Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Wat kan ik nu het beste tanken?

Filluar nga Ronny, Nentor 17, 2019, 10:34:45 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Ronny

Ik ben in het bezit van een Mitsubishi Carisma uit 1999 kenteken xl-ts-64
Ik tankte altijd euro 95 e5 maar dat zie ik hier meest nergens meer, alleen euro 95 e 10.
Laats kwam ik nog wel ergens euro 98 e5 tegen dus dat er in gedaan.
Maar wat kan er nu het beste in, de èèn zegt dit, de ander dat.
95 e10 kan dat nu wel of niet, niet dat ik problemen ga krijgen, het oude beesie moet nog een tijdje mee als het kan.

JohanColt

Op google vind je veel info, zo ook het antwoord op jouw vraag:


Geschikt zijn alle modellen van Mitubishi, uitgezonderd die met GDI motor (tot 2007) en met modellen Carburator.

Ronny

Uiteraard had ik al gezocht op internet en dacht zelf ook e 10 te kunnen tanken.
Maar er waren dus weer mensen die me dat tegenspraken dus dan denk je wel of niet e 10 tanken.
E10 kan dus, GDi en carburator motor kan niet, maar carburator heeft mijn Carisma dat, ik heb er geen verstand van.


Spacestar1977

Citim nga: Ronny ne Nentor 17, 2019, 12:20:25 MD
Uiteraard had ik al gezocht op internet en dacht zelf ook e 10 te kunnen tanken.
Maar er waren dus weer mensen die me dat tegenspraken dus dan denk je wel of niet e 10 tanken.
E10 kan dus, GDi en carburator motor kan niet, maar carburator heeft mijn Carisma dat, ik heb er geen verstand van.


Het is een 1.6i dus geen carburateur, maar inspuiting.

JohanColt

Ok, ik ken alle modellen en bijbehorende motoren (nog) niet van Mitsubishi.
Gelukkig is er genoeg kennis op het forum die precies weten welke motor er in ligt.
Heeft je Carisma dus inspuiting, dan tank je gewoon E10, de goedkoopste.
Sowieso heel veel Japanners kunnen E10 aan.


Pas als je een oud bakkie hebt, moet je uitkijken.
Hij gaat er echt niet gelijk stuk van, maar op den duur kunnen wat slangetjes doorrotten (let wel,dit geldt niet voor jouw Carisma)


Ronny

Nou dat is mooi, doe ik er gewoon e 10 in, dat zie ik hier alleen nog maar.
Bedankt voor de tips.

jankik

Ikzelf denk dat ik maar 98 ga tanken i.v.m. de houdbaarheid.
Als ik op internet lees is het maar ca. 3maand houdbaar en aangezien ik ongeveer 1 keer per 3 a 4 maanden benzine tank lijkt me E10 niet geschikt.

JohanColt

Ik denk dat je hebt gelezen dat wanneer je je auto langere periode niet gebruikt, de benzine gaat bezinken en dat kan mogelijk wat problemen geven.
Maar ik neem aan dat je niet om de 3 maanden rijdt?

jankik

#8
Volgens Volkskrant: Hoe meer alcohol aan de benzine is toegevoegd, hoe sneller de brandstof veroudert. Waar 'gewone' benzine zeker zes maanden goed blijft, zou de kwaliteit van E10 al na drie maanden verslechteren.8 okt. 2019
@JohanColt Ik rij ongeveer 800 a 1000 km in de week op lpg dus beweging krijgt het genoeg.
Volgens internet zit er ca. 8 cent prijsverschil per liter tussen e10 en super en uitgaan van 40 liter per 3 maand is dat 3.20 = 12,80 per jaar. Daarvoor neem ik dat risico maar niet.

JohanColt