Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Onregelmatig stationair lopen Colt 1.1. CZ3

Filluar nga colt06, Korrik 30, 2018, 09:19:37 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

colt06

Sinds een maand begint mijn Colt CZ3 1.1 uit 2006 wat kuren te vertonen. Het begon met moeilijk starten, was na een paar dagen weer voorbij en zonder er iets aan te hebben gedaan tot nu toe niet meer voorgekomen. De week erna hoorde ik allerlei schakel/tikgeluiden vanachter de klokkenwinkel, ook begon hij terwijl dit gebeurde onregelmatig stationair te draaien. Dit gebeurd nu regelmatig, niet altijd en soms dagen achtereen. Ook begint soms tijdens het rijden het lampje van de airbag of motormanagement te branden en een waarschuwingspiep klinkt dan even, dit alles gelijktijdig met de schakel/tikgeluiden vanachter het dashboard. De oplichtende lampjes en het piepen duurt nog geen seconde, de auto rijd gewoon door maar de geluiden vanachter de klokkenwinkel blijven vaak nog even doorgaan. Het is niet de airco, want als deze is uitgeschakeld gebeurd het ook. Ik hoorde dat de pomp van de airco ook draait in de ontwasemingsstand van de voorruit, dus heb ik de ventilator op het interieur gezet (via de openingen op het dashboard) maar het euvel komt dan ook regelmatig voor. Wie herkent dit?

Entharion

Ik heb hier nog niet eerder van gehoord.


Het zou met de warmte te maken kunnen hebben, weet je welke lampjes er gaan branden?
Gebeurt het vooral als je aan  het rijden bent of wanneer je stil staat?


En met geluiden achter de klokkenwinkel, zou het dan uit de motorruimte kunnen komen?


Het is altijd lastig zo'n probleem over het internet vast te stellen, voor meer zekerheid zou je hem eens uit kunnen laten lezen.

colt06

#2
Beste Entharion


De lampjes welke gaan branden zijn afwisselend de airbag en het motormanagement. De garage kon niets aflezen, in ieder geval geen foutcode. Men kan alleen een code aflezen als op het moment van aansluiten op de computer zich ook echt een probleem voordoet, anders niet (de woorden van de dealer). De geluiden zijn duidelijk van schakelende relais die echt direct vanachter (vanonder) de klokkenwinkel komt, niet vanuit de motorruimte. De garage had het over de ECU, maar wist dat ook niet zeker omdat als deze wat mankeert dat constant is en niet af en toe. Als de dealer het al niet weet.......
Met de temperatuur heeft het niet van doen, zowel bij koelte (in de ochtend en avond) als in de hitte doet het probleem zich voor, zowel bij stilstand als tijdens het rijden en ook niet altijd. Gister geen last, vanochtend wel en onder de middag weer niet.....

Entharion

#3
Citim nga: colt06 ne Korrik 31, 2018, 04:21:02 MD
Beste Entharion

De lampjes welke gaan branden zijn afwisselend de airbag en het motormanagement. De garage kon niets aflezen, in ieder geval geen foutcode. Men kan alleen een code aflezen als op het moment van aansluiten op de computer zich ook echt een probleem voordoet, anders niet (de woorden van de dealer). De geluiden zijn duidelijk van schakelende relais die echt direct vanachter (vanonder) de klokkenwinkel komt, niet vanuit de motorruimte. De garage had het over de ECU, maar wist dat ook niet zeker omdat als deze wat mankeert dat constant is en niet af en toe. Als de dealer het al niet weet.......
Met de temperatuur heeft het niet van doen, zowel bij koelte (in de ochtend en avond) als in de hitte doet het probleem zich voor, zowel bij stilstand als tijdens het rijden en ook niet altijd. Gister geen last, vanochtend wel en onder de middag weer niet.....

Vaag probleem, misschien gek idee hoor maar ik heb gehoord van colts met rare elektronische storingen door oxidatie op de zekeringen bij de accupolen.

