Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Nieuwe Space Star rijder

Filluar nga Keezx, Maj 24, 2020, 10:24:18 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Nobodie14

De interval van de distributie is elke 90.000 km of 6 jaar..

Nobodie14

Het racegaas kun je hier bestellen: https://www.bol.com/nl/nl/p/autostyle-racegaas-aluminium-zwart-honingraat-12x6mm-125x25cm/9200000080036451/?Referrer=ADVNLGOO002060-JWDA5FSAFIIMG-474130940295&gclid=EAIaIQobChMIt6WEwp7U8QIVQxt7Ch2edAklEAAYASAAEgIfsPD_BwE

Geloof me: doe het!
Scheelt je enorm in reparatiekosten als er een steentje tegen het racegaas aan komt ipv de condensor..
Ik heb niet eens hoeven boren. Ik heb alleen tie-wraps en een schaar gebruikt..

Keezx

Was dat voor mij bedoeld? Ik ben niet echt een liefhebber van "Sjonnie" spullen....
Ik ben 68 en hoef niet zonodig wat uit te stralen.....Tenzij het werkelijk nut heeft om dingen heel te houden.

Nobodie14

Het lijkt sjonnie spul, maar is ter bescherming van je condensor.
Als daar een steentje tegen aan komt, dan gaat die lekken en werkt je airco niet meer.


De kosten voor het vervangen van de condensor zijn ong. 500 euro incl. droger en vulling.
Dan is die kleine uitgave aan 'race' gaas (voor het beschermen van je condensor) dik de moeite waard.


Het gaat dus niet om de uitstraling. En heeft wel degelijk nut.

Keezx

#34
Aha, het enige dat ik de afgelopen jaren deed met airco's was het zoveel mogelijk eruit slopen van de spullen die in de weg zaten voor belangrijker dingen...
PS, je weet dat zo ongeveer alles dat Bol verkoopt elders goedkoper is te krijgen?

Keezx

#35
Inmiddels ben ik wat aan het freubelen geweest met de volgende resultaten:-Antenne overgezet van oude auto en de radio doet ut nu prima, mag voorlopig blijven, de bediening van het ding (Kenwood) is echter weinig intuitief.-Remschijven overgezet van oude auto, met name de achterschijven waren aan de dunne kant (<8 mm)-De bestuurdersstoel bleek aan dezelfde kwaal te lijden als de oude, en heeft dezelfde reparatie gekregen (wieltje hoeft maar 1 keer uitgevonden worden, in een half uur gepiept.)-Een stabistangetje achter bleek gebroken, overgezet van oude auto , waar ik een jaar geleden een nieuwe op heb gezet.-De sticker op het luchtfilter nog maar eens bestudeerd en nog wat nadere research gedaan en de laatste nieuwe distributieriem is er met 187000 in 2017 op gekomen....Ik heb inmiddels een nieuwe set liggen, maar vliegende haast is dus niet nodig (Nu 269000 km )-Gasveren achterklep overgezet van oude auto .....In >2 weken alweer een 1000 km gereden...we vinden het een fijne auto tot nu toe.

Nog te doen: Nieuwe bandjes, liefst in de maat 185/60/15, die bevallen me het best.Verder blijkt er in de LPG tank slechts netaan 30 liter te gaan, terwijl het ding bruto 51 liter heeft, dat zou dus ruim 40 liter moeten zijn,de vullimiter werkt dus niet goed of te goed, ben nog aan het uitzoeken wat daarmee aan de knikker kan zijn.
Edit: ik vergat nog de busjes van de schakelstang die ook nog gedaan zijn, zoals anderen beschrijven blijft het allemaal vrij "losjes", maar dat schijnt bij deze Renault bakken te horen, ik vind het prima zo.

Keezx

#36
Maar weer een update: Bezig geweest met het wegwerken van achterstallig onderhoud,distributie incl. waterpomp vervangen, het werd me toch te riskant hiermee door te rijden.Kwam uiteindelijk neer op een dag werk omdat de bout waarmee de dubbele riempoelie vastzit zo ontzettend vast zat dat de hele trukendoos open moest, maar uiteindelijk bleek ik toch weer sterker dan een Japans blok....(ik heb geen impact driver , dat had misschien 2 uur bespaard).De riem die eraf kwam na ruim 90000 km zag er overigens prima uit, maar dat zegt weinig.
Inmiddels rij ik op Volvo V40 classic wielen, de Avance velgen waren me TE vuilgevoelig en heb ik verkocht.Nog te doen wat klein onderhoud, bougies checken (hij start overigens nog lekker vlot) en LPG filtertje opsnorren, dat is een niet heel courant model in een koker waar ook de druksensor van het systeem zit.We hebben in 2 maanden 3200 km gereden en het verbruik op LPG is pakweg 1 op 11,5, heb inmiddels ook 3 of 4 x een paar liter benzine erin moeten gooien.Hij verbruikt iets olie , maar zo weinig dat ik me daar niet druk over maak.

