Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

2 DIN radio inbouwen Carisma facelift

Filluar nga GilianvanNeck, Prill 28, 2018, 03:35:17 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 2 Vizitore po shikojne kete teme.

Nobodie14

Als ik het goed zie, dan heb je in je radio rechtsboven sleuven voor 2 SD-cards.
De ene zal voor navigatie zijn en de andere voor video / audio.

Er zou dus een los SD-card met de navigatie software bij moeten zitten.
Zo niet, dan wordt het even wat uitzoek werk..
7 van de 10 keer is er een instelmogelijkheid welk programma opgestart moet worden als je op de knop 'navigatie' van je radio drukt.
De andere 3 keren is het pad (=hoe de map en de app op de SD-card moeten heten) hard-coded en moet je erachter komen wat het pad is waar de knop naar verwijst.

GilianvanNeck

Ik heb nog geen Sd kaartje met navigatie gevonden. Maar wel die optie gezien voor de keuze van het Nav programma, dus dat gaat wel lukken.


Ik denk dat ik voor nu het even wegwerk bij het infodisplay, dan kan ik het later eventueel nog wijzigen. Zo ook nog maar eens wat juiste extra schroefjes en een tochtstrip aanschaffen! 

Nobodie14

De GPS kabel NIET oprollen, maar in lange slagen samenbinden. Anders krijg je interferentie.

De tochtstrip kun je ook bij de bouwmarkt kopen.

Bestel ook een ELM327 Bluetooth adapter. Bijvoorbeeld deze.
Dan kun je met Torque Pro een board computer samen stellen waar de af fabriek board computer niet tegen op kan..

GilianvanNeck

Hoe lang zijn lange slagen?  ;D  centimeter of 15?


Ja voor die toch strip ga ik even langs de Karwei.
Oh dat is wel een goeie ja! Ik ga er meteen een bestellen. Gaat die wel samen met de Mitsu poort. Ik heb begrepen dat veel van die OBD aansluitingen met software het niet goed doen op Mitsubishi. Maar ik heb geen idee in hoeverre dit klopt.

Nobodie14

Als het even kan iets van 20cm..

Geen probleem met de aansluiting.
Wat wel een probleem is dat mensen voor dat geld verwachten dat ze ook de ABS, SRS, motor/turbo en fabriek specifieke instellingen kunnen wijzigen.
Daar heb je een ander apparaat voor nodig die rond de 2.000 euro kost + jaarlijkse fee voor het programma en training van de monteurs.

Maar als ZEER uitgebreide board computer kun je er veel mee.
En als bonus kun je eventuele ECU fouten wissen.

Maar airbag fouten wissen waardoor dat lampje blijft branden gaat er dus niet mee.
Ook de turbodruk verhogen / brandstof inspuiting wijzigen / timing danwel mapping wijzigen etc. gaat niet.
Maar dat is ook niet de bedoeling van deze setup.

Je kunt wel in realtime kijken naar je O2 sensoren, MAF sensor, LTFT / STFT, G-krachten, (geschatte) PK / koppel, benzineverbruik, etc.
Kijk maar eens op YouTube naar de mogelijkheden.

Ik gebruik een ELM327 scanner in combinatie met Torque Pro op mijn telefoon voor diagnose van niet goed lopende auto's van verschillende merken.

GilianvanNeck

Ik zal rekening houden met de juiste lengte van de GPS kabel. Ook ga ik inderdaad wel even youtube raadplegen. Thanks voor de tip! Ik laat wel weten wat de keuze geworden is.

GilianvanNeck

Nou onderhand is het bijna helemaal klaar met de inbouw! Het zit helemaal goed vast geschroefd, de GPS kabel kon in de juiste lengte om de buis van de lucht aanvoer gewikkeld worden  ;D 





Verder ben ik met de dremel aan de gang gegaan, door het een een ander weg te slijpen heb ik het nu voor elkaar gekregen om het bedieningspaneel een stukje naar voren te trekken en vast te maken. Het afdekkapje heb ik verwijderd dus nu zit het bedieningspaneel naar voren zoals deze origineel ook al zat, alleen een verdieping lager.


Het enige waar ik nu nog mee zit is het feit dat het luchtrooster niet helemaal lekker naar voren wil komen. De punten waarmee die aan de omlijsting vast geschroefd kon worden, waren helaas al afgebroken. In principe heb ik hier niet heel veel last van, alleen de draai/schijf knop om de luchtstroom aan of uit te zetten zit een beetje naar binnen toe. Ik ga nog kijken naar een passende oplossing hiervoor, maar de prioriteit hiervoor is erg laag.