Deze kun je onder deze rode kap vinden, aan de linkerkant van de accu ( je moet de polen dan even losmaken):


En zo hoort deze er uit te zien:


Als deze zwaar geoxideerd zijn (groen/witte uitslag) zou je dat blokje kunnen laten vervangen en is je probleem waarschijnlijk weg.

colt06

Bedankt voor de tip Entharion, ga zodra ik in de gelegenheid ben er naar kijken. Laat het je z. s.m. weten.

colt06

#5
Beste Entharion


De garage heeft het n.a.v. jouw tip nagekeken, het klonk wel plausibel zei men, maar dit blijkt het niet te zijn. De accupolen zien er goed uit, de accu is goed en de bekabeling is ook nog goed. Voor de zekerheid heeft men de auto nogmaals op de computer aangesloten, maar ook hier geen enkele foutmelding. Het gekke is dat terwijl men bezig was de relais volop schakelden en de motor met een steeds wisselend stationair toerental draaide, maar zonder foutmelding. De monteur gaf de leeftijd van de auto min of meer de schuld (nu 12 jaar met 150.000 km). De schakelende relais zijn een teken dat het bijsturen om alles goed te laten verlopen onder de motorkap moeite kost, zei men (?), voor de af en toe brandende waarschuwingslampjes had men geen verklaring. De boodschap was door te rijden totdat er een melding komt welke constant is, dan heeft men iets om mee aan de slag te gaan.
Wordt er moe van, ben nu al 230 Euro aan onderzoekskosten (drie garagebezoeken) kwijt en niets opgeschoten.

Entharion

Citim nga: colt06 ne Gusht 02, 2018, 08:20:01 PD
Beste Entharion


De garage heeft het n.a.v. jouw tip nagekeken, het klonk wel plausibel zei men, maar dit blijkt het niet te zijn. De accupolen zien er goed uit, de accu is goed en de bekabeling is ook nog goed. Voor de zekerheid heeft men de auto nogmaals op de computer aangesloten, maar ook hier geen enkele foutmelding. Het gekke is dat terwijl men bezig was de relais volop schakelden en de motor met een steeds wisselend stationair toerental draaide, maar zonder foutmelding. De monteur gaf de leeftijd van de auto min of meer de schuld (nu 12 jaar met 150.000 km). De schakelende relais zijn een teken dat het bijsturen om alles goed te laten verlopen onder de motorkap moeite kost, zei men (?), voor de af en toe brandende waarschuwingslampjes had men geen verklaring. De boodschap was door te rijden totdat er een melding komt welke constant is, dan heeft men iets om mee aan de slag te gaan.
Wordt er moe van, ben nu al 230 Euro aan onderzoekskosten (drie garagebezoeken) kwijt en niets opgeschoten.


Hallo Colt06,


Jammer om te horen, maar dat een auto 12 jaar oud is en 150k heeft gelopen betekent niet dat zulke gekke dingen erbij horen, de mijne is ook 11 jaar oud met 160k op de klok, men weet het gewoon niet en moet iets roepen. Aangezien er geen codes in de ECU geschreven worden is het in elk geval niet iets met het motormanagement.


Hebben ze al achterhaald welke relais er schakelen? Aangezien ze er toch mee bezig waren hadden ze dat wel kunnen doen.
Als je dat weet heb je in elk geval een richting waarin je moet gaan zoeken want op dit moment is het giswerk.


Het zou van alles kunnen zijn van vocht in de relaisbank tot een kabelbreuk of slechte massa ergens... De 1.1 is een driecylinder en die lopen normaliter redelijk ongebalanceerd en bewegen dus relatief veel, dus een kabelbreuk zou ik niet uitsluiten


Ik zou er graag zelf eens naar kijken maar dat is niet erg praktisch m.b.t. afstand denk ik.

colt06

#7
Beste Entharion


Dank voor je advies, zou best naar je toe willen komen, ik woon in Noordwijk (Regio Leiden). Weet niet waar jij huist, wellicht is er wel wat ruimte om een keer wat af te spreken, hoeft niet direct. Vooralsnog blijft de auto wel rijden, dat is dan wel weer positief en denk niet dat, gezien de reputatie van het merk, deze mij zal laten staan. Hoop van niet, gebruik hem voor woon/werk verkeer (122 km per dag) en kan dus moeilijk zonder. Maar ik heb er geen goed gevoel bij, dit euvel openbaart zich pas sinds een maand, ik rij al 6 jaar in de colt zonder ooit een probleem te hebben gehad.
De monteur wilde best wel verder zoeken (wist niet welk relais of printplaat het geluid produceerde) maar vertelde mij dat dat flink in de kosten zou kunnen gaan lopen. Gezien het aantal relais achter het dashboard, dus ook moeilijk te bereiken, zou men hier wel eens een dag mee bezig kunnen zijn. De rekening zou tussen de 600 en 800 Euro uit gaan komen, maar wist niet zeker of uiteindelijk het probleem gevonden zou worden. Dat gaat mij toch iets te ver, wil best geld uitgeven maar wel de zekerheid hebben dat er ook resultaat geboekt is.

