Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Carisma 1.8GLXi

Filluar nga Eloy, Nentor 16, 2008, 10:52:19 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Eloy

Dag mede sterrijders ;)

Ik ben Eloy (22) en sinds 2 weken ben ik in het bezit van een Carisma 1.8GLXi uit '98. Op zich is dit niet bijzonder (als je dat vergelijkt met alle Evo's, Galants en Oulanders etc.) maar het feit dat dit mn eerste auto is en ik student ben maakt het toch een beetje speciaal.
Ik zocht aanvankelijk naar een 306 of een escort met een 1.8 maar deze zijn er niet veel en de betrouwbaarheid is ook wat betwistbaar. Ik zocht een lichte auto met een zwaardere motor op LPG maar tevens een comfortabele en luxe auto. Dit alles moest voor een zacht prijsje. Deze eisen waren alleen mogelijk bij een auto op leeftijd met heel veel rijervaring :lol: Dus toen ben ik afgehaakt bij de eerder genoemde auto's en ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij mijn Carisma. Afgegaan op de verhalen (Autoweek.nl) van betrouwbaar merk/ model (ook bij km-standen van 200.000+).
Het is een metalic groene Carisma 1.8i hachback met automaat op LPG. Verder heeft hij Airco en Cruisecontrol (allebij werkend). Hij heeft nog net geen 240.000 gelopen.
Eigenlijk ben ik helemaal geen auto nodig want ik kan gratis met het het OV reizen maar ik moet dagelijks van Tolbert (klein dorpje, prov. Gn) naar Leeuwarden en deze busverbinding is waardeloos. Door de vele kilometers kwam ik er na wat rekenwerk achter dat ik beter een zwaardere auto auto op LPG kon kopen dan bijvoorbeeld een Suzuki Alto op benzine, maandelijks ben ik minder kwijt met de Carisma.
Ik was op zoek naar een 1.8 vanwege een paar redenen: ik ben van plan om de bergen in te gaan (1.6 houdt hier niet zo van is mijn ervaring), ik hou wel van sportief rijden en volgens de boekjes is het verbruik niet veel meer van 1400 of 1600 motoren.
Twee zaken die niet helemaal de bedoeling waren: Het is een automaat en hij weegt 1170 kg. Beide had ik helemaal vrede mee na de proefrit! Die automaat heeft z'n voors en tegens maar zie het nu overwegend als iets positiefs, Ik had qua gewicht graag onder de 1150 willen blijven vanwege wegenbelasting + beperkt budget. Maargoed de rest was zo postief dat ik hem toch heb gekocht!

Er zijn nog een aantal zaken die ik aan de auto wil veranderen en ik ben ook al een beetje bezig geweest. Normaal ben ik van voornamelijk de goede motorische tuning maar met mijn budget en dit type auto zal dat niet gaan. Maar omdat het op dit moment zo de auto van mn opa zou kunnen zijn wil ik hem toch wat subtiel 'stylen'. Ik ben begonnen met het verwijderen van de emblemen, de NL sticker en de trekhaak. Verder staat in de planning:

INTERIEUR:
-Aluminium interieur plaksetje (iemand ervaring met deze dingen?)
-Nieuwe verlours automatten met een groen randje (tip! automatten-online.nl)
-Componentspeakers voor en achter vanwege het slechte geluid (Ben een Ford Galaxy van mn ouders met 10 speakers gewend)
- Sleutel met afstandsbediening

EXTERIEUR:
-Uitlaatsierstukje voor die lelijke knalpot(!) in die (veel te) grote uitsparing.
-Subtiel RVS (plak)randje op de achterklep en misschien op de raamlijsten
-Devino 636 Velgen 16" of 17" afhankelijk wat beter staat, moet wel fabrieksaf lijken zeg maar.
-Goede wax-/ poleistbeurt

Om een eind aan mijn lange verhaal te breien, ik heb me bij jullie gevoegd om ervaringen uit te wisselen met andere Carisma rijders om ook zo zoveel mogelijk zelf aan de auto te kunnen doen. Heb nu bijvoorbeeld al problemen met de elctronica (centrale duervergrendeling, alarmsignaal lichten, lampjes van automaat op dashboard, binnenverlichting bij opendoen van deuren doen het allemaal soms wel en soms niet). Ook bonken mijn achterwielen soms bij drempels. Hiervan denk ik zelf dat mijn achterdempers vervangen moeten worden. Maar als iemand ervaring met deze 2 problemen heeft of misschien zelfs een oplossing, hoor ik het graag!
Ook vind ik het leuk als mensen nog site's weten waar je aftermarket spullen kunt bestellen voor je Carisma, dat zijn er namelijk niet zoveel geloof ik.

Mvg,

Eloy

P.s. Ik zal nog wel even een aantal foto's plaatsen

EDV

#1
Hoi,

ik heb ooit een Carisma meegehad als leenauto, ik meen 't zelfde type. Alleen geen automaat. Was een aangename verrassing. Ding is lekker vlot en vrij stil en heerlijk neutraal qua bochtengedrag.

een automaat staat hier iig wel op 't verlanglijstje!

Leuke start van je automobielcarriere :)

Chaoth

#2
Hey Eloy,

Welkom en gefeliciteerd met je auto :)

Zijn zeker goede auto's.

Ik kom even op een aantal door jou genoemde puntjes:

Achterwielen die 'bonken'. Dit kunnen ook de wiellagers zijn. Mijn auto maakte ook geluid bij hobbels. Dit bleken de wiellagers te zijn. (Dit was wel voor)

En wat betreft het stylen van je auto: Er zijn wel aftermarket producten te krijgen voor een Carisma.

Kijk eens op:

www.fullcartuning.com
www.12tune.com
www.autostyle.nl (zijn sommige mensen niet zo weg van)

En anders heb je ook nog altijd het o zo machtige Google ;)

Succes ermee,

Groet,

Kim

sp1046mhs1

#3
Welkom! 8-)

Citim nga: "Eloy"Door de vele kilometers kwam ik er na wat rekenwerk achter dat ik beter een zwaardere auto auto op LPG kon kopen dan bijvoorbeeld een Suzuki Alto op benzine, maandelijks ben ik minder kwijt met de Carisma.
Gelukkig, studenten kunnen tegenwoordig weer rekenen! Nu jij nog, Ghino! :twisted:


Citim nga: "Eloy"Ik ben begonnen met het verwijderen van de emblemen, de NL sticker en de trekhaak.
De trekhaak? Ideaal apparaat, Eloy! Wel bewaard, hoop ik? Knal er weer op, hup-hup! ;)