Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Waarom "blanco" remschijven beter zijn dan geperforeerde

Filluar nga 4Koen63, Shtator 04, 2013, 12:46:40 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.



Super Top

Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Super Top

Maar vooruit hier even mijn korte samenvatting in het nederlands.


Verbaast me enigszins dat dit niet meer bekend was.
Ik heb geboorde en gegroefde remschijven het grootste deel van de tijd al onzin gevonden.


Even de engelse tekst kort samen gevat.


Men zegt dat geboorde en gegroefde schijven beter zijn omdat.:
Bij geboorde schijven
- Gassen die vrijkomen uit de remblokken zich verzamelen tussen de remblok en de schijf weg kunnen door de gaatjes. Bij blanco schijven zou het zich tussen de schijf en het remblok ophopen en voor een verminderde remkracht zorgen.
- De remblokken zouden koelen


Gegroefde schijven
- De groeven in de schijven zouden zijn om remstof af te voeren. Bij blanco schijven zou dit onder het blokje ophopen en de remblok over de schijf heen laten slippen.


Waarom is dit niet waar
- Gassen: Vroeger heel lang geleden was het zo dat remblokken gassen produceerde die dat effect veroorzaakten. Dit was omstreeks de jaren 1950 en 1960. Toen gebruikten ze ook nog asbest in remblokken.
Tegenwoordig zijn de materialen waarvan remblokken worden gemaakt erg veranderd en beter bestand gemaakt tegen hitte waardoor remblokken niet of nauwelijks meer uitgassen.
- Koeling: Men zegt dat de gaten zijn om de remblokken te koelen. Interessante stelling. Alleen klopt er niet heel veel van. Metaal geleid immers beter warmte dan lucht.
Als je je hand in de oven steekt om een pizza uit de oven te pakken voelt het wel warm aan maar hebt niet gelijk de blaren erop staan. Vergeet je echter de oven handschoen aan te doen en je pakt de plaat waar de pizza op ligt.. je hebt meteen blaren op de handen staan.
Je remblok koelt meer af door zijn warmte af te staan aan de remschijf dan wanneer je er lucht doorheen laat stromen.
Daarbij komt dat door het boren van gaatjes in de remschijf het totale oppervlak van de remschijf verkleind. Waardoor de remblokken alleen maar minder oppervlak hebben om hun warmte af te staan. Maar je ook zelfs minder oppervlak hebt om remkracht op uit te oefenen.
- Groeven: Dit is ook onzin. Zoveel groeven zijn helemaal niet nodig om remstof af te voeren. Sterker nog bij de meeste remblokken zit deze functie in het remblok gebouwd. Door één groef in het remblok.


Nu zul je zeggen waarom hebben ferrari's en porsche's dan wel geboorde remschijven op hun wagens zitten.
Ferrari en Porsche hebben dit verklaard... Omdat het er mooi uit ziet. Er zit geen enkele redenatie achter omdat het beter is. De schijven zijn extra overgedimensioneerd om het verlies aan oppervlak van de gaatjes op te vangen. Daarbij zijn deze schijven ook op een andere manier geproduceerd die zijn met gaten en al gegoten en niet achteraf geboord. Dit maakt de schijf een stuk steviger.
Mensen denken dat het beter is dus het verkoopt.
Je kunt de grootste rotzooi nog verkopen door mensen te laten denken dat het beter is.


Bewijs dat geboorde en gegroefde schijven onzin zijn kun je vinden in de professionele autosport.
Daar zul je geen geboorde of gegroefde schijven tegen komen.
Als geboorde schijven een meerwaarde zouden hebben dan werden ze in de autosport wel veelvuldig gebruikt. En dat is niet het geval.


Geboorde schijven zijn gevaarlijk
Sterker nog geboorde schijven zijn gevaarlijk.
Het meest gebeurt het dat de gaten door de fabrikanten van geboorde schijven er achteraf in geboord worden.
Dit zorgt ervoor dat de schijven aanzienlijk minder stevig worden. Een hele korte zoektocht levert je al talloze foto's van gescheurde geboorde schijven.
Daarbij komt dat het verminderde oppervlak door de gaatjes voor een verminderd remoppervlak zorgt en dus voor een verminderd remvermogen.


Tot zover de korte samenvatting.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

4Koen63

Goed bezig Tjalling, ik was er in ieder geval te lui voor :P Maar ik heb ook geen moeite met Engels lezen :)

Super Top

Citim nga: 4Koen63 ne Shtator 04, 2