Nobodie14

Goede beslissing om de distributiesnaar te vervangen. En mooi dat het gelukt is!
Ik vind de advance velgen wel mooi, maar teveel werk om ze schoon te houden.


Als je de bougies gaat vervangen, ga dan niet voor speciale LPG bougies.
Die zijn veel te duur en vragen meer van je bobines waardoor deze eerder kapot gaan.
De standaard NGK BRK6E-11 (2756) bougie (ong. 4 euro per stuk) doen het erg goed op LPG.


Probeer om met ongeveer een halve tank benzine te rijden.
De benzinepomp zit in de tank.
Als er te weinig benzine in de tank zit, wordt die niet genoeg gekoeld en gaat kapot.
Ik tank 15 liter E10 RON98 als de tank op 1/4 staat.


Mijn verbruik is ong. 1:11 op LPG.
Komt waarschijnlijk omdat de mijne een automatische versnellingsbak heeft.

Keezx


Nobodie14

Ik had in mijn vorige auto's op LPG altijd speciale LPG bougies laten monteren. Het argument van NGK is dat LPG een hogere verbrandingsgraad - en sterkere vonk nodig heeft.
Die kosten rond de 100 euro per setje bij de garage en zouden 90.000 km mee moeten gaan. In de praktijk begonnen die na +- 50.000 km problemen op te leveren. Niet alleen de bougies, maar ook bobines.

Goede tip van de koplamp polijst set! Ga ik misschien ook nog een keer doen. Vooral dat laatste stapje met sealing van het plastic van de koplamp is interessant. Nu poets ik ze eens in de 6 maanden met Brasso en een harde wax.

Mijn buren hebben vorige week de condensor van hun 2 jaar oude auto moeten laten vernieuwen.
Die was lek geraakt door steenslag en dat viel daardoor niet onder garantie.
Schade: een rekening van de dealer a 450 euro waarbij hij geen (ahum..) arbeidsloon berekend had omdat hij het toch wel sneu vond.
Ik heb hen ook het advies gegeven om 'racegaas' te laten monteren.
Dit hebben ze inmiddels laten doen, want ze willen niet nog een keer zo'n rekening.

Keezx

#40
Citim nga: Keezx ne Shtator 15, 2021, 02:23:15 MD
CUT
.Vergat nog te vermelden dat de koplampen goed opgeknapt zijn met een HBM setje van 10€ https://www.hbm-machines.com/producten/acties/hbm-koplamp-polijst-set-compleet?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=surfaces-across-google&gclid=Cj0KCQjws4aKBhDPARIsAIWH0JUwxzlatEzI3HVBIQJUsFnYG2bW7OU_8bujLNA_bs8AkBAIVDS_fWYaAsxeEALw_wcB
Voor wie nog iets meent te moeten doen aan z'n koplampen, het bovengenoemde setje kost nu nog maar 5€, dus voor pakweg 1 tientje in huis....
Verder valt er niet veel te melden, het ding rijdt vrijwel probleemloos verder, inmiddels naderen we de 8000 km (in < 5 maanden...).In september hadden we een zieke schokdemper voor, die was in 1 uur uitgewisseld met die van m'n sloopautootje dat er toen nog was, kosten 0€....LPG filter inmiddels ook gewisseld, die eruit kwam was erg vuil, dus hoognodig (stamde uit 2019 en zou 30000 km mee moeten gaan)
Er begint zich wel een beetje af te tekenen wat het zwakke punt van dit autootje is voor het halen van hele hoge kilometerstanden, namelijk de (Renault) versnellingsbak).Hij produceert meer bijgeluiden dan me lief is....In 1997 om daaromtrent kocht ik een Renault 11 op LPG met nog geen 180000 km op de klok en een paar weken na de aankoop kwamen er harde ratelende geluiden uit de aandrijving...
Bak eronder weggehaald en deels gedemonteerd en een groot kogellager waar het differentieel op draaide was helemaal uit elkaar gevallen.In het dorp zat toen nog een Renault dealer en een nieuwe was snel aangeleverd. Bak weer goed in elkaar gekregen en nog 2 jaar met dat ding gereden...
Het bouwjaar was 1983, hopelijk zijn de bakken uit de jaren '90 en later toch beter.

