Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Bougie vervangen

Filluar nga glasman, Mars 18, 2015, 10:09:51 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

glasman

Ik heb de bougie s vandaag binnen gekregen en ik wil ze er zaterdag even inproppen.


Moet ik na het proppen de space nog resetten of is dit niet nodig ::)

Entharion

Hallo Glasman,

Lijkt me niet, enkel even de elektrode afstand controleren (afstand tussen de pinnetjes op de bougie) en dan vervangen.
Heb nog nooit gehoord dat het meer dan dat moest wezen :)

Succes!

Marcuz77


alwinbraam

Ik heb begrepen dat het nogal een klus is?

Entharion

#4
Citim nga: alwinbraam ne Mars 20, 2015, 11:46:19 PD
Ik heb begrepen dat het nogal een klus is?

Totaal niet, zijn 4 stappen, stap 2 is overbodig als je een verdeelkap hebt en stap 1 is soms ook niet nodig.

1 Motorcover eraf trekken
2 bobine rail of boutjes losdraaien (als die er zitten)
3 bobines 1 voor 1 van de bougies lostrekken
4 bougies met een bougiesleutel losdraaien en eruit halen

en dat dan andersom doen om ze er weer in te zetten :P
Het hele klusje Zou zo'n 10 minuten moeten duren.

Chaoth

Moeten ook op een bepaald aanhaalmoment (Nm) gezet worden, toch? 27 Nm ofzo?

Entharion

Citim nga: Chaoth ne Mars 20, 2015, 03:22:34 MD
Moeten ook op een bepaald aanhaalmoment (Nm) gezet worden, toch? 27 Nm ofzo?

Steekt zo nauw niet volgens mij, maar met teveel kracht kan de bougie vast vast komen te zitten omdat bij het opwarmen van de motor het metaal uitzet en inkrimpt rond het draad, en dan kun je hem de volgende keer afbreken en dan heb je echt een probleem, gewoon vastzetten maar niet overdreven kracht op uitoefenen.

Met een normale bougiesleutel kun je het aanhaalmoment niet meten maar als je dan toch een momentsleutel kunt gebruiken;
http://www.berlott.nl/images/aanhaalmomentenbougies.jpg

Eagle1982

Ik weet niet of je er inmiddels al aan toe gekomen bent.
Zo niet dan zul je merken dat bij de GDI de bougies behoorlijk diep liggen en de diameter van een "normale" 1/2 bougiedop niet door het gat past.
De beste kans heb je nog met een 3/8 doppenset.
Om te zorgen dat de bougies makkelijk loskomen is het raadzaam om de motor even 5 minuten te laten draaien.


Zelf zet ik de bougies handvast en dan ongeveer een kwartslag.
Het aanhaalmoment staat niet exact aangegeven maar met een waarde ergens tussen 25 en 30Nm.
Je voelt wel hoe los ze eigenlijk zitten bij het uitdraaien.


Bij een gewoon blok is het idd een kwestie van 10 min.
Trek er bij een GDI maar rustig een half uur voor uit, zeker als je het voor het eerst doet.


Bij het inzetten moet je heel zorgvuldig te werk gaan om de elektrode niet te beschadigen, dus de bougie moet goed in de dop blijven zitten wanneer de dop verticaal hangt (rubbertje in de bougiedop.)


Als je dan toch de bobines er af hebt, controleer dan ook meteen de contactveren die onder aan de schacht van de bobine zitten.
Vaak slaan deze helemaal groen (gelig) uit, voorzichtig met een platte schroevendraaier een beetje schoonkrabben en pas dat de bobine terug plaatsen.
Het kan ook zijn dat de schachten uitgedroogd zijn, dan is het tijd om ze te vervangen (schachten zijn los te verkrijgen, let wel even op welk type bobines je hebt)


Succes voor als je nog bezig moet...


glasman

Bedankt allen voor de reactie s,


ik moet er inderdaad nog mee bezig t was mij zaterdag te koud :(


Als het weer en de tijd het toelaten ga ik het zaterdag proberen.


Ik heb de 4 bougie s nu trouwens te pakken voor 58 euro incl verzenden ,dus dat viel me nog mee 8)

glasman

Nou ik heb ze vervangen, :) 
van de 4 waren er 3 nog wel ok maar de eerste die ik eruit haalde was net een las electrode :o
Het was dus wel echt nodig :D
nogmaals bedankt voor de tips :)
ik had ook een foto van die slechte gemaakt, maar die krijg ik er niet bijgeplaatst :'(
[size=78%] [/size]