Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Lancer Wagon 2.0 intense 2006 met stotterende motor oorzaak gevonden

Filluar nga Pietlancer, Tetor 23, 2018, 09:47:16 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Pietlancer

Hoi,


Ik heb zwarte lancer wagon uit 2006 met 352K op de teller waar ik nog elke dag vol op gebruik van maak. Ik rij op LPG en ben lid van een auto hobbyclub waar veel aan de auto zelf doe. Nu heb ik sinds enige tijd een probleem met de auto waar ik niet uit kom.


Op benzine stottert de motor soms op onbepaalde momenten. Het lijkt dan of de motor op drie poten loopt en geen kracht meer heeft. Als ik wat met het gas speel kan het spontaan weggaan, het lijkt wel dat als ik het toerental van de motor verhoog dat het euvel dan weg gaat. Soms als ik stop blijft de motor slecht lopen dan speel ik even met het gas en dan is het weg. Soms hersteld de motor het zelf.


Ik kom er maar niet uit wat het kan zijn. Ik heb al een reinigingsmiddel aan de benzine toegevoegd voor de injectoren maar dat likt niet te helpen. Ik heb al de tip gekregen de injectoren dan maar te reinigen. Wie heeft er tips voor mij, op LPG loopt de motor als een zonnetje  8) [size=78%]. [/size]

Nobodie14

Ik denk dat het inderdaad aan de benzine injectoren ligt en deze gereinigd moeten worden.
Je geeft zelf namelijk aan dat het euvel alleen bij het rijden op benzine optreedt.
Als het een vacuum / sensoren verhaal zou zijn, dan loopt de auto op LPG ook niet goed.

Het zou ook nog de Idle Valve kunnen zijn als het stotteren alleen bij stationair toerental gebeurt.
Wat je ook kunt proberen is het gasklephuis schoon maken.
En als de boel dan toch open ligt, gelijk de MAF of MAP (afhankelijk van motor type) sensor voorzichtig schoon spuiten.

Heb je geen foutmelding in de ECU?
Je zou nog een OBDII scanner aan kunnen sluiten en naar de STFT kijken als het euvel optreedt.
Dan zou je moeten zien dat de ECU meer brandstof in probeert te spuiten.

Pietlancer

Goede tip dank je. Ik heb de STFM en LTFM uitgelezen en zo o.a. ontdekt dat de labda Sensor defect was. Die is vervangen maar het probleem is nog niet helemaal weg.


Ik heb de maf getest door de stekker los te halen als de motor loopt. Die slaat dan niet af betekend dat dan dat die defect is?

Nobodie14

Als de MAF sensor echt kapot zou zijn, dan zou er een foutmelding in de ECU staan.

Ik zou het probleem in je gasklephuis / IAC zoeken omdat het probleem alleen bij benzine de kop op steekt.

Hoe kwam je tot de conclusie dat Lambda sensor vervangen moest worden?
Waren er nog meer foutmeldingen?

Pietlancer

In de ECU stond in eerste instantie de beruchte P0420 storing. Die wijst op het slecht of niet functioneren van de katalysator. Ik heb die storing zelf gereset en ben daarop naar de dealer gegaan. Die heeft de ECU nogmaals uitgelezen en ontdekte geen afwijkingen, behalve een slecht werkende Labdasensor.


Die heb ik vervolgens zelf vervangen en daarna liep de motor wel beter. Vooral de overschakeling van gas naar benzine ging veel beter, hij sloeg namelijk regelmatig af als dat gebeurde tijdens stationair toerental. Maar het euvel waarnaar ik op zoek ben heeft het niet opgelost.


Met de IAC bedoel je de stationair regelklep. Het gasklephuis heb ik een kleine twee jaar geleden als eens schoongemaakt. Ik zal hem binnenkort eens reinigen, net als de luchtmassameter en de stationair regelklep dan. Dat zijn de meest eenvoudige zaken lijkt mij. Goede tips trouwens dank je wel. Ik zal binnenkort laten weten hoe dat verlopen is. Mocht het geen effect hebben haal ik de injectoren er ook uit om te reinigen.






Nobodie14

Ouch..
P0420..
En je nieuwe lambda sensor zal waarschijnlijk nog steeds geen goede waarden geven?
En je STFT is meer dan 10 afwijkend als je op LPG rijdt?
En je hebt waarschijnlijk een Vialle installatie?

Ik zou naar Henk Boertien in Wezep gaan. Die is verdraaid goed in het oplossen van dit soort problemen.
Het kan om een simpele lekkage van injectorhulzen gaan, maar er kan meer aan de hand zijn.

Pietlancer

De katalysator storing komt niet meer terug.


De LPG injectoren heb ik zelf een klein jaartje geleden als eens vervangen. Voor die tijd had ik ook vreemde klachten maar dan alleen op LPG die zijn na het vervangen van de injectoren verdwenen.


Het probleem is nu alleen op benzine.


Ik wil binnenkort ook de distributie gaan vervangen, is dat een klus die je zelf kan doen? Ik heb beschikking over een brug en voldoende gereedschap. Ik maak mij alleen zorgen om de balansassen, ik heb zo iets niet eerder gedaan, balansassen bedoel ik doen. Riemen vervangen heb ik wel vaker gedaan overigens.

Pietlancer

Ik ben inmiddels al een stuk verder maar het probleem is nog niet weg.[/size]Ik heb de injectoren gereinigd en ben daarbij tot de ontdekking gekomen dat de rubbers die voor de afdichting zorgen tussen het motorblok en de injector sterk verouderd waren. Het bleek zelf zo erg et zijn dat de twee van de vier voor een gigantisch lek zorgde. Ik heb de ringen vervangen, injectoren gereinigd, ik heb de klep van het gashuis schoongemaakt en de LMM. Resultaat; de motor loopt vele malen beter, verbuikt een stuk minder brandstof maar helaas het euvel is niet weg.IK heb wel een denkfout gemaakt. Het motormanagement systeem van de auto regelt niet de LPG toevoer. Met andere woorden, de rede dat de auto het op LPG wel prima doet en op benzine helemaal niet zou dus daar kunnen zitten. Het euvel is dat de motor op benzine geen vermogen heeft. Stationair kan opeens heel slecht zijn wat weg gaat als ik even gas geef. Rond de 2000 rpm lijkt het alsof er een of meerdere cilinders niet meewerken wat ook zo opeens weg kan zijn als ik met het gas speel. Op de snelweg bij overschakelen van LPG naar benzine voel je de kracht uit het blok verdwijnen. De topsnelheid loopt terug en vol gas geeft nauwelijks effect.Ik ga het, ondanks dat ik het een beetje zat begin te worden zoeken in het motormanagement systeem van de auto. Misschien moet ik die vervangen, ik zou het anders niet meer weten. Het kan bijna niets anders meer zijn. Ik denk dat de oorzaak gezocht kan worden in dat het MMS continue aan het stellen geweest is door de slechte lambda sensor, de vacuum lekkages en vervuilde injectoren.


Misschien anderen nog tips?

Nobodie14

Bij de moderne LPG installaties 'leunt' de LPG ECU wel degelijk op de ECU van de auto.

Er is brandstof en een vonk nodig om een ontbranding te krijgen.
Vonken doet het wel omdat er geen problemen zijn als je op LPG rijdt.
Het enige dat nog overblijft is dat er niet genoeg benzine ingespoten wordt.
Vacuüm in brandstoftank, brandstofpomp, benzinefilter, leiding..

Pietlancer

#9
Inmiddels is het probleem gevonden en opgelost. Mede dankzij de tip van Nobodie14


Het moest na veel denkwerk wel ergens in de brandstoftoevoer zitten. Ik heb uiteindelijk de brandstofpomp vervangen en het euvel was direct weg! Gelukkig heeft het alleen extra tijd gekost en heb ik geen onnodige kosten hoeven maken.


inmiddels 354K en counting!!


Binnenkort APK en vervangen van de riemen ik denk dat ik dat ook nog maar ga doen, het motortje snort weer heerlijk!


Bedankt voor het meedenken allemaal

Nobodie14

Bedankt voor de terugkoppeling.
En mooi dat het opgelost is!

Recapitulerend was het echte probleem de brandstofpomp die verstopt / versleten was.
Heb je overigens wel het filter in die pomp vervangen?
En zorg je er wel voor dat je regelmatig een halve tank benzine erin hebt?
Ik hou zelf (ik heb een Space Star uit 2002 op LPG) een halve tank benzine erin, laat deze teruglopen tot een kwart en tank er dan weer 15 liter bij.
Een halve tank benzine koelt de brandstofpomp af en zorgt voor minder roestvorming in de tank wat weer een verstopping van het benzinefilter kan veroorzaken..

Daarnaast heb je de gehate P0420 opgelost door de afdichtringen van de benzine injectoren te vervangen.
Er wordt dan al heel snel naar Lambda sensor / katalysator gewezen en dat ze vervangen moeten worden terwijl de fout alleen zegt dat de ECU de brandstoftoevoer niet meer binnen de marges kan regelen.
Dit kan dan een vacuumlek zijn waardoor er meer zuurstof in het benzinemengsel zit dan de ECU verwacht of een probleem met injectoren die verstopt zijn of juist lekken waardoor er meer brandstof in het mengsel zit dan de ECU verwacht.
'Vroeger' stak de chef monteur een sigaartje op en blies de rook in het inlaatspruitstuk om vacuum lekkages op te sporen.
Tegenwoordig is dat 'not done' en hebben ze daar speciale apparaten voor..

En je hebt ook nog eens het hele inlaat traject schoongemaakt met als eindresultaat een mooi snorrend motortje dat weer zuinig loopt.
Goed gedaan!

Ik weet het niet zeker, maar heb je geen speciaal stuk gereedschap nodig om de distributieriem van de 4G93 motor te vervangen?
Zo ja, dan is dit misschien een tip: Changing cambelt.
Als die er eenmaal om zit, dan met een grote tiewrap de distributieriem onder spanning houden en de meelooprol / spanner vervangen.
Het is soms even puzzelen om de riem dusdanig onder spanning te zetten zodat de meelooprol / spanner genoeg vrij komen om deze te kunnen vervangen.
Maar je weet dan wel 100% zeker dat de timing en balansassen precies hetzelfde staan zoals deze stonden.

Je hebt waarschijnlijk een OBDII scanner waarmee je de ECU zeer beperkt kunt uitlezen en fouten wissen?
Doe jezelf dan eens een plezier en koop een China Bluetooth ELM327 OBDII scanner voor 4,50 euro.
Dat tezamen met een Android telefoon waarop je Torque Pro installeert, laat je zoveel meer zien en in de gaten houden.
Waarschijnlijk had je dan ook de benzinedruk op de injectorrail uit kunnen uitlezen.
En je kunt dan in de LTFT grafiek zien als er een vacuum lek is. Die komt dan buiten de 15% afwijking.