Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Inhouden gdi 1800 glx 1999

Filluar nga Sailor, Janar 28, 2015, 09:15:16 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Sailor

de laatste tijd stottert/hapert de auto steeds vaker. Op de grote weg hoor je de motor ook regelmatig even inhouden of juist doorschieten.
Ik zie aan de verbruiksmeter dat het verbruik de laatste tijd van 6.8 naar 7.2 is gegaan. Weet niet of dat ergens mee te maken heeft maar vermeld het maar even. Als ik over een flinke drempel rijdt licht het oranje motormanagementlampje even op.


Kan het aan een verontreingd gasklephuis liggen of aan de brandstofdruk?
Begrijp dat het brandstoffilter in de tank zit dus niet makkelijk zelf te checken of te vervangen.
Is het vervangen van de bougies een mogelijke oplossing?
Heb geprobeerd betere benzine te tanken maar dat heeft geen verbetering opgeleverd.
Bij stationair toerental is het nu al een paar keer voorgekomen dat de motor uitvalt. Zowel bij warme als bij koude motor.
De auto is uit 1999 en heeft 125000 gelopen.

Ghia

Deze motoren zijn gevoelig betreffende hun gasklep, dus daar kan wat mis mee zijn.
Probeer deze eerst eens voorzichtig te reinigen.

Op Youtube staat ook het eea.
Ook zoeken op Carisma en Galant, maar met alleen GDI of kom je ook een eind.
Probeer het net ook eens onder Throttle Body of Drosselklappe of zie:

http://www.dreamcarisma.de/community/viewtopic.php?f=15&t=12924&hilit=drosselklappe

Ook wil de EGR klep nog wel eens kuren geven.

Sailor

#2
Bedankt vóor de reactie.
Een tijdje geleden een koplamp vervangen. Om daar goed bij te kunnen even de accu er uit gehad. Terug kijkend is het inhouden daarna misschien wel begonnen of in ieder geval erger geworden. Hij stotterde wel eens maar afslaan nooit.
Daarnet dus eerst uitgezocht hoe de ECU te resetten. Dat is gelukt want het probleem lijkt verholpen na een testritje gemaakt te hebben.
Heb even onder het motordeksel gekeken maar weet niet precies wat er open moet om het gasklephuis schoon te maken. Is er iets in de handel dat de het gasklephuis door een toevoeging aan de benzine ook reinigt?
Verder lees ik dat het EGR systeem dat de gassen nog een keer door de verbranding voert oorzaak is van overmatige verontreninging. Is dat uit te schakelen?
Was bij Brezan automaterialen om alvast gasklephuisreiniger te halen. Daar hadden ze dus nog nooit van gehoord......
Ik zal het advies om shell Vpower of BP ultimate te gaan tanken ook opvolgen en eens kijken of dat uitmaakt.
Het oranje motorlampje licht echter bij het nemen van flinke verkeersdrempels nog steeds even op.

Sailor

Nu ik het inhouden heb opgelost en de auto weer lekker aanvoelt wil ik ook het tikken van de klepstoters verminderen. Er zal waarschijnlijk dus te dikke olie in zitten.
Ik lees in het stuk over gdi motoren dat er beter 5w30 olie (helix van shell bv) in kan.
Is dat een aanrader...en is 0w40  dan nog beter voor deze motoren? Dat prijsverschil is wel te overzien als ik dan toch veel geld ga uitgeven voor een 5 liter bus.
Het raadsel van het oplichtende oranje lampje bij verkeersdrempels laat ik dan maar even voor wat het is.
Wie weet is dat met nieuwe olie ook wel opgelost.

Space Star 1.6

heb je gdi of mpi 1.8 motor ?

Gdi kan je heel makkelijk zien. Op toerenteller staat merk gdi op. Of achterklep.

Sailor


Eagle1982

Weet je zeker dat het het motormanagement lampje is en niet de ruitensproeiervloeistof? Die zit er namelijk naast.

De klepstoters is irritant, maar meestal niet meer goed te krijgen.
Vaak hebben ze te lang zonder olie gestaan, vervangen us dan de enige optie en Niet goedkoop goedkoop.

In de Gdi geen W40 oliën gebruiken, alleen W30 de vol synthetische oliën.

Sailor

Het is het oranje motormanagement lampje.....maar ik ga er extra op letten nu...
Zal in ieder geval de ruitensproeier helemaal vullen.
Maar het lijkt dus wel of het met een vloeistofniveau te maken heeft als het alleen door een flinke hobbel oplicht.

Eagle1982

Als het echt het motormanagementlampje blijkt te zijn, dan is het zeker geen vloeistofniveau, vloeistofniveau's zijn niet opgenomen in het motormanagement.
Dan denk ik eerder aan een gammele sensor.


Om even op de bougies terug te komen, dit moeten iridium bougies zijn, deze pitten gaan 90.000km mee (ca. 3x langer dan "gewone" bougies).
Wanneer de bougies verouderd zijn zul je merken dat de motor gaat inhouden wanneer je vermogen gaat vragen, dit gaat van kwaad tot erger.


Verder is het zeker geen overbodige luxe om de gasklep eens te reinigen, dit kan evt met remmenreiniger gedaan worden, maar niet in het huis spuiten maar op een doek.
Bij de prefaceliftmodellen is de gasklep nog kabel bediend en kun je dus makkelijk even kijken hoe het er achter de klep uitziet.
Even de kap eraf en vervolgens de aanzuigbuis op het huis losnemen.
Als je het huis helemaal wilt verwijderen om het schoon te maken moet je er voor zorgen dat je een pakking hebt liggen voor het geval dat.
Met toevoegingen aan de brandstof pak je eigenlijk alleen de injectoren echt aan, om het hele inlaattraject schoon te krijgen moet je voor een carbonblast gaan, maar dit is niet echt goedkoop.


Verder is het inderdaad een optie om de EGR af te doppen, hierdoor recirculeren je uitlaatgassen niet meer en heb je veel minder roetaanslag in je inlaattraject.
Zelf tank ik alleen maar BP Ultimate, andere brandstoffen komen er niet in.
Ik heb na 2 jaar het gasklephuis weer eens bekeken en is nog steeds goed schoon (EGR nog in tact).
Bij goed warme motor ( ca. 20 kilometer rijden ) zo nu en dan wat hoger in toeren gaan draaien, bijvoorbeeld op de snelweg op de invoegstrook even wat langer in de 3 doortrekken naar 5500 à 6000 rpm.
Ik bedoel maar te zeggen, te hard rijden is echt niet nodig om schoon te blazen ;) scheelt bekeuringen.


Sailor

Het lijkt wel of ik na de reset en het inlezen van de ECU een andere auto heb gekregen!
Hij loopt stationair stiller en rustiger en loopt soepeler dan ooit tevoren.
Ik bemerk geen enkele hapering meer, ook niet als ik er even flink de sporen in zet.
Heb er nu Shell Vpower in. Dat zal aan de felheid ook wat bijdragen.
Ik laat het gasklephuis dus maar even voor wat het is.
Ik ga wel als de buitentemperatuur het toelaat olie vernieuwen en er 5w30 in doen.
Bedankt voor de uitgebreide bovenstaande reactie.
Ik ben voorlopig weer een tevreden space-star rijder.

Sailor

Godsakkers Eagle.......inderdaad toch het ruitesproeierlampje....!