Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

hoogte winterbanden

Filluar nga glasman, Dhjetor 21, 2014, 05:34:03 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

glasman

Welke hoogte hebben jullie van de winterbanden?


Ik heb nu de zomerbanden van 55 voor en 50 achter.


Veel winterbanden die ik tegen kom zijn 65 hoog ,kan ik deze kwijt of lopen die dan aan bij elk drempeltje dat ik pak?


Wie heeft hier ervaring mee?






CvW

#1
In principe moeten de winterbanden dezelfde maat hebben als de zomerbanden (mits die de standaard bandenmaat hebben die bij de auto hoort).

Wat je nog wel eens ziet is dat bij de winterbanden voor een smallere band gekozen wordt, bijvoorbeeld i.p.v. 195 een 185 band. Dan krijg je ook met een andere hoogtewaarde te maken omdat de bandomtrek niet te veel af mag gaan wijken. Een smallere band heeft meer druk op het beperktere raakvlak is de gedachte. Moet natuurlijk wel op de velg passen of je moet een extra set velgen aanschaffen.

Maar eh, waarom heb je verschillende hoogtewaarden op de voor- en achteras zitten? Welke bandenmaat gegevens horen daar dan bij?
Standaard bandenmaat van de Space Star is 185/65-14 zie ik zo snel op Internet.

glasman

ik heb er nu 15 inch onder zitten op ,volgens mij originele mitsu velgen.( zie avatarfoto)


Ik dacht dat ze andere hoogtes hadden ivm de wielkasten achter, vanwege het evt beladen.


De km s die ik rij komen wel overeen met de satelliet   gegevens op mijn navi.


185 55 15 zit er voor op      en 185 50 15 achter.


En nu was de bedoeling om een stel winterbandjes op te kop te tikken ,maar het meeste wat ik kan vinden is met een hoogte van 65
























Space Star 1.6

Ik snapp niet waarom je voor en achter verschillende zijn...

Mijn winterbanden is 195/55/r15

Mijn zomerbanden is 205/45/r16.. 3 volwassen mensen achterin. Prima! Lopen niet aan.

185/65/r14 is standaard maat van space star. Hoe smaller banden zijn  hoe beter op sneeuw rijdt.

glasman

maar , de maten 50 , 55, 60 ,65, is toch de hoogte maat van de band?

Space Star 1.6

Yup

Bijv: 195/55/r15      195 is de breedte.. 55 is de hoogte   r15 is inchmaat van velg

CvW

Tsja, wat moet ik daar mee aan. Dat bedoel ik positief hoor.

Ik ga bij de berekeningen uit van de standaard bandenmaat voor de Space Star op 14" velgen: 185/65-14. Dan heb je een omtrek van 187.27 cm.
Ga je andere velgen plaatsen, dan mag er een afwijking optreden tot maximaal + 1,5% of -2%.

Met de bandenmaat 185/55-15 op de vooras heb je een -1,94% afwijking. Binnen de marge dus. Dat geldt niet voor de achteras met die 185/50-15 banden want daar is de afwijking -5.05%. Heel apart. Niet mijn keus in ieder geval, er zit teveel verschil tussen de bandomtrek op de voor- en achteras.

Voor de winterbanden zou ik het heel simpel aanvliegen en kijken naar een goede set 2e hands winterbanden op 14" velgen met de bandenmaat 185/65-14.

Ik zie in de andere reacties al opmerkingen dat bredere banden niet aanlopen. Dat kan. Voor velgen geldt ook nog een breedte van de velg 6J bijvoorbeeld en een ET waarde (hoe ver steekt de velg naar binnen of buiten in verhouding tot het hart van de velg). Al deze waarden samen bepalen of een velg en band past onder een bepaalde auto en dus of er sprake is van aanlopen. Een aanlopende band is reden voor een APK afkeur.

glasman

ik wilde de 15 inch velgen eigenlijk laten zitten.


Kunnen er dan 185 65 15 onder of zit ik dan ook in de - of de +


Hoe maak je die berekening?

CvW

Ik heb wat meer uitleg opgezocht in combinatie met de standaard gegevens van de Space Star velgen:
Steek 4 * 114,3
Naaf 67,1
ET 45

Volg deze link voor meer uitleg bij deze getallen. Je vindt dan gelijk een lijst van merken en modellen met dezelfde velgwaarden. Is makkelijk als je naar banden wilt zoeken. http://www.velgensteek.nl/maat-model-Space_Star.html

Die omrekening kun je hier doen: http://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/omwisselingsberekening.htm

185/65-15 levert een plus waarde van 4,26% op. Die gaan ECHT vastlopen in de achterwielkasten omdat deze banden een veel grotere omtrek hebben als de zomerbanden die er nu onder zitten.

glasman

ik heb een omreken program gevonden  :D

glasman

ja ik zag het ,daar was ik dus bang voor.


ik zie nu dat de breedte van de band ook nog weer uitmaakt op snelheid enz.


bedankt voor jullie info  :D  zo kan ik de juiste banden zoeken en vinden natuurlijk.




CvW

Mooi, daar gaat het uiteindelijk om.  :)

Heb ik 1 vraag aan jou: Weet je zeker dat de achterbanden nu kleiner zijn vanwege het eventuele aanlopen van de band in de wielkast? Heb jij dat zelf gemerkt? Zo niet, dan zou ik de voor- en achtervelgen een keer omwisselen en (met belading) kijken of die banden inderdaad aan gaan lopen. Zo niet, koop dan volgende keer als die 185/50 banden versleten zijn 185/55 banden. Die hebben de omtrek die beter bij de auto past. Maar goed, dit is mijn mening.  :)

glasman

Dat ga ik zeker doen ,maar deze lagen erop


en de enigste logische  verklaring die ik er voor kon bedenken was,  bij zware belasting kofferbak of aanhanger


loopt de wielkast aan


:)










glasman

Nou ze zijn er vandaag onder gekomen, ik heb een leuk setje op de kop getikt op marktplaats.
Bridgestone blizzak 185-55-15 met nog 7 mm profiel.
En ik kan jullie vertellen ,ze rijden heerlijk :D :D :D :D [size=78%] [/size]

Space Star 1.6