Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Meer vermogen

Filluar nga 09art, Maj 23, 2019, 07:25:38 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

09art

Hallo,

Ik wil graag meer vermogen hebben in mijn ralliart, 150pk is overigens best netjes maar mag iets meer zijn  :D .
Op het forum heb ik van alles gelezen over het chippen en overig welke luchtinlaat, enz..

Eigenlijk wil ik hier meerdere vragen stellen in een topic.
Ik lees soms dat er gechipt wordt in stage's 1, 2 en soms alleen over chiptuning, wat is het verschil tussen beide ?
Als ik besluit om te chippen/tunen wat is dan een logische volgorde hierin ? maw zijn er componenten die ik nu al kan/moet vervangen, of moet dat allemaal pas na het chippen gebeuren ? (BOV, uitlaatlijn, luchtfilter, ...)

Ook kom ik vanalles tegen over de luchtfilters. Welke is het beste, en ook hier de vraag is de nodig voor het chippen of pas na het chippen ?

Fredje1

#1
Hallo 09Art ,
Ik zag nog steeds geen antwoord ,
zal effe kort samen vatten voor iedereen die interesse heeft.


Ik heb vroeger 'n paar cylinderkoppen van div. auto's bewerkt en wat geexperimenteerd met katalysators en ook chiptuning.
Mijn ervaring is vrij simpel :

- Zit er 'n turbo op ? dan is er duidelijk verschil + Meestal is gewoon Chiptuning dan "voldoende" +35% PK + koppel.


- zit er GEEN Turbo op = zonde van het geld verhouding tussen PK's + € .
(en heeft het alleen zin als er grotere kleppen of andere nokkenas in zit en zonder katalysator.)
ik vind altijd belangrijk : kan ik 'm weer orgineel maken indien nodig ?
ik had bij 'n NON-Turbo weer orgineel software geplaatst omdat : weinig verschil 5-10% PK + gruwelijk meer verbruik ( bij dezelfde rijstijl.)


Mocht je meer uit chiptuning willen dan standaard met Turbo ?
kan je besluiten K&N luchtfilter en Katalysator te vervangen voor 200 cel Race Kat , spagetti uitlaatspruitstuk dikkere uitlaat diameter , reflectie-einddemper
[/size]grotere kleppen of andere nokkenas "Grotere" Turbo.
Dit doe je dan voordat je 'm laat chiptunen bij 'n specialist die 'n vermogens-testbank heeft.
en die de parameters kunnen aanpassen buiten de "standaard" chiptuning gegevens. ( rond € 500,= / € 750,=)

Met OBD tuning (Piggybag = de methode van gemanipuleerde informatie doorgeven aan de chip) heb ik geen goede ervaringen !

Als je veel meer Vermogen hebt en dit veel "gebruikt" geeft dit ook meer toeren en slijtage dit kan niet anders.
Let wel ... de auto moet wel door APK kunnen , bij te veel aanpassingen kan dit voor problemen zorgen.


Dit zijn mijn ervaringen , er zijn mensen die er anders over denken dat kan ;-)
Succes.

09art

Inmiddels al een tijdje verder en een stukje wijzer...


Tot nu toe al een ander luchtfilter, intercooler (met alle bijbehoren), BOV, spruitstuk en donwpipe aangeschaft.
Hierna zal er nog een op maat gemaakt uitlaat systeem onder komen...


En daarna, als ook alles gemonteerd zit, een afspraak maken bij EMS om alles te laten afstellen en inregelen.

RickvdS

Klinkt goed! Voor zover ik weet kun je in een (bijna) standaard situatie al vrij simpel tussen de 190pk en 200pk halen.
Met deze aanpassingen zou je zeggen dat 200pk+ gegarandeerd is.

Ik ben wel benieuwd naar de resultaten :)