!
Die zal je dan ook overnieuw moeten programmeren.
Bij een fabrieksradio (en sommige andere radio's..) zal je ook de radio code in moeten intoetsen.
Als je die radio code niet hebt en het een fabrieksradio betreft, dan kun je die bij de dealer (hopelijk werken ze dan mee..) misschien nog wel opvragen met behulp van je VIN code.

Je info display zal even onzinnige verbruikscijfers geven.
Dat komt vanzelf weer goed.

Als je dit alles wilt voorkomen, dan de massakabel van de minpool van de accu naar het chassis NIET loshalen.
Dan maar even langs de garage gaan om de ECU te laten resetten.

Ik vermoed dat het probleem hiermee opgelost is omdat je geen stationair problemen hebt.
Stationair problemen zouden duiden op een probleem met de ETV zelf.
De 2e aanwijzing is dat je geen problemen ondervond na het resetten van de ECU door de garage.
Pas na een "koude" start, begon het probleem weer.
Bij het starten is er dan te weinig spanning naar/op de ETV (wat veroorzaakt kan worden door problemen met de massa of een zwakke accu), gooit de ECU er een foutcode uit, het motormanagement lampje gaat branden en de ECU gaat in noodloop.

Aansluitingen massakabel chassis naar accu schoonmaken
Als je die massakabel dan toch los haalt om de ECU te resetten, maak dan het aansluitpunt op het chassis van die massakabel ook even schoon.
Zowel het ringetje van de massakabel zelf als wel de plek op het chassis waar het ringetje vast zit, goed schoon maken met een schuurpapiertje.
Daarna inspuiten met WD40 en weer vastzetten.

Wat als het nog niet opgelost is?
Mocht het probleem toch nog niet opgelost zijn, dan zou het nog aan ECU kant van de bedrading kunnen liggen.
Stekker daar los halen, contact spray erop en weer monteren.
Daarna nogmaals de ECU resetten.

Als dit alles niet geholpen heeft, dan kan het alleen nog in de bedrading naar de ECU - of de ETV zelf zitten.

Je kunt dan nog proberen om de ETV te vervangen door degene op het gereviseerde gasklephuis.
Ik neem tenminste aan dat die er daadwerkelijk op zit..
Let er dan wel op dat je die kunt/moet afstellen als de motor teveel stationair toeren draait.

Als dat ook niet geholpen heeft, dan is het definitief een probleem in de bekabeling naar de ECU.
En dat wordt een heel zoekwerk wat echt veel geld aan arbeidsloon kan gaan kosten.

Je moet jezelf dan serieus de vraag stellen of je de wagen nog wel wilt houden.
Je hebt namelijk ook nog de kosten van de distributie riem..
Misschien is het dan slimmer om de auto te verkopen en een andere auto te kopen waar de distributie riem al recent van vervangen is.
Of een auto met distributieketting.
Ook die heeft echter soms onderhoud nodig aan kettingspanners (kunststof nokjes uitgesleten..) of omdat de ketting teveel uitgerekt is.
Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: SpaceW op juni 24, 2018, 03:32:29 pm
Bedankt voor je zeer uitgebreide uitleg.
Door jouw uitleg zijn we er nu ook van overtuigd dat het gasklephuis in orde is. (Jammer van de 300 euro die we er aan uitgegeven hebben.
Gisteren hebben we de massakabel op de minPool los gemaakt en weer reed hij fantastisch. Even getankt, auto gestart en weer het lampje.
Op de + Pool van mijn auto kregen we de startkabel niet geplaatst omdat er van allerlei zaken opgeschroefd zijn.
We moeten nu even iemand bereid vinden om even te helpen met de startkabel procedure.
Als dat gelukt is melden we ons weer.

Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: SpaceW op juni 27, 2018, 10:12:04 pm



Net even de accu eruit gehaald en de massakabel van het chassis gehaald.
Chassis en aansluitstuk van de kabel geschuurd en alles weer vastgezet.
Motor koud gestart, geen lampje.
Kwartiertje laten draaien met op het eind airco vol aan en radio en licht aan.
Verbruikers uitgezet, motor afgezet.
Gelijk weer gestart en het lampje gaat gelijk weer branden.
Morgen gaan we even de auto koppelen met startkabels aan een hulpauto om te zien of we de accu kunnen uitsluiten.
We melden ons daarna weer.
We zijn toch wel een beetje van deze auto gaan houden, dus gaan we proberen alles netjes op te lossen.


Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: Nobodie14 op juni 27, 2018, 10:16:16 pm
Controleer ook het massakabeltje vanaf het schutbord naar je inlaatspruitstuk.
Ook even los halen, contactpunten schoonmaken en weer vastzetten.
Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: ralli-mart op juni 28, 2018, 09:07:06 am

Vaak als een motor management lampje aanspringt, gaat de motor in noodloop.
verklaart ook het vermogen verlies.
Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: SpaceW op juni 28, 2018, 11:09:12 pm
Helaas heeft mijn vriendin vandaag niet op de jusite manier kunnen testen.
Ze heeft het kabeltje los gehaald daarna een grote accu aangesloten op onze accu met startkabels en de auto gestart. Resultaat lampje uit.
Daarna de grote accu losgekoppeld en met eigen accu gestart. Resultaat lampje weer aan.
Morgen toch maar even met een hulpauto proberen.
Het lijkt erop dat na de minPool eraf de eerste keer het lampje wegblijft en de tweede keer het lampje aangaat.
Wel hebben net op zoek naar het massa kabeltje op het schutbord,  wel een kabel gevonden die er niet best uit ziet.
Deze kabel zit met een soort scart achtig kabel ingeplugd in een zwart kastje dat recht achter de motor tegen het schutbord aan zit.
Fotootje bij de post gedaan.
We melden ons morgen weer.





[verwijderd door de beheerder]
Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: SpaceW op juni 28, 2018, 11:13:26 pm
Vaak als een motor management lampje aanspringt, gaat de motor in noodloop.
verklaart ook het vermogen verlies.
Daar zijn we inmiddels van op de hoogte, dank je wel.
We hebben nu gemerkt hoe hij rijdt als het lampje niet brandt.
Dat is echt dag en nacht verschil
Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: Nobodie14 op juni 29, 2018, 05:45:21 am
Dat is niet het massakabeltje wat ik bedoel.
Het moet eruit zien als de massakabel tussen de minpool van de accu en het chassis, maar dan veel dunner.
Als je het filmpje over het verwisselen van het inlaatspruitstuk nogmaals bekijkt, dan zie je op 1:01 minuut het massakabeltje zitten.

Als je het met een hulpauto gaat proberen, laat dan de hulpstartkabels zitten na de eerste keer starten!
En start jouw auto nogmaals met de hulpstartkabels er nog steeds op.
Ik verwacht dat het lampje dan uit blijft.
Dat zou dan duiden op een zwakke accu.
Als het lampje toch aan gaat, dan ligt het niet aan je accu.

Je kunt dan nog proberen om de ene kant van de zwarte hulpstartkabel op de minpool van je accu te plaatsen en de ander kant op een bout of steun (het liefst op het massa aansluitpunt zoals in het filmpje) op je motorblok.
Daarmee sluit je uit dat het de massakabel van de minpool van jouw accu naar je motor is.

Wat je met dit hele gedoe wilt bereiken, is uitsluiten dat het een elektrisch probleem is dat veroorzaakt wordt door een slechte massakabel of zwakke accu.
Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: SpaceW op juli 01, 2018, 10:01:50 pm
Vandaag de minPool los gehaald. En weer vastgemaakt.
Hulpauto aangesloten en gestart > resultaat geen lampje
De auto weer uitgezet en met de hulpauto stationair draaiend de motor weer gestart. >resultaat lampje gaat weer branden.
Elke tweede keer lijkt het lampje aan te gaan. Met of zonder hulpauto.
Ik denk dat we de accu kunnen uitsluiten.
We gaan het massakabeltje en de andere aansluitingen  deze week ng nalopen.
Daarna laten we weer wat horen.
Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: Nobodie14 op juli 02, 2018, 05:06:38 am
Wat goed dat je het gedaan hebt!
De accu kunnen we voor 90% uitsluiten.
Nog even doorbijten om de laatste 2 stappen te doen.
Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: SpaceW op juli 02, 2018, 07:40:39 am
Hier nog even foto's van het gereviseerde gasklephuis.
Is het gedeelte met oké erop de etv?



[verwijderd door de beheerder]
Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: SpaceW op juli 02, 2018, 07:41:24 am
Foto 2

