Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

USB / 12 volt lader

Filluar nga Remco, Dhjetor 10, 2017, 03:41:11 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Remco

Hoi,


Ik heb een USB / 12 volt lader gekocht die in de bekerhouder van m'n Space Star past.
Hier zit een 12 volts plug aan maar eigenlijk wil ik kijken of ik dit kan aansluiten zonder dat de plug in de aansteker ingang gaat.
Ik wil mijn asbak namelijk graag dicht hebben.


Kan ik de plug afknippen en ergens anders aansluiten?
En zo ja, waar?


Er worden een dascam en een ZTE telefoon op aangesloten, meer niet.


https://nl.aliexpress.com/item/Brand-HSC-500-Car-Charger-High-speed-output-Dual-USB-fast-chargeMobile-phone-bracket-Car-Cigarette/32788078213.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.4jOgDR

Nobodie14

Leuke accessoire!

Natuurlijk kun je de stekker afknippen of de stekker openmaken en daar los halen.
En dan onderlangs op de achterkant van de sigarettenaansteker aansluiten.
Er is ruimte genoeg.
Ik zou wel even dat middenpaneel eruit halen zodat je er makkelijker bij kan.

Je zou nog een extra zekering in de kabel tussen de USB/12 volt lader en de sigarettenaansteker aansluiting kunnen plaatsen.
Maar echt nodig is het niet.
Er zit ook al een zekering op de sigarettenaansteker aansluiting van de Space Star zelf.

Eagle1982

Voordat je de stekker eraf knipt eerst checken of daar geen elektronica in zit.
Het kan zo zijn dat er een spanningsregelaar in zit voor de 5V voor de USB poortjes.
Als je die weg laat dan komt je volle accuspanning op de USB te staan, gaat je camera en/of telefoon je niet in dank af nemen.

Er zal in de stekker sowieso een glaszekering zitten, die is gebaseerd op de stroom die je max zou mogen trekken via de USB.
Zou je die zekering er uit laten dan ligt je overbelastings grens op de waarde waarmee je sigarettenaanstekerplug in de zekeringkast van de auto afgezekerd is, mogelijk teveel voor de elektronica in je nieuwe gadget.
Gevaar hierbij is dat het speeltje niet alleen stuk gaat, maar ook dat het speeltje brand kan veroorzaken omdat de zekeringwaarde te hoog is.
De zekering van de auto zelf is meende ik 10A wat neer komt op ca. 120W max. bij 12V

Gezien de USB poortjes 2.1A en 1A vermoed ik dat deze stekker op 5A zal zijn afgezekerd.
Laat je die zekering er tussen uit dan kan er dus 2x zoveel stroom door je elektronica lopen bij een evt, sluiting, dat wordt componentjes frituren.

Beter is het nog om achter het dashbord een extra 12V aansluiting te maken, zo kun je verder alles intact laten.


Nobodie14

@Eagle1982, je hebt helemaal gelijk.
Daar heb ik niet goed genoeg over nagedacht.
Ik nam aan dat de electronica in de unit zelf zou zitten vanwege de ruimte.
En de stekker echt alleen een stekker zou zijn.

Remco, als je het zekere voor het onzekere wilt nemen, dan een contrastekker voor die stekker met een draadje eraan kopen.
Zoiets als dit: Universele sigaretten aansteker verlengsnoer
Deze aan de achterkant van de sigarettenaansteker aansluiten en dan de stekker van dat ding erin steken.

Eagle1982

Citim nga: Nobodie14 ne Dhjetor 11, 2017, 09:19:33 MD
@Eagle1982, je hebt helemaal gelijk.
Daar heb ik niet goed genoeg over nagedacht.
Ik nam aan dat de electronica in de unit zelf zou zitten vanwege de ruimte.
En de stekker echt alleen een stekker zou zijn.

Remco, als je het zekere voor het onzekere wilt nemen, dan een contrastekker voor die stekker met een draadje eraan kopen.
Zoiets als dit: Universele sigaretten aansteker verlengsnoer
Deze aan de achterkant van de sigarettenaansteker aansluiten en dan de stekker van dat ding erin steken.

Daarom zijn we hier, om elkaar te helpen ;-)
Ik zag namelijk op 1 van de foto's ook een Voltmeter in de stekker zitten, dat betekent dat de kant groot is dat er een stukje elektronica in de stekker aanwezig zal zijn.
En je weet ten slotte maar nooit waar ze elektronica allemaal wegstoppen om alles zo compact mogelijk te krijgen.

Remco

Dank jullie wel voor de antwoorden weer!