Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Display veranderen Spacestar 2003

Filluar nga Royjesse, Nentor 09, 2018, 07:54:47 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Royjesse

Hallo allemaal
Normaal kon ik via me orginele radio me display veranderen .
Naar verbruik liters per KM of nog te rijden kM op een tank benzine .
De orginele radio zit er niet meer in en nu is mijn vraag is er een andere manier ?
Doordat de spanning er een tijd is af geweest staat hij nu op liters per KM .
Zou hem dus graag weer terug willen hebben op resterende KM .
Hoop dat er een andere oplossing is .
MVG RJ

Nobodie14

1. Contacsleutel in contactslot
2. Meest linkse toets van display ingedrukt houden en contactsleutel naar contact draaien. Alle lampjes branden dan wel, maar de motor wordt NIET gestart
3. Met de SET toets kun je dan uitkiezen welke functie je wilt zien.

Royjesse

Super bedankt voor je snele reaktie en oplossing het is weer als vanouds .
MVG RJ ;D

Nobodie14

Graag gedaan.
Het is een kleine moeite voor me.
Toen ik de wagen 2 jaar terug gekocht had, liep ik tegen hetzelfde probleem op.

Ik wilde toch de mogelijkheid hebben om de boardcomputer te kunnen bedienen zoals bedoeld.
Daarvoor heb ik een extra knopje ingebouwd in de display.
Zie hier hoe ik dat gedaan heb: Spacey, mijn Space Star
Zoals ik al vermeldde in die post, had het voor mij geen zin om te zien hoeveel km ik nog op benzine in de tank kan rijden omdat ik op LPG rijd.

GilianvanNeck

Welke spulletjes heb je gebruikt voor dat knopje ? Ik wil in m'n Carisma hetzelfde gaan doen. Moet ik dan alles hetzelfde hebben ?

Nobodie14

Citim nga: Nobodie14 ne Maj 12, 2018, 05:15:25 PD
Dat microschakelaartje heb ik uit een kapotte computer muis gehaald.
En het 6K8 Ohm weerstandje (0,32 euro) bij de electronica boer gekocht.
Verder 2 draadjes, wat solderen, gaatje boren voor microschakelaar, wat secondelijm en het werkt.

Meer heb je niet nodig.
Hoe ik het gedaan heb, staat  in mijn topic vermeld.
Dit is de link naar het artikel op internet: Bordcomputer steuern ohne Originalradio
In het geval van de Carisma moet je een 8 Ohm weerstand gebruiken volgens dat artikel.

GilianvanNeck

Super ! Bedankt! Ik ga het eens uitvoering bekijken. Gisteren zag ik ook een foto van iemand die de hele bc unit verwisseld had. Was best geinig !

Nobodie14

Ja, dat is het zeker.
Maar ook een investering van ongeveer 250 euro.
Ik kan hetzelfde (en nog veel meer) bereiken met mijn Bluetooth OBDII scannertje van 4,50 euro en mijn Android telefoon.

Uiteraard heb ik erover gedacht om het display te vervangen door een oude Android telefoon.
Maar dat is me teveel werk:
- Telefoon moet aan/uit gaan over contact, maar wel constante voeding behouden
- Schermverhouding komt niet overeen dus moet de bovenkap van de display aangepast worden met glasvezel etc.
- Bedienen blijft lastig omdat het schermpje ver naar voren staat

Voor iemand die geen 2-din met navigatie heeft zoals wij,  is het misschien wel interessant omdat je die telefoon dan ook als navigatie kunt gebruiken. B.v. Google Maps.
Er moet dan wel weer een kleine speaker aangesloten worden (met versterkertje?) voor stembegeleiding.