Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Ff voorstellen en meteen vraagje dr achteraan :)

Filluar nga Jordy16v, Mars 25, 2016, 07:08:18 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Jordy16v

Hey hoi.


Ik ben Jordy, 35 en kom uit Vlissingen en ben sinds 5 weken eigenaar van een (als ie gepoetst is) rode Space Star 1.8GDI.


Hele fijne auto en rijdt heerlijk alleen woensdag had ie er dus even helemaal geen zin meer in. Ik was van Vlissingen onderweg naar Rotterdam maar de Mits durfe niet verder dan Fijnaart en besloot op de A4 dat het tijd werd om het motorampje aan te steken en dat ik het maar met de helft van het vermogen moest doen. Nja op de snelweg is dat een no-go dus hup de berm in, en motor uit. Na een minuutje contact weer aan en motorlampje ging uit en ik dus vol goede moed weer verder rijden. Helaas, 2km later zelfde laken en pak en dus hup weer de berm in. En nu..... Dan maar de wegenwacht bellen, en was (nog) geen lid en dus ook meteen 245 euro lichter grmbl. Gelukkig waren ze er heel snel en zelfs met 2 auto's en dus ook 2 monteurs. Maar helaas, hun computers kon helaas geen contact maken met de ECU en ze hebben me dus gesleept van Fijnaart terug naar Rilland. Daar bij een garage is ie ook aan 2 computers gehangen maar ook zonder resultaat. Daarna voorzichtig en binnendoor naar Goes gereden zonder problemen. Daar is ie ook nog aan een computer gehangen maar ook die kon geen contact krijgen met de ECU. Auto weer mee naar huis en zonder problemen de 25km terug naar Vlissingen kunnen rijden over de snelweg. Maar goed, ondertussen dus niet wetende wat er nou mis is/was.


Na ff ge-google-ed te hebben vond ik een stukje over het feit dat als je pin 1 van de OBD aan massa hangt de ECU zn foutcode's eruit spuwt. Gelukkig werkte dat wel.
Dus de foutcode is in principe boven water alleen kan ik dus nergens vinden wat het inhoudt.


De foutcode die de ECU aangeeft is code 91 (9 keer lang en 1 keer kort)
Weet iemand wat code 91 inhoudt ?


Gaat om een Space Star 1.8GDI van bj 2000 met 162.000 op de klok.


Alvast bedankt.

Jordy16v

Ik weet niet of het ermee te maken kan hebben maar ik merk sinds gisteren dat als ik de auto op contact zet dat ik getikt hoop onder de motorkap. Ik denk zelf dat het de gasklep is.
Heb ook ontdekt dat code 91 vaak te maken heeft met het gasklephuis. Ik weet niet of tie vies is maar ga hem er straks in ieder geval maar voor de zekerheid vanaf halen en nakijken/schoonmaken.

Eagle1982

Code 91 is inderdaad het gasklephuis.

Je kunt proberen deze te reinigen, maar als de sensor zelf defect is dan zal de melding terug komen.
Wel na het schoonmaken de ECU even opnieuw inleren.
Procedure staat HIER beschreven.

Jordy16v

Ik had de how to gezien inderdaad, dank.


Maar dat getik als ik de auto op contact zet is dat normaal of zou dat kunnen wijzen op een defect in het gasklephuis ?

Eagle1982

Citim nga: Jordy16v ne Mars 26, 2016, 05:04:13 MD
Ik had de how to gezien inderdaad, dank.


Maar dat getik als ik de auto op contact zet is dat normaal of zou dat kunnen wijzen op een defect in het gasklephuis ?

Dat getik is normaal, en houdt over het algemeen maar een paar seconden aan.
Neemt niet weg dat de gasklep niet alsnog defect kan zijn.

Jordy16v

Helaas toch iets kapot aan t gasklephuis.
Gisteren even los gehaalt en wat behoorlijk schoon moet ik zeggen.
Na de ECU opnieuw ingeleerd te hebben proefritje gemaakt maar helaas boven de 100km/u na 4 km kakt ie inen gaat t lampje weer aan.
Vandaag maar eens een zoekslag maken naar een vervangend gasklephuis.