Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Opnieuw inleren stationair Lancer sw 2004

Filluar nga Marco90, Prill 24, 2018, 09:17:45 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Marco90

Hallo,


Ik heb een Lancer station 2.0 uit 2004 waarbij de stationair niet 100% goed staat.


Toen ik hem kocht moest er gelijk een nieuwe accu in waarna ik de ECU heb ingeleerd door hem 15min te laten draaien met niks aan. Opzich liep hij dan goed alleen met airco aan zakt het toerental.


Een jaar geleden is de auto bij een Mitsubishi garage geweest voor het vervangen van de airbag. Toen ik hem daarna terug kreeg ging elke keer als de airco aan sloeg het toerental automatisch omhoog en had ik geen last meer van vervelende resonantie.


Echter dacht iemand hulp vol te zijn om mijn motor storing te resetten door de zekering van de ecu er uit te halen. Waardoor ik nu weer het probleem heb dat het toerental niet omhoog gaat als de airco aan gaat.


Ik heb verschillende manieren geprobeerd om hem in te leren alleen kan ik nergens vinden waarmee ik het toerental omhoog krijg zodra de airco aan gaat.


Kan iemand mij hiermee helpen?

Nobodie14

Dit is hoe ik het doe.
De handelingen heb ik uit verschillende bronnen overgenomen.

Reset ECU + Inleren

  • accu los voor minimaal 10 minuten
  • auto starten en 10 minuten laten lopen zonder!!!! verbruikers aan
  • uitzetten 30 sec. (contact af!)
  • auto starten en 10 min laten draaien met verbruikers aan. (achterruitverwarming en airco.)

Marco90

Dat heb ik ook geprobeerd maar daarna ging het toerental nog naar beneden zodra de airco aan gaat.


Ik heb nu van de garage het volgende mee gekregen:
1. Accu 15 min los.
2. Starten met alle gebruikers aan voor 15 min.


Na dit gedaan te hebben reageert het stationair wel op de airco. Alleen bij het starten met warme motor is het toerental vrij laag en gaat langzaam omhoog.
Dus denk dat ik dit nogmaals probeer maar dan daar na nog 15 min met alles uit

Marco90

Na vele malen proberen heb ik voor mijn auto de beste methode gevonden.


1. Accu 15min los.
2. Motor starten met alle verbruikers uit, 15min draaien.
3. Motor niet uitzetten, alle verbruikers aan, 15min draaien.


Stationair blijft nu goed en gaat omhoog wanneer de airco aan slaat. Zakt ook niet meer laag in toeren maar blijft netjes rond de 800/900 rpm.


Nobodie14

Geweldig dat je gevonden hebt hoe de ECU van jouw motor het beste overnieuw ingeleerd moet worden.

Na dit gelezen te hebben, ben ik er even dieper ingedoken waarom dat bij jouw motor zo werkt.
Het blijkt dat dit verkapt in het How To Do topic "How to: ECU resetten/inleren" staat.
Er is een aanvullende reactie in dat topic dat jouw manier het beste is voor een GDI motor.

Misschien dat je een apart How To Do topic aan kunt maken hoe je de ECU van een GDI motor het beste kunt resetten/inleren?
Aan jou de eer!

Marco90

Ik wist niet dat ik een GDI motor in mijn Lancer had liggen.
Er ligt namelijk een 4G63 motor in. Is dat gelijk aan een GDI?

Nobodie14

Het 4G63 motorblok is in meerdere varianten (SOHC, DOHC, MPI, GDI) in verschillende auto's ingebouwd.
Ik nam aan dat je een GDI uitvoering had omdat de 'normale' manier van ECU reset bij jouw auto niet werkte.
Kennelijk is de 4G63 ECU in jouw auto ook erg kieskeurig in de reset procedure.

Marco90

Ik heb een DOHC versie van de 4G63.
Dan is het wel apart dat die van mij zo specifiek ingeleverd moet worden. Of is de GDI versie ook DOHC?