Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

sensor temperatuur inkomende lucht

Filluar nga coltrudy, Shtator 09, 2019, 06:48:59 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

coltrudy

Hallo Forumleden, ik zal mij eerst even voorstellen, ik ben Martijn en heb een Colt CZ5 gekocht met de 1.5 liter benzine motor, de 109pk versie zonder turbo. Is onze 2e colt, fijne auto's. Wij wonen in het pittoreske Krimpen aan den IJssel. Nu ging het motorwaarschuwingslampje branden en heb ik de auto afgelopen zaterdag nog net voor slutingstijd bij de locale Profile (was om de hoek toen lampje ging branden) uit laten lezen. Foutcode gaf aan dat de temperatuursensor inkomende lucht de storing veroorzaakte. Nu begrijp ik dat deze ook gewoon vuil kan zijn waardoor deze storing ontstaat en dat niet de sensor per definitie ter ziele is.


Maar......... waar zit dat ding. Logischerwijs leek mij de locatie ergens op het luchtfilterhuis, maar ik zie de sensor nergens. Iemand een idee waar deze zit en hoe deze schoon te maken? Heeft iemand wellicht een werkplaatshandboek beschikbaar om dit in op te zoeken.


Jullie hulp wordt zeer gewaardeerd!



Dirk23

Dag Martijn, de sensor zit aan het einde van het luchtinlaat traject, dus vlak voor het motorblok. Er zit een stekkertje aan en zit met twee schroeven vast als ik het me goed herinner.

coltrudy

Alles nagelopen en los gehad. Daarna geen storingen meer. Dank voor jullie hulp!

de sleper

Is dat de LuchtMassaMeter (LMM) die jullie bedoelen?

Dirk23


de sleper


Deze zit dus vlak vóór het inlaatspruitstuk. Zal ik die er eerst eens uithalen en schoonmaken. Zo nodig vernieuwen.
Bij mij brandt het storingslampje niet maar ik heb er al een hele tijd last van dat de auto een beetje haperend optrekt. Zeer irritant. Zelf dacht ik dat het de elektronica was maar de dealer zegt dat ik het moest zoeken in het brandstofsysteem. Óf één van de injectoren óf de LMM vuil of defect.
Dus volgende week eens proberen. Jullie horen nog van me.


Alvast bedankt voor de tips.
Simon.

de sleper

Ook is de auto een paar weken geleden met de APK uitgelezen. Hier werd geen enkele storing vermeld.