Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Voorstellen, tevens een vraag!

Filluar nga Bulf, Qershor 27, 2021, 11:52:30 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Bulf

Beste,


Sinds een jaar ben ik eigenaar van een Mitsubishi colt 1.3 5 deurs 2 edition cleartec van 2010.
Er staat nu 237771 op de teller en ik ben zeer tevreden over deze auto. Hiervoor had ik een golf uit 2001. Ik ben de tweede eigenaar van de colt, de vorige eigenaar is een kennis van mij. Toen ik de auto kocht, gaf hij al aan dat de airco bij gevuld moest worden.


Echter heb ik dit laten zitten omdat we een niet super warme weer hadden. Echter na een jaar dacht ik toch van laat ik hem vullen ivm het warme weer. Er is ongeveer 0.430g in gegaan. Na dat het gevuld was en testen merkte ik dat er vrij wel geen koude lucht kwam. Toen keek de vulboer en die zag dat compressor niet draaide....


De dag er na(vandaag) ben ik de zekeringen na gelopen en op nummer 43 van de zekeringschema zag ik niks merkwaardig uit. De zekering was niet door gebrand maar heb voor de zekerheid een 7,5 in gedaan zo als aanbevolen.


Echter na een paar keer de auto aan en uit te zetten deed spontaan de compressor. Ik voelde koude lucht, heb de knop van de airco af en toe uit en aan gedaan om te testen. En hier was op dat moment niks mis mee.


Ik doe vervolgens de auto uit. Wacht paar minuten en doe hem weer aan en de compressor doet het weer niet. Zekering gecheckt en daar was ook niks mis mee.


Wat zou dit kunnen zijn? Zou het een relais kunnen zijn of is de pomp gewoon dood?


Hier heb ik een filmpje van vandaag toen hij het nog deed. [size=78%]https://youtu.be/Xu2ZT8c2sgk[/size]


Ook moet ik er bij schrijven, wanneer ik de knop van de airco aan zet beweegt gelijk mijn toerental. Maar de aircopomp draait niet mee.




Wie kan mij even met informatie over dit probleem?


Met vriendelijke groet
Terry

Entharion

#1
Hallo en Welkom!

Als je toerental zakt dan draait de compressor wel mee, het is en magneetkoppeling dus de pulley draait eigenlijk altijd maar is niet altijd verbonden met de compressor.

Ik heb hetzelfde euvel gehad met mijn Colt, wel met een andere motor maar enfin airco is airco.
Toen ben ik voor diagnose naar een garage gegaan, die zeiden dat de compressor het niet meer goed deed, hij sloeg wel aan maar bouwde geen druk op volgens hun, dat konden ze uitlezen met een scantool.
Met die informatie heb ik een andere compressor gehaald en is die samen met de droger en verdamper vervangen.
Ook toen werkte het nog niet direct 100% en had dezelfde symptomen maar na een paar keer opnieuw vullen was het dan wel weer goed...
Ik vraag me nog steeds af of het vervangen van al dat spul echt nodig was...

Misschien heb je niet veel aan mijn verhaal maar wellicht helpt het je bij het opsporen van jouw aircoprobleem.

Mvg,

Rens

Nobodie14

De airco compressor draait niet altijd. De poelie met magneetkoppeling wel.
Door middel van die magneetkoppeling gaat de airco pomp draaien.
Als je het knopje indrukt, wordt de koppeling geactiveerd en gaat de airco compressor draaien.
Het knopje zorgt er ook voor dat het stationair toerental iets omhoog gaat omdat het draaien van de airco pomp energie kost waardoor de auto kan afslaan.
Als de airco aan staat (en werkt) dan zal je ook merken dat de wagen trager aan voelt.


Ik denk dat het een electrisch probleem met de magneet koppeling is omdat het de airco compressor soms wel werkt.
Probeer eens om de stekker van de magneetkoppeling los te halen, schoon te maken en dan weer in elkaar zetten.
Met een beetje geluk werkt het dan weer.
Anders is er een probleem met je magneet koppeling en moet die waarschijnlijk vervangen worden.
[size=78%]https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/magneetkoppeling-airco-13022/mitsubishi/colt[/size]

Bulf

Sorry voor de late reactie. Frappante is dat wanneer de motor draait en de magneetkoppeling niet draait, ik er een tik aan kan geven en hij doet het direct tot dat de motor uit is. Zou dit betekenen dat er speling zit waardoor hij door warmte niet meer aangepakt kan worden?


Tevens wat ik zo apart vindt is dat er een grote fan op de radiateur alleen draait als ook de magneetkoppeling aangaat. Ik zie geen andere fans. Wat houdt mijn motor dan koel als ik rijdt?


Ik heb vandaag geprobeerd de koppelingen er af te draaien, maar ja die draait mee 😅
Eerst maar even wat anders verzinnen. Ik wil namelijk kijken of er een ring tussen zitten om te kijken of ik er een smallere op kan doen, of even bijschaaft.


Tevens is dat onderdeel uitverkocht. Maar even wachten tot die weer beschikbaar is.

Nobodie14

Het lijkt er inderdaad op dat het elektrische gedeelte wel goed is, maar de magneetkoppeling niet goed werkt.
Hier is een video die het een en ander uit legt: [size=78%]https://www.youtube.com/watch?v=RFC5jMhUm4s[/size]

Entharion

Citim nga: Bulf ne Korrik 09, 2021, 09:41:10 MD
Sorry voor de late reactie. Frappante is dat wanneer de motor draait en de magneetkoppeling niet draait, ik er een tik aan kan geven en hij doet het direct tot dat de motor uit is. Zou dit betekenen dat er speling zit waardoor hij door warmte niet meer aangepakt kan worden?

Tevens wat ik zo apart vindt is dat er een grote fan op de radiateur alleen draait als ook de magneetkoppeling aangaat. Ik zie geen andere fans. Wat houdt mijn motor dan koel als ik rijdt?

Ik heb vandaag geprobeerd de koppelingen er af te draaien, maar ja die draait mee 😅
Eerst maar even wat anders verzinnen. Ik wil namelijk kijken of er een ring tussen zitten om te kijken of ik er een smallere op kan doen, of even bijschaaft.

Tevens is dat onderdeel uitverkocht. Maar even wachten tot die weer beschikbaar is.


Ik gok zomaar dat die koppeling vastzit door oxidatie of vuil aangezien hij wel aanslaat als je er een tik tegen geeft. Misschien is een andere magneetkoppeling al genoeg. Als het goed is past deze: https://www.autodoc.nl/thermotec/11585892


De fan schakelt in wanneer de koelwatertemperatuur te hoog is en ook constant wanneer de airco ingeschakeld is. Wanneer je rijdt zorgt de rijwind voor de luchtverplaatsing, de statische druk is dan sowieso groter dan wat het fannetje kan genereren ;)