Coltrane

De klikjes komen mij wel bekend voor. Zelf hoor ik ze ook regelmatig en bijna altijd bij het starten en wegrijden.

Zie ook onderstaande topics op het forum:
https://www.mitsubishi-owners-club.nl/forum/index.php?topic=12316.0
https://www.mitsubishi-owners-club.nl/forum/index.php?topic=12272.0
Ik weet nog niet wat het is maar ik denk dat het met de intercooler heeft te maken. De auto stond eens op de brug en toen hoorde ik na het klikken gelijk de intercooler inschakelen. Dat deze dan extra stroom van je accu trekt en dat je dit in het toerental van de motor merkt zou best kunnen.
De ANWB heeft ook een interessante opmerking:
CitimEen motor die niet aanslaat kan worden veroorzaakt door de inwerking van accuzuur op de draadboom die net onderlangs de accubak loopt. Dan moet de gesloten accu gekookt hebben –ook niet fijn- en de conditie van die accu zal dan ook niet optimaal zijn. De beschadigde draad kan de Wegenwacht zó herstellen. Vooral bij versies met automatische transmissie kan een motor die niet aanslaat ook te maken hebben met de stekker die achter de accu zit. Het komt voor dat die slecht contact maakt of dat er vuil in zit.
bron:
https://www.anwb.nl/auto/tests/autotests/occasion/MITSUBISHI/COLT/2008-11-01/2009-09-21/1540

Entharion

Citim nga: Coltrane ne Gusht 03, 2018, 06:33:58 MD
De klikjes komen mij wel bekend voor. Zelf hoor ik ze ook regelmatig en bijna altijd bij het starten en wegrijden.

Zie ook onderstaande topics op het forum:
https://www.mitsubishi-owners-club.nl/forum/index.php?topic=12316.0
https://www.mitsubishi-owners-club.nl/forum/index.php?topic=12272.0
Ik weet nog niet wat het is maar ik denk dat het met de intercooler heeft te maken. De auto stond eens op de brug en toen hoorde ik na het klikken gelijk de intercooler inschakelen. Dat deze dan extra stroom van je accu trekt en dat je dit in het toerental van de motor merkt zou best kunnen.
De ANWB heeft ook een interessante opmerking:


Hey Coltrane,


De 1.1 heeft geen intercooler, ik denk dat je de airco bedoelt, en dat zou het inderdaad wel eens kunnen zijn, de airco neemt vermogen van de motor om te kunnen draaien.
Je zou de zekering van de airco eens los kunnen maken en kijken of het dan nog gebeurt.

colt06

#10
Ik denk dat het voorlopig nog een mysterie zal blijven. Het verschijnsel doet zich ook voor als er geen airco wordt gebruikt. De pomp hiervan (of hoe dat ook wordt genoemd) draait ook constant in de ontwasemingsstand van de voorruit (heb ik me laten vertellen), dus als ik de ventilator naar het interieur zet zou deze dus niet moeten functioneren, maar zelfs in deze stand blijft het schakelen van relais hoorbaar met als gevolg een wisselend stationair toerental. Een aantal keer gingen er een lampje branden met een waarschuwingspiep (inclusief druk schakelende relais) op momenten dat ik 120 km p/u reed maar ook toen ik voor het verkeerslicht stilstond (na al een half uur onderweg te zijn geweest), beide keren terwijl de airco uitgeschakeld was en de ventilator in het interieur blies en niet op de voorruit. De accu is goed evenals de bekabeling (beide gecontroleerd).

Coltrane

Citim nga: Entharion ne Gusht 04, 2018, 09:40:45 PD
De 1.1 heeft geen intercooler, ik denk dat je de airco bedoelt, en dat zou het inderdaad wel eens kunnen zijn, de airco neemt vermogen van de motor om te kunnen draaien.
Je zou de zekering van de airco eens los kunnen maken en kijken of het dan nog gebeurt.
Ik heb zelf een 1.3 en ik hoorde een fan of pomp draaien, dus ik ging er van uit dat het een intercooler moest zijn omdat mijn airco uit stond.
Citim nga: colt06 ne Gusht 04, 2018, 04:39:11 MD
Ik denk dat het voorlopig nog een mysterie zal blijven. Het verschijnsel doet zich ook voor als er geen airco wordt gebruikt. De pomp hiervan (of hoe dat ook wordt genoemd) draait ook constant in de ontwasemingsstand van de voorruit (heb ik me laten vertellen), dus als ik de ventilator naar het interieur zet zou deze dus niet moeten functioneren, maar zelfs in deze stand blijft het schakelen van relais hoorbaar met als gevolg een wisselend stationair toerental.
Naar aanleiding van je opmerking over de ontwasemstand heb ik de blower naar het interieur laten blazen en daarmee was het bij mij opgelost! De motor loopt nu bij een koude start gelijk goed en ik merk niets meer van bokken of onregelmatige toeren bij koud wegrijden.