Voor de kleine kiertjes die er nog over zijn heb ik ook een oplossing. Ik had een universeel 2 DIN afdeklijstje liggen. Deze past overal, behalve onderin. Als ik dus het onderste deel afsnijdt/afknip en een beetje netjes bijslijp, er vervolgens een leuke kleurtje/patroontje overheen knal(ik denk met wat wrapping folie die ik nog heb liggen). Dan zou ik dit er zo in kunnen monteren. Als dat gelukt is ben ik zowaar klaar!


Het heeft me al met al wat meer stappen en tijd gekost dan ik in eerste instantie hoopte,
maar ik vond het toch zeker erg leuk om zo veel mogelijk info op te doen, maar ook stapsgewijs achter nieuwe dingen te komen en hier een gepaste oplossing voor te zoeken.


Mochten er nog meer Carisma rijders zijn die dit willen doen, ik ben uiteraard niet te misselijk om een helpende hand te bieden.


Ik zal ook nog even een foto maken en deze uploaden zodra dit gebeurd is!

GilianvanNeck

#52
Bij deze dan de foto's van het resultaat tot nu toe. Nogmaals, ik ben dik tevreden(afgezien van de radio zelf)!
De radio die er nu in zit heeft een haperende Bluetooth verbinding en de WIFI verbinding valt regelmatig uit, zonder duidelijke aanleiding. Ook gebeurt het nu met enige regelmaat dat hij volledig vast slaat tijdens een nummer op Youtube, ik heb het idee dat dit iets te maken heeft met de temperatuur die er uit de kachel en/of airco komt. Het beeld en geluid slaat vast en ik kan niks anders meer dan op de reset knop drukken. Dit is onderhand toch wel erg irritant aan het worden. Dus ja, dan maar opzoek naar een andere. Maar het inbouwen hiervan zal in ieder geval geen probleem zijn!  :)









Nobodie14


GilianvanNeck

Zijn er nog dingen die ik kan doen om de performance van de radio te verbeteren? 😜

Nobodie14

Probeer de radio met uitgeschakelde WiFi.
WiFi verbruikt (mede door de kleine antenne) erg veel resources van de radio.

Als dat niet helpt, kijk dan of er misschien een nieuwere OS versie voor jouw radio te vinden is.

GilianvanNeck

WIFI uitschakelen is vaak niet echt een optie ivm Spotify en Youtube etc. Maar ik ga wel eens kijken of ik wat met de software kan doen! Thanks!

Nobodie14

Als je de WiFi uitschakelt en de radio dan wel goed werkt, dan weet je waar je het zoeken moet.
De makkelijkste oplossing is dan om WiFi uit te laten.

Als de radio met WiFi uitgeschakeld goed werkt en je toch perse WiFi wilt gebruiken, dan zul je meer moeten doen.

Het zou aan de voedingskabel naar de radio kunnen liggen: te weinig amperage voor jouw radio.
Wat je zou kunnen proberen is om de voeding even rechtstreeks (met 20A zekering) van de accu te trekken.
En een dikkere massakabeltje naar de radio.
Werkt het dan wel goed, dan weet je wat je moet doen.

Er zullen enkele 'phonehome' apps (dat gebeurt vaker bij cheapy china 2-din android radio's) ingebakken zijn (bv angry birds) die nog meer resources in beslag nemen.
Die apps zul je er dan tussenuit moeten 'slopen'.
Het zou veel gemakkelijker voor je zijn, als je een detoxed versie van de OS voor jouw radio kunt vinden.

Persoonlijk zou ik sowieso op zoek gaan naar een detoxed versie.
Ik heb namelijk geen idee welke gegevens waar naar toe worden gestuurd en wat ze ermee gaan doen.

GilianvanNeck

Ik zal in ieder geval eens kijken hoe die het doet als de WiFi uitstaat. Ik zal dan eerst even opzoek moeten nadennaar een andere(gratis)  navigatie App. Ik gebruik nu Google Maps omdat de igo App die vanuit de fabriek geïnstalleerd is, zwaar verouderd is en ik wel kan updaten, maar dat kost met weer een x bedrag per jaar(daar heb ik even geen trek ik). Ik weet dat Google Maps ook offline kaarten heeft, misschien dat ik die eens ga downloaden..


Het liefst zal ik kabels trekken en aansluiten zien te voorkomen, puur omdat ik daar niet helemaal thuis in ben. Mij kennende sluit ik m'n hele auto zo kort.


Ja een detox versie van Android 6.0 moet vast wel ergens te vinden zijn! Daar ga ik ook even naar opzoek!

Nobodie14

Als de iGO app werkt, dan hoef je alleen de kaarten te updaten.
Mijn iGO app (WinCE) is uit 2010, de kaarten, POI, flitspalen, kruisingen eerste kwartaal 2018..

Je moet wel op zoek gaan naar een Android 6.0 detox versie die specifiek voor jouw radio bedoeld is.
Anders werkt er niets meer..