Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Van welk merk/model passen de stoelen makkelijk in de Carisma?

Filluar nga GilianvanNeck, Nentor 19, 2017, 12:18:55 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.


Nobodie14

Dat is niets anders dan de benodigde 2.7 Ohm weerstandje in een mooie behuizing en een tie-rip..
40 cent of bijna 12 euro per stuk.
Dat is nogal een verschil..

GilianvanNeck

Ja dat is inderdaad wel een aardig verschil.. Maar ik moet dus wel die van 2,7 Ohm hebben toch? Want die van die ebay pagina heeft ook een 3 Ohm uitvoering.
Heb er nu zo veel gezien dat ik door de bomen het bos niet helemaal meer kan zien -_- maar dan zou dit een betere zijn denk ik:


https://www.rdae.nl/airbag-weerstanden-27-ohm.html

Nobodie14

Misschien kun je beter eerst de weerstand van je huidige airbag meten.
Min pool van de accu los halen (better be safe then sorry), stekker los halen van de airbag van je stoel en de weerstand van de airbag meten.
Dan weet je zeker hoe zwaar de weerstand moet zijn.

Het is zonde van het geld als je 8 euro uitgegeven hebt (2 euro + 6 euro verzendkosten) en het blijkt dat je toch een 3 Ohm weerstand nodig hebt.
Moet je nog meer geld uitgeven..


GilianvanNeck

Ik heb begrepen dat het af wordt geraden om de weerstand van je airbag te meten, omdat die meter spanning uitstuurt naar de airbag. En dat zelfs die lage spanning genoeg kan zijn om de airbag af te laten gaan. Of klopt dit niet?




Chaoth

Wat G.V.N. zegt. Je mag NOOIT weerstand meten over een airbag. De multimeter stuurt inderdaad een kleine spanning over de airbag om de weerstand te meten.

GilianvanNeck

Ja dacht ik al. Weet je toevallig hoe ik wel aan de waarde van de weerstand kan komen Chaoth?

Nobodie14

Er gaan HEEL erg veel verhalen op het internet rond dat je airbags nooit door mag meten met een multimeter.
En dat laat ik ook liever zo.
Er zal maar iemand iets verkeerd doen waardoor de airbag ontvouwt.

Een goed werkende multimeter zal bij een weerstand meting een minimaal stroompje uitsturen die bij lange na niet in de buurt komt van de benodigde spanning om een airbag af te laten gaan.
Diezelfde multimeter zal echter bij een diode meting een stapsgewijze, hogere spanning uitsturen dat een beetje in de buurt komt van de benodigde spanning.
Daar zou de airbag nog steeds niet van af moeten gaan, maar toch..
Je zult maar net een airbag doormeten die even voorbij de onderkant van de tolerantie zit.

Lees dit even rustig door: Airbag meten met de multimeter

GilianvanNeck

Ik zal het artikel een doornemen. Dan kan ik aan de hand daar van m'n beslissing maken. Dank voor het doorsturen !

GilianvanNeck

Nou de stoelen zijn binnen! Morgen ga ik eens kijken of ik uit kan vogelen hoe ik de stoelen los krijg en de nieuwe er in te zetten.


Heeft iemand nog tips o.i.d.?


Ik zal als ik wat meer tijd heb ook even foto's uploaden ;D

Nobodie14

Neem de tijd om de bouten los te krijgen!
Die zitten er al jaren in en zijn daarom soms moeilijk los te krijgen.
Veel geduld, bout stukje los draaien, WD40 erop spuiten, bout stukje vast draaien en dan weer verder los, weer inspuiten, weer vast, weer los etc..
Ik draai altijd eerst ALLE bouten eruit, vet ze in en draai ze losjes weer terug.

Mocht 1 bout zo vast zitten dat er een kans van afbreken is, dan spuit ik die in en ga naar de volgende bout.
Als het echt niet lukt om een bout los te maken, dan moet je de keuze maken om het project af te breken of naar een garage te gaan.
Vandaar mijn advies om de stoelen pas te vervangen als je echt alle bouten los hebt gekregen.
Anders heb je 1 stoel er al in, gaat een bout van de andere stoel niet los en kun je stoel 1 weer terug monteren.
Been there, done that..

GilianvanNeck

Dat is wel een goeie!  Ga ik zeker zo doen ja. Moet het trouwens WD40 zijn of kan het ook met kruipolie? Dat heb ik nog liggen namelijk.
Ook ben ik nog opzoek naar iets van een schema of afbeelding waar alle bouten zitten. Maar deze kn ik tot nu toe nergens vinden.
Heb je enig idee waar dat te vinden is?

Nobodie14

De stoel zit met 4 bouten vast: 2 voor en 2 achter.
Soms zit er een beschermkapje over de bouten aan de achterkant.

Stoel helemaal naar achteren schuiven en je ziet de 2 voorste.
Daarna de stoel helemaal naar achteren schuiven voor de achterste 2.

Elke kruipolie is goed zolang als het maar zijn werk doet.

GilianvanNeck

Dat klinkt niet heel ingewikkeld. En hoe zit het bijvoorbeeld met de achterbank?  Waar kan ik die bouten vinden? En weet je toevallig de maat die de bouten hebben zodat ik daar rekening mee kan houden met mijn gereedschap.
Ik ga er zo mee beginnen! Heb er zin in  ;D

GilianvanNeck

De voorstoelen zitten erin! En oh wat zitten ze heerlijk  ;D  Ik ben er erg blij mee!




Er zijn alleen 2 dingen waar ik niet uit ben gekomen. Bij de nieuwe stoelen zit een armsteun. Deze wil ik er graag op houden, maar daarvoor moet ik eerst mijn oude armsteun verwijderen en ik kan niet zien/vinden hoe ik die verwijder.




Ook de achterbank heb ik nog niet kunnen verwijderen. Ik kan niet zien waar deze losgehaald moet worden.