[verwijderd door de beheerder]
Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: Nobodie14 op juli 02, 2018, 08:22:20 am
De ETV is dat zwarte blokje aan de onderkant van foto 2.
Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: SpaceW op juli 02, 2018, 10:07:19 am
De ETV is dat zwarte blokje aan de onderkant van foto 2.
Ok super, dank je.
Eerst nog even de twee punten uitvoeren en mocht dat geen soelaas bieden dan gaan we de ETV overzetten van het gereviseerde naar het huidige gasklephuis.
Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: SpaceW op juli 02, 2018, 10:22:05 pm
Net vol goede moed aan de slag gegaan, nu wil 1 schroef van de plastic kap niet los komen.
Waar de andere 5 bouten makkelijk los kwamen, is de zesde bout licht beschadigd waardoor de dop erover heen draait.
Daarna nog geprobeerd met een ster schroevendraaier en een gewone schroevendraaier. Om de bout niet helemaal te slopen, maar besloten om dit woensdag even bij de garage te laten losmaken. In de tussentijd maar een bout aanschaffen.
Dat laatste lijkt makkelijk, als je weet waar je naar zoekt.
Maar we geven niet op.
Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: SpaceW op juli 04, 2018, 11:22:17 pm
Vanavond weer verder gegaan.
Kap los gemaakt. Kabeltje gezocht, maar geen kabeltje op de plek van het filmpje.
Dan maar de stekker inspuiten. Eerst aan de verkeerde stekker lopen prutsen. Daarna de goede stekker proberen los te krijgen. Geen beweging in te krijgen.
Om wat meer ruimte te hebben, zou de brede rubberslang die daar zit eerst weg moeten.
Wel een kabeltje gevonden die vanaf de motor naar het schutbord loopt. Die maar ingespoten met wd40 omdat we daar ook heel rot bij kwamen.
MinPool los en weer vast.
Starten > resultaat lampje uit.
Inmiddels weten we dat de tweede keer het lampje toch weer aan gaat.
Nog een keer starten > resultaat lampje nog steeds uit  ;D
Weer opnieuw starten > resultaat lampje nog steeds uit. Een nieuw record!!
Een klein stukje gereden 10 minuten en de auto weer uitgezet.
5 minuten later weer gestart > resultaat lampje weer aan.  ???
Het enige dat we echt gedaan hebben is WD40 op de aansluiting op het schutbord spuiten.


Nu startte hij 3 x zonder lampje.
Morgen als we tijd hebben even met hulp van de garage man de desbetreffende aansluiting loshalen schuren en inspuiten.
Wat een verhaal.... 8)
Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: Nobodie14 op juli 05, 2018, 05:02:54 am
Gedeeltelijk resultaat wijst in de goede richting voor de uiteindelijke oplossing.
Nog even volhouden.

Je hebt meer gedaan dan alleen WD40 op de aansluiting op het schutbord gespoten.
Je hebt die stekker ook heen en weer bewogen.

Als je toch naar de garage gaat, laat hem dan die stekker loshalen, schoonmaken en weer vastzetten.
Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: SpaceW op juli 05, 2018, 11:48:13 am
Gedeeltelijk resultaat wijst in de goede richting voor de uiteindelijke oplossing.
Nog even volhouden.

Je hebt meer gedaan dan alleen WD40 op de aansluiting op het schutbord gespoten.
Je hebt die stekker ook heen en weer bewogen.

Als je toch naar de garage gaat, laat hem dan die stekker loshalen, schoonmaken en weer vastzetten.
Volhouden doen we zeker.
Ik vraag of hij dat even wil doen.

Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: SpaceW op juli 09, 2018, 05:22:21 pm
Vandaag bij de garage geweest en samen met de monteur:
het kabeltje op het schutbord los gemaakt en gepoetst ingespoten en vastgezet
verschillende stekkers ook van het motormanagement maar ook rond het gasklephuis schoongemaakt ingespoten, laten drogen en weer vastgezet.
resultaat >
starten geen lampje
motor uitgezet
weer starten geen lampje
motor uitgezet
weer starten geen lampje
stukje gaan rijden (15 minuten)
motor uitgezet
weer starten wel lampje

Terug gegaan naar de garage en gevraagd of hij de ETV wil vervangen.
De garageman geeft aan dat nog nooit gedaan te hebben en verwijst ons naar de dealer omdat er volgens hem na het vervangen van die ETV de software opnieuw ingelezen dient te worden.

Dat is wel even balen. :(
ik had gehoopt dat hij het zo zou kunnen doen.
Moet je echt naar de dealer voor het vervangen van de ETV?

We zijn nog steeds hoopvol gestemd trouwens.



Titel: Re: Gasklephuis zelf vervangen?
Bericht door: SpaceW op juli 26, 2018, 07:28:29 pm
Inmiddels het gasklephuis vervangen en de auto rijdt fantastisch.
Hij is nog wel wat onrustig bij het starten en heeft een vrij hoog toerental wanneer de wagen net gestart is.
We gaan hem opnieuw inlezen om dat te verhelpen.


Inmiddels ook een nieuwe distributieriem set + waterpomp gekocht en deze worden over 10 dagen erin gezet.


Eind goed al goed...