Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Slecht starten

Filluar nga Stephan, Qershor 30, 2018, 07:27:00 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Stephan

Zo eens in de week start onze ASX slecht. De startmotor heeft dan net drie tot vier keer zoveel tijd nodig om de auto aan de praat te krijgen.
Het gebeurt meestal nadat het blok nog net niet warm is gereden of op het randje ervan. Bijvoorbeeld, ik ga even langs de supermarkt voordat ik mijn weg vervolg voor een langere rit.
Bij de eerste start thuis start de ASX over het algemeen goed. zo eens in de twee maanden heeft deze ook dan een moeizamere start. Vervolgens rij ik probleemloos in drie minuten naar de supermarkt. Daar ben ik bijvoorbeeld een kwartiertje in de winkel en start ik de ASX vervolgens opnieuw. Vaak gaat het dan mis en heeft deze er moeite mee onmiddellijk aan te slaan.
Ik merk dat weersinvloeden (temperatuur, vocht) geen invloed hebben op het euvel.
De garage heeft vorig jaar reiniger bij de benzine gegooid. Omdat ze dachten dat het aan te korte ritten lag met de auto. Maar zoveel korte ritten maak ik niet. Meestal zijn de ritten 35 km of langer. Vorig jaar zijn we met de auto naar Duitsland (Harz) op vakantie geweest en hebben we flink wat lange (snelweg)kilometers gemaakt. Maar daarna bleef het euvel gewoon aanwezig. De auto is ook bij de garage uitgelezen. Er zijn geen storingen gevonden.
Laatst dachten we dat het mogelijk aan de E10 lag die ik in België tank, daar is gewone Euro95 niet meer leverbaar namelijk. Daarom heb ik nu een tankbeurt of 5 alleen Euro 98 en Euro95(NL) getankt. Helaas mocht dit ook niet baten.
Is bovenstaande herkenbaar of heeft iemand anders nog tips en hints?


Nobodie14

Laat ik voorop stellen dat ik geen ASX heb, maar wel heel veel ervaring met auto's.

Om een motor te laten lopen zijn er 4 dingen nodig: brandstof, zuurstof, een vonk en het moet allemaal op het juiste moment en in de juiste mengverhouding bij elkaar komen.

Brandstof
Je heb al uitgesloten dat het aan de brandstof zelf ligt.
Als er problemen met de brandstofpomp / vacuüm in de tank / brandstofleiding / benzinefilter zou zijn, dan zou er een foutmelding moeten komen van te weinig druk.
Meer naar voren zou het nog wel een lekkende injector kunnen zijn.
Er is dan een veel te rijk mengsel in het inlaatspruitstuk / cilinder.
De startmotor moet die er dan eerst uit werken.
Als de auto een paar uur gestaan heeft of als de motor al warm is, is het brandstofmengsel wel verdampt.

Luchtmengsel
In het heel kort: ik denk niet dat dit het probleem is.
Als dit het probleem zou zijn, dan zou het bij draaiende motor ook een probleem zijn.
En dan zou er een foutmelding in de ECU moeten komen.

Vonk
Ik neem aan dat je accu helemaal in orde is?
En de massakabels goed contact maken?
Ik denk niet dat het in bobine, kabels of bougies gezocht moet worden.
Die moeten bij een draaiende motor veel harder werken.
En als er dan iets mis mee zou zijn, dan zou er een foutmelding van de ECU komen.

Juiste moment
Het brandstofmengsel moet op het juiste moment ontstoken worden.
Daarvoor moet de ECU weten wanneer dat juiste moment is.
De ECU maakt hierbij gebruik van de BDP - / krukas - / nokkenaspositie sensor.
Het vervelende van die sensor is dat die half kapot kan zijn.
Die status wordt niet doorgegeven aan de ECU.
De sensor geeft namelijk nog wel wat door, maar op het verkeerde moment.
Een van de symptomen is gelijk aan die van jou: moeilijker starten als de motor warm is.
In een nog verder stadium van verval van de sensor, zal de motor stoppen met draaien tijdens het rijden.
Jij geeft echter aan dat het probleem zich niet voordoet bij warme motor.

Mijn gok, op basis van het bovenstaande beredenering tezamen met de door jou doorgegeven waarnemingen, is: een lekkende injector.
Ik ga er dan vanuit dat je accu in orde is & de massakabels goed contact maken.

Stephan

#2
Nobodie14, bedankt voor jouw gedegen uitleg. Duidelijke toelichting en heldere verklaring. Ik zal jouw conclusie bij mijn volgende bezoek aan de garage voorstellen.

Overigens; ja, de accu was ook al eens doorgemeten.  ;D

RoscoPColtrui

Hier start de ASX prima, maar heeft ook net 1500 km op de teller staan.....ik vindt wel dat bij achteruit rijden de auto wat hukkelig ( net of deze inhoudt)reageert

jmartens

Er is destijds een aanpassing gebeurd op de nokkenasversteller bij de 1.6 motor.probleem kwam meestal voor bij temperaturen rond de 12 graden en telkens bij het herstarten van de motor.

Stephan

#5
Ik had vorige week een klapband en moest daarom toch bij mijn garage langs. Daarom de uitleg van Nobodie14 voorgelegd: een lekkende injector.
Alleen zei de monteur dat de auto dan ook even op drie cilinders zou moeten lopen na het starten en dat doet 'ie niet. Na het slechte starten loopt 'ie mooi op vier cilinders.

Maar ik zit net een filmpje over de ASX te kijken op YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=9TR99rGzgYc

...komt er op 5:30 heel toevallig een wel zeer bekend probleem langs.

Er blijkt dus een modificatie te zijn in de vorm van een nokkenastandwieltje. Is dat wat jij ook bedoelde in je reactie op 20 juli, Jmartens? Deze modificatie zou dus onder coulance bij een dealer gedaan kunnen worden. Heeft iemand hier ervaring mee? Zou het een eenvoudige verrichting zijn om dit onderdeel te vervangen? Of wordt dit een kostbare aangelegenheid als de coulance niet meer geldt?

Edit:
Na wat zoeken op het forum kwam ik ook dit topic tegen: https://www.mitsubishi-owners-club.nl/forum/index.php?topic=9535.0
Ook kom ik dit topic tegen: https://www.mitsubishi-owners-club.nl/forum/index.php?topic=8477.0 . Daarin hebben ze het over een klus van 2,5 uur.

Ik lees elders op internet (klikkerdeklik) dat er medio begin 2013 een soort terugroepactie voor het verstelbaar tandwiel van nokkenas is geweest. Maar mijn ASX komt uit 2014.

Stephan

Was vandaag voor alweer een terugroepactie (klikkerdeklik) terug bij de dealer, waarbij ik bovenstaande heb voorgelegd, tevens met de vraag hoe zij met deze productiefout als Mitsubishi-dealer naar Mitsubishi-eigenaren omgaan. Mooi algemeen praatje over de auto-industrie als antwoord gekregen, maar het antwoord was eigenlijk heel simpel; euvel is zeker bij Mitsubishi bekend, maar de ASX is uit de garantie dus ze deden er niets aan.
Ik ga dit toch even verder uitzoeken.