Keezx

#41
Update:Er viel het afgelopen half jaar eigenlijk weinig tot niets te melden, maar vorige week heb ik (zelf) een kleine beurt gedaan, met 5W40 (Valvoline, Action) en filtertje + nieuwe bougies. Oude olie was tamelijk zwart.Deze week APK bij een andere garage dan de dorpsgarage, want die zat vol.Vergat helaas aan te geven dat er niks gerepareerd moest worden.....fuseekogeltje teveel speling en een paar lampjes ook niet okee, niet veel bijzonders dus.Zoiets kan ik zelf voor een paar tientjes oplossen, maar de auto stond "gereed" , nieuwe draagarm erop en APK goedgekeurd en al met een , op zich best wel redelijke rekening, maar DAT was dus niet het plan.De brave borst had me nog geprobeerd te bellen maar de ouwe Samsung springt soms spontaan in de vliegtuigstand, en hij was dus maar op eigen houtje wat aan het sleutelen geslagen.Uiteindelijk deed ie er wat af door de onderdelen voor inkoopsprijs op te voeren (dat scheelt nogal wat...) en kon ik de zaak zonder ruzie verlaten.Op weg naar huis bleek dat "gereed"voor deze garage slechts "rijdbaar"betekent, want van de sporing klopte geen bal meer , het stuur stond 20 gr. links bij rechtuit rijden.Moet dus nog zelf aan de slag om de voorwielen weer in het gareel te krijgen (is weinig werk gelukkig)Desgevraagd meldde hij nog dat uitlijnen apart betaald moet worden.... dat doen we dus zelf wel.Gemengde ervaringen dus met een onbekende garage.Autootje zelf houdt zich prima en de versnellingsbak lijkt voorlopig ook geen echte problemen te geven.
Mijn gok om een auto te kopen met , volgens het boekje, onderhoudsgat van een jaar of 10 pakt tot nu toe goed uit.

Keezx

#42
Deze week de 15000 km gepasseerd in 9 maanden, gaat lekker zo..... :)
Update over de LPG tank, die slechts tot < 30 liter gevuld kon worden.....dat was niet echt handig natuurlijk, maar ook weer niet echt een probleem  (bruto inhoud is 51L)Eind vorige week kreeg de gaspomp er nauwelijks nog wat in , het tanken van 20 liter duurde wel een minuut of 5.Tijd voor actie dus...De vulpijp zat goed onder handbereik en na het leegrijden heb ik het knietje een paar slagen losgedraaid en gewacht tot het gesis over was. Hele zaakje eruit en inderdaad, de vulklep zat vrijwel vast en de oplossing was ofwel een nieuwe erin a 45€ (5 dagen levertijd) of de 80% stopklep er maar helemaal uit als noodoplossing.Zo gedaan en ik kan nu razendsnel 50 L tanken, als ik dat wil.Uiteraard moet je hier niet als een zombie mee omgaan, de planning is om er , als de tank vrijwel leeg is, max 40 a 45 L te tanken, zodat een 500 km actieradius bereikbaar wordt.

Keezx

#43
Update maar weer na 20000 km in 13 maanden...Wat minder dan ik verwachtte, maar m'n partner had een maand of 6 geen woon-werkverkeer. (we zijn tegen de 70 maar dat weerhoudt ons niet gewoon te werken als we ons goed genoeg voelen)
Een probleempje dat een driekwart jaar heeft gespeeld , is inmiddels opgelost...
Na het omschakelen "bokkig" op gas lopen, dat duurde van enkele seconden tot enkele kilometers, met name vervelend als ik de auto uitleen aan mensen die daar niet mee om kunnen gaan.Diverse acties brachten geen verbetering tot ik ergens op een forum de tip kreeg dat het kon gaan om nadruppelen van de benzine injectoren en dat injectorcleaner dat zou kunnen verhelpen.Flesje van dat spul kostte 5€ dus dat zou een goedkope oplossing zijn.Aanvankelijk was er niks te merken, maar een paar weken na het toedienen aan een paar liter benzine was het opeens zo ver: nog wel een schokje, maar meteen goed rond lopen wat ie 8-9 maanden niet had gedaan, hij blijft het zo doen.
Het benzineverbruik lijkt ook afgenomen.Verder geen bijzonderheden, de versnellingsbak zingt wat , maar doet z'n werk, het is echt een probleemloos karretje.
Nog te doen: ik heb al een maand of 10 een set nieuwe Monroe schokdempers liggen, maar nog steeds te lui om die eens te monteren.Ik kocht ooit op MP een set van drie stuks (1 achterdemper ontbrak) voor 50€ en vond in Frankrijk op Ebay een min of meer bijpassende voor 20€.Uiterlijk iets verschillend , maar beiden voor een reeks dezelfde modellen, dus ik denk dat dat goed gaat werken.
Edit: gisteren de 2 achterdempers gemonteerd, iets meer werk dan ik verwachtte , omdat de onderste draagarm ook los moet van de wieldrager, maar verder geen probleem.Edit 2  (25/9) inmiddels ook de voordempers gemonteerd , was nog minder werk, veerpoot eruit is 3  moeren en 2 bouten en dan maar veer opspannen.

Keezx

#44
Probleempje waar ik even geen raad mee weet:1 van de 2 afstandsbedieningen werkt niet meer, d.w.z. het LEDje gaat aan , maar er gebeurt niks.Kan ik mee leven, maar het enige slot waarmee de deuren centraal zijn te bedienen (linksvoor) heeft ook al kuren.De slotcilinder veert naar binnen bij het insteken van de sleutel, en heb ik hem dan subtiel naar buiten getrokken , kan ik wel op slot en van slot draaien, maar niet de sleutel in de gewenste toestand eruit trekken, kortom hoop gemier.
Ik kan proberen de boel weer in te leren, maar ik vermoed dat de nog werkende AB het dan ook niet meer doet.
Edit 30-9 , met nieuwe batterijtjes doet ie het weer gelukkig..