Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Spacestar GDI perikelen vervolg.........nogmaals hulp gevraagd......

Filluar nga Zabberkoos, Janar 03, 2015, 12:04:22 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Zabberkoos

Allemaal eerst en vooral een gelukkig nieuwjaar natuurlijk!
Ik heb wat problemen met mijn Spacestar GDI. Wanneer ik op de motor wilt afremmen of wanneer ik mijn koppeling indruk, blijft de auto hoog in zijn toeren zitten. Pas wanneer ik een paar tellen helemaal stil sta zakt het toerental naar normaal. Verder loopt en start de auto prima. Iemand enig idee? Mijn Spacestar is van 2000, maar heeft slechts 115.000 gereden.
Verder vind ik de auto van binnen erg vochtig en duurt het vaak enige tijd voordat de ramen ontwasemd zijn.  Derde probleemje is de linker ruitenwisser. Deze lijkt niet helemaal het gebied droog te trekken wat je zou verwachten. Is dat een bekend verschijnsel?
Alvast erg bedankt!

Space Star 1.6

#1
Hoi

Space star 1.8 gdi uit 2002 dus. In uw profiel staat 2001.

Gdi blokken zijn gevoeliger dan mpi blokken. Bij gdi kun u beste euro 98 tanken. Deze zijn te vinden bij bp.
Over oorzaak toerenteller kan ik niks zeggen.

Hieronder link over gdi motor. Misschien heb je wat aan.

http://www.mitsubishi-owners-club.nl/forum/index.php/topic,9760.0.html


Ruitenwisser.. heb je gekeken naar blad? Zijn ze heel? Zijn ze buigzaam? Niet te hard?
Anders ruitenwissers vervangen. Ik heb zelf flat ruitenwisser. Werkt veel beter dan normale.

Eagle1982

Een GDI is heel gevoelig voor inwendige vervuiling doordat het een armmengselmotor is.
Een veelvoorkomend probleem bij deze motoren is een vervuild gasklephuis door roetafzetting.
Hierdoor sluit de klep niet goed meer waardoor het toeren in eerste instantie wat hoger blijft, het afzakken wordt naderhand geregeld door de ECU.


-----> Lees ook even dit Topic <-----


De oplossing voor dit euvel is het (laten) reinigen van het gasklephuis, en de ECU opnieuw inleren ( heel belangrijk is ook dat het in deze volgorde gebeurd )
Hoe het inleren in zijn werk gaat is hier te vinden: KLIK




Het vochtprobleem zou te wijten kunnen zijn aan een vervuild interieurfilter.
Heel vaak wordt deze vergeten te vervangen.
Het filter is te vinden achter het dashboardkastje ( kastje open klikken en dan de zijkanten naar binnen duwen, hierdoor komt het kastje los en kan verder open kantelen )
Hierachter zit het luchtkanaal met daarin een filter dat bestaat uit 2 delen.
Ook is het geen overbodige luxe om de werking van de airco te even te checken.
Zelf heb ik de airco altijd meelopen, de kosten die je aan brandstof evt. zou besparen door de airco niet te gebruiken ben je aan onderhoud dubbel en dwars kwijt wanneer het systeem uitdroogt en vastloopt.




Wat betreft de ruitenwissers:
Als na controle van de bladen blijkt dat het probleem nog niet is opgelost, dan kan het heel goed zijn dat er ruimte op het mechanisme is ontstaan.
Het komt wel vaker voor dat er voelbaar ruimte zit op de doorvoeringen door de parafaanplaat ( de plaat onder het raam waar de assen doorsteken )
Hierdoor komen de wisserarmen onder een iets andere hoek op het raam te staan en is er niet voldoende druk op het raam.
Wanneer er ruimte op zit dan is dit voelbaar door te proberen het mechanisme te bewegen door op het punt waar de as door het parafaan komt richting motorkap en richting raam heen en weer te bewegen.
Wanneer dit het geval is dan is het de kortste klap om het mechanisme te (laten) vervangen.




Zabberkoos

#3
Dank, dank, dank voor de nuttige reacties!
Ruitenwisser-arm is waarschijnlijk een keer los geweest en vastgedraaid met een minder bereik. Even losgeschroefd en beter gesteld en dit probleem was opgelost.
Vochtig interieur was inderdaad het filter wat moest worden vervangen.
Het probleem van de hogere toeren is nog niet verholpen. De auto heeft inmiddels een grote beurt gehad, gasklephuis gereinigd (was nodig!), bougies vervangen (was erg nodig!!), olie ververst en heb ik de ecu gereset. De auto loopt de eerste 10 minuten heel rustig stationair en dan schiet hij in zijn toeren omhoog. Is er ergens een sensor die vervelend doet?
Iemand enig idee?

alwinbraam

Ik herken dit "probleem" met mijn 1.6 uit 2002.
Gasklephuis schoongemaakt en ECU ingeregeld, maar dit helpt ook niet.

Zou ook graag willen dat mijn auto altijd lekker rustig loopt...

Ook hier zijn tips welkom!

Groet Alwin