Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Remprobleem Grandis

Filluar nga perlaboy, Korrik 04, 2014, 08:15:55 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

perlaboy

De Grandis heeft 3 weken geleden zijn 3e set remschijven gekregen in een halfjaar tijd. Elke keer opnieuw begint de auto na enkele weken weer te trillen in het stuur. Nu ook weer. De tweede set schijven waren bosch schijven en de eerst en derde eer een japans (??) merk. Na de tweede keer was geconstateerd dat de rechter voorschijf wat "blauw" was geworden en hebben ze de remklauw voorzien van nieuwe rubbers. De klauw zou niet los komen. Nu loopt alles vrij. Ik heb na meerdere ritten gevoeld of de wielen en wielmoeren erg heet worden...dat is niet zo.

Op de wiellagers zit een heeeeel klein beetje speling gaf de monteur aan....aan beide kanten...en dat zou deze trilling niet zo snel kunnen veroorzaken.

Kilometerstand 175000

Ik heb een paar vragen:
Is dit een bekend probleem (terugkerende trilling in stuur)?
Welke schijven advseren jullie?
De monteur vertelde dat hij de volgende keer AT schijven wil plaatsen....zegt jullie dat iets?
Kan ophanging (rubbers) stabilisatie of iets dergelijks dit ook eroorzaken?
Volgende week ga ik met de caravan achter de auto op vakantie...kan het kwaad als de trilling er dan nog niet uit is?

Ik heb het gevoel dat het iets anders is dan schijven...3 keer vervangen lijkt mij zo vreemd.



CvW

3x in een halfjaar schijven vervangen omdat ze kromtrekken is niet normaal nee. De schijven kunnen kromtrekken als ze te heet worden of verkeerd gemonteerd zijn. Zijn ze blauw dan is dat zeker het geval. Zo te lezen is er een revisiesetje geplaatst in 1 klauw. Nu kunnen de wielen en moeren wel "koel" blijven, maar geldt dat ook voor de remklauw zelf? Die schijf is heet, dan moet je de vingers vanaf houden. Maar die remklauw mag niet heet aanvoelen. Is dat wel het geval, dan lopen de blokken nog steeds aan op de schijf. Daar zou ik als eerste de zaken controleren.

Ik weet niet zeker of de schijven op de Grandis op dezelfde manier gemonteerd worden als op een Galant. Wat ik zo snel kan vinden lijkt het van wel. De schijven worden op de wielhub geplaatst en de klauw valt daar overheen. Het wiel klemt de schijf vast op de wielhub.
Die wielhub moet perfect schoon en glad zijn voordat de schijf daar tegenaan gezet wordt. Is dat niet het geval dan heb je binnen de kortste keren weer kromme schijven.
Laatste: Zijn de voorwiellagers als eens eerder vervangen? Dat had een garage in mijn geval ook geregeld. Die lagers zaten echter vast en "dus" is de monteur met een hamer aan het werk geweest, achterop die plaat waar de schijf tegenaan geplaatst wordt. Die plaat was krom geslagen waardoor de schijf nooit meer recht kwam te zitten. Bij de Galant kon ik het oplossen door een nieuwe wielhub (waar het lager al in zit) te plaatsen. Die hub is inclusief een nieuwe (anker)plaat voor de remschijf.

Een trilling bij het remmen is niet prettig. Echt kwaad kan het niet, tenzij het veroorzaakt wordt doordat de remmen aan blijven lopen. De schijven worden dan bloedheet, zeker als je lange afstanden rijdt. Remfading (verlies van remvermogen) is daar het gevolg van en da's niet prettig om mee te maken als er een caravan aan de haak hangt.

Succes met de controles.

perlaboy

terug van vakantie. Vlak daarvoor zijn de schijven wederom vervangen. Nu zou het goed moeten zijn....maar nee....weer trillen. Ik heb de indruk dat hij meer trilt en schud als ik een afrit afrijd (meer druk op de snuit van de auto). Zou dat ook kunnen duiden op een stabilisatie probleem? Klopt het dan dat de remschijf daar ook krom van kan gaan? OF zou het met speling in wiellagers te maken kunnen hebben?
Ik merk met sturen geen speling en ik heb ook geen zwaar lopende wielen of lawaai bij sturen/rijden.
4 setjes remschijven....daar kan toch geen 5e bij moeten...er is iets anders aan de hand. Maar wat?

Gr Henri

Hilbert H

hallo,


ik ben Hilbert H een nieuwe gebruiker op dit forum.
ik ben zeer benieuwd of de oorzaak van het probleem is gevonden. zelf heb ik een grandis 2.4 automaat met 212dkm op de teller en ook het probleem van trillen bij remmen en dan vooral op bv een afrit waar de snelheid hoger dan 110 km/h is. alle opties die hier boven zijn vermeld heb ik al uitgevoerd maar zonder succes....