Ik heb de blower eigenlijk altijd op de voorruit staan en had me nooit gerealiseerd dat daarbij de airco pomp ook zou draaien. Is de airco dan volledig actief of slechts deels? Hoe lang blijft hij dat doen? Zou je dat ik brandstof verbruik ook merken?
Bij mij was dat de oplossing dus want ik heb nu niet meer het klikkende relais linksvoor. Het is me echter wel opgevallen dat ik een ander klikkend geluid hoor als ik de auto voor het eerst op contact zet. Het klinkt zoals de elektrische ontsteking van een gasfornuis. Misschien heb je er iets aan, maar ik zou allicht de tip van Entharion proberen om de airco zekering er tijdelijk uit te halen om de airco pomp te kunnen uitsluiten. Misschien werkt die aansturing namelijk niet goed waardoor hij toch mee blijft draaien in andere standen dan de ontwasemstand van je blower.

Entharion

#12
Citim nga: Coltrane ne Gusht 18, 2018, 11:35:30 PD
Ik heb zelf een 1.3 en ik hoorde een fan of pomp draaien, dus ik ging er van uit dat het een intercooler moest zijn omdat mijn airco uit stond.Naar aanleiding van je opmerking over de ontwasemstand heb ik de blower naar het interieur laten blazen en daarmee was het bij mij opgelost! De motor loopt nu bij een koude start gelijk goed en ik merk niets meer van bokken of onregelmatige toeren bij koud wegrijden.

Ik heb de blower eigenlijk altijd op de voorruit staan en had me nooit gerealiseerd dat daarbij de airco pomp ook zou draaien. Is de airco dan volledig actief of slechts deels? Hoe lang blijft hij dat doen? Zou je dat ik brandstof verbruik ook merken?
Bij mij was dat de oplossing dus want ik heb nu niet meer het klikkende relais linksvoor. Het is me echter wel opgevallen dat ik een ander klikkend geluid hoor als ik de auto voor het eerst op contact zet. Het klinkt zoals de elektrische ontsteking van een gasfornuis. Misschien heb je er iets aan, maar ik zou allicht de tip van Entharion proberen om de airco zekering er tijdelijk uit te halen om de airco pomp te kunnen uitsluiten. Misschien werkt die aansturing namelijk niet goed waardoor hij toch mee blijft draaien in andere standen dan de ontwasemstand van je blower.


Volgens mij hebben alle colt motoren een aircopomp/compressor met magneetkoppeling, hij draait dus altijd mee maar schakelt elektronisch in als je hem handmatig aan zet of inderdaad wanneer de blazers op de voorruit staan... Er is inderdaad een klik als je motor een tijdje aan staat, geen idee wat het is maar hij heeft het bij mij ook altijd al gedaan. :)

colt06

#13
Gevonden!!!
Na een paar dagen begon af en toe het lampje van de koeltemperatuur te flikkeren, niet constant. Kort daarna begon deze regelmatig enige minuten lang te branden, om aan te geven dat de motor overhit begon te raken, vreemd want er was ruim voldoende koelvloeistof aanwezig. Dan stopte het weer enige uren, waarna het spel weer begon. Echter na de laatste keer begon het motormanagementlampje constant te branden en de koelvin bleef draaien. Nu kon men bij de garage wel uitlezen waar het mankement zich bevond. Het bleek te komen van de temperatuursensor van de koelvloeistof, deze was dus al een tijdje niet goed meer, maar had nu echt de geest gegeven. Het monteren van een nieuwe (een dingetje van nog geen 15 euro!) nam nog geen half uur in beslag. De storing was weg en is niet meer terug gekomen. Inmiddels al meer dan 1000 km en twee weken verder zonder problemen. Motor loopt weer constant stationair, geen onrustig schakelende relais vanachter het dashboard meer en start weer als een zonnetje. Hoop jullie hiermee wat te helpen als je soortgelijke problemen tegenkomt, het hoeft niet dit te zijn maar het is wel mogelijk. Bedankt voor de suggesties en tips.

Leo