Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Koppeling koude motor.

Filluar nga Dirk23, Dhjetor 12, 2018, 08:39:10 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Dirk23

Goedenavond, sinds kort met dit koudere weer heeft mijn Colt uit 2005 last van een haperende of stotterende koppeling met een koude motor, vanuit de eerste versnelling weg rijden gaat beroerd zeg maar. Als het blok eenmaal warm is, is het over en merk ik er niks meer van. Volgens mij is de koppeling nog niet versleten, bij een laag toerental optrekken in een hoge versnelling slipt deze niet. Iemand een vermoeden wat dit kan betekenen?
Dirk.

Nobodie14

Controleer je rem-/koppelingsvloeistof.
Of laat deze controleren.
Het watergehalte is waarschijnlijk te hoog waardoor het probleem alleen bij kou optreedt.

Dirk23

De auto heeft dit jaar een grote beurt gehad, weet niet of die vloeistoffen zijn vervangen. Zal wel niet dan.Is dat een systeem? Dus voor de remmen en de koppeling?


Nobodie14

De remvloeistof (rem- en koppelingvloeistof zit in hetzelfde reservoir) hoeft niet bij elke grote beurt vervangen te worden.
Ik ken het onderhoudsschema van de Colt niet en kan je niet vertellen wat de verversingsinterval is.
Standaard zou de remvloeistof bij elke beurt gecontroleerd moeten worden, maar dat gebeurt zelden tot nooit.


Kijk zelf even in het reservoir.
Als de vloeistof donker tot zwart van kleur is, dan weet je zeker dat het tijd is..

4Koen63

Interval is elke 2 jaar, ongeacht km's.
Ik verwacht niet dat het probleem zich hier in de koppeling bevindt, maar iets met de motor.

Dirk23

Ok, ik ga van het weekend even de kleur van de remvloeistof bekijken.

Hoop niet dat het iets met de motor is, heb al kosten genoeg gehad dit jaar :o

Nobodie14

Je gaf in je eerste beschrijving aan dat het een probleem met de koppeling is.
Maar 4koen63 kan gelijk hebben dat het motorisch is als je het woord koppeling ertussen uit haalt.
Dan heb je last van stotteren en haperen bij het optrekken met een koude motor.
Dat kan iets simpel zijn als bougies / bougiekabels tot iets gecompliceerder in het brandstofmengsel.

Laten we er niet op vooruit lopen en eerst je remvloeistof op het oog beoordelen.

Dirk23


Dirk23

Heb de remvloeistof bekeken maar die is mooi helder.De bougies zijn met de grote beurt vervangen.
De afgelopen twee dagen was het haperen ook niet zo erg als daarvoor, raar ???

Nobodie14

Dan had 4Koen63 gelijk: het is een motorisch probleem en niet de koppeling.

Het zou vocht geweest kunnen zijn want het was wel koud, maar het heeft flink geregend.
Is het motormanagement lampje niet gaan knipperen toen het haperen optrad?

Dirk23

Had liever gehad dat jij gelijk had ;D

Nee, het motormanagement lampje ging niet branden.

Nobodie14

Hmm..
Geen misfires dus.
Dan is het waarschijnlijk een brandstofmengsel probleem waarbij er net genoeg brandstof en ontsteking is om geen foutmelding te geven.

Hier houdt mijn ervaring op omdat ik geen weet heb van de brandstoftoevoer van een Colt.
Te denken valt aan een beginnend falende brandstofpomp / verstopt brandstoffilter..

Misschien toch even naar de garage gaan en de wagen uit laten lezen.
Niet alleen op eventuele fouten in de ECU, maar ook de benzinedruk in de fuel injector rail.

Dirk23

Ok, ik kijk het nog even aan nu het wat beter gaat, en anders maar even langs de garage.In ieder geval bedankt voor het meedenken.Ik laat horen hoe het afloopt.

Dirk23

Excuus voor de zeer late reactie.Ik reed in die tijd veel korte afstanden, iets wat zo wie zo niet goed is voor een auto, ben toen bewuster met de auto om gegaan en heb ook een reiniger in de benzine gedaan. Vanaf die tijd eigenlijk geen last meer van het probleem gehad 8)