Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Automaat storing Space star 2001.

Filluar nga Shampoo, Mars 21, 2017, 10:40:37 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Shampoo

Sinds enkele weken ben ik in het bezit van een Space star 1.6 16v automaat uit 2001. De auto bevalt goed en rijdt fijn. Ik heb een paar weken probleemloos gereden maar afgelopen weekend schoot op de snelweg de automaat uit de 4e versnelling bij 130km/h  >:( !
Vervolgens ging het lampje bij neutraal knipperen op het dashboard en ging het mm lampje branden.
Ik ben voorzichtig naar huis gereden en heb de motor uitgezet. De volgende dag naar mijn werk gereden en tot mijn verbazing reed de auto weer goed. Alleen het mm lampje brandde nog steeds. Na een wat uitgebreidere testrit ging het mm lampje vanzelf uit en dacht ik van de problemen af te zijn. Helaas schoot de automaat vandaag weer uit zijn 4. Ditmaal binnen de bebouwde kom met een gangetje van 55 km/h.


Kan iemand me vertellen of dit een bekend probleem is bij deze automaten? Ik kwam een vergelijkbaar verhaal tegen op google en daaruit bleek dat de automaat sensoren vervangen moesten worden? Klinkt dit iemand bekend in de oren? Het gaat om een 4 traps automaat met de mogelijkheid om zelf te schakelen.
Ik ben zelf auto(banden)monteur met 2 rechter handen. Zijn deze sensoren simpel te vervangen of moet de bak uit elkaar?


Met belangstelling zie ik jullie reactie tegemoet.


Mvg Robin






EnnoE34

Zal wel originele olie inzitten.


Mitsubishi heeft externe oliefilters voor automaten. Misschien is er info te vinden hoe je de bakolie kunt (laten) verversen.


Olie speelt grote rol bij automaten.

Shampoo

Bedankt voor je reactie.


De auto is altijd dealer onderhouden en vrijwel de volledige onderhoud historie is bekend. Er is in het onderhoud boekje nergens wat te vinden over de automaat bak olie. De auto heeft nu 140000km op de teller. Ik wilde hem snel een grote beurt geven incl de automaat bak olie verversen. Even ter info: ik heb de auto particulier gekocht en wist dat een grote beurt op de planning stond.


Toch heb ik het idee dat de storing niets met de olie te maken heeft. De automaat schiet zonder enige aanleiding uit zijn 4e versnelling en kan hem er tijdens de rit ook niet meer in krijgen. Het lijkt er op dat als ik het contact aan en uit zet, de 4e versnelling weer gewoon ingeschakeld wordt. Vreemd....


Ik blijf met dat verhaal over automaat senor of sensoren in mijn hoofd zitten. Ik kan er alleen verder niets over vinden op het wereld wijde web. Toch maar eens een Mitsubishi dealer raadplegen denk ik.


Gr Robin

EnnoE34

Mitsubishi zal net als andere fabrikanten gebruik maken van een "Valve Body" of ook wel brein genoemd.


Oude olie heeft allerlei ongewenste effecten, en daar heeft heel specifiek het brein van de bak altijd last van. Draait primair om vervuiling, met deeltjes of gewoon aankoeken van oude olie. Nu heeft de bak gelukkig een extern filter normaal gesproken. Ik weet niets verder van Mitsubishi bakken, maar als je via internet te weten kunt komen hoe je bak olie kunt aftappen en weer kunt vullen kun je al een heel eind komen.


Elke 10 graden boven 80 graden Celcius zorgt voor halvering van de levensduur van je bakolie. En 16 naar oude ATF kan goed stinken, meestal verzuurd en geoxideerd.




Shampoo

Vanochtend heb ik mijn Space star even uitgelezen. Zoals verwacht kwam er een storing van de automaat naar voren. Foutcode P0715 - Input/Turbine speed sensor en foutcode 22 - ingaande snelheidssignaal.
Ik heb de foutcode's gewist maar weet dat ik hier alleen mezelf maar mee voor de gek houd. Vroeg of laat komt de storing gewoon weer terug natuurlijk. Ik moet zien te achterhalen welke sensor de problemen geeft en waar deze precies zit op de automaat bak. Er gaan verschillende stekkers naar de bak toe dusss....iemand een idee??? Je zou me er enorm mee helpen.


Ik heb de atf olie gepeild met een koude en warme motor en dit is keurig in orde. De olie is mooi helder en stinkt niet. Als de storing verholpen is, ga ik uiteraard deze olie nog wel verversen.


Als iemand weet waar de sensor zit die ik moet vervangen hoor ik dat graag. Ik houd jullie op de hoogte.


Gr Robin

Nobodie14

Ik heb zelf ook een Space Star mat automatische versnellingsbak.
Gelukkig geen problemen mee..

De versnellingsbak is een F4A42 (INVECS-II 4A/T with Sports Mode)

Jouw foutcode is inderdaad een sensor, bedrading of ATC module fout.
Als het een fysieke fout in de bak was, dan zijn er meer foutcodes en ernstigere problemen (klappen van de bak).
Been there, done that met een Chevrolet Nubira SW met automatische versnellingsbak.
Daar zat een ZF 4HP16 bak onder..

Zelf zou ik beginnen met de stekkertjes - en de stekker op de ATC module schoonmaken.
Als dat niet helpt ben ik bereid om de ATC module van mijn auto even uit te lenen zodat je dat ook uit kunt sluiten.

Even voor de zekerheid: is je accu in orde? En heb je een goede massakabel / aansluiting voor de ECU  en ATC module?



hobbyrob1954

Ik rijd al meerdere jaren met het zelfde probleem . het blijft vaak langer als 5000 km weg. ben pas naar italie geweest meer als 1000 km per 24 uur
Het heeft te maken met koeling als de airco aan staat heeft het al 2 keer getoond. alle andere keren meer als 25 keer.
IK heb technische achter grond.voor de auto"s computer kregen mijn auto heeft 210.000 gereden

Nobodie14

Mijn auto (Space Star 1.6 uit 2002 met automatische versnellingsbak) heeft er nu 215.000 km op zitten waarvan ik er nu zelf ruim 56.000 km op heb gezet.
We zijn ook 2 jaar verder en heb daarom ook meer ervaring opgedaan met de automatische versnellingsbak.

Als ik na een rit van de snelweg af kwam, dan schakelde de bak vreemd van 2 naar 3.
Ik heb er toen een additief in gedaan om dat te 'verhelpen'.
De versnellingsbakolie was pas vervangen (nog helder rood in het begin), maar waarschijnlijk de verkeerde, 'normale' automatische versnellingsbakolie.
Zonde om die te vervangen als een additief 'normale' automatische versnellingsbakolie kan omzetten naar de Mitsubishi / Ford specificaties.
Het werkt nog steeds niet optimaal (af en toe toch nog vreemd schakelen als ik van de snelweg kom), maar het werkt.
Zelfs met de warmte van gisteren (33 graden) geen problemen met de bak.
Maar ik geloof je als je zegt dat jouw bak dezelfde problemen heeft als de Topic Opener.

De versnellingsbakolie in mijn auto moet bij 240.000 km vervangen worden (elke 90.000 km volgens het Mitsubishi onderhoudsschema) en dan zal ik erop letten dat de juiste versnellingsbak olie gebruikt wordt.
Dat zal volgend jaar moeten gebeuren.
En als dat het probleem van mijn bak verholpen heeft, en ik de auto nog steeds heb, dan zal ik dat op dit forum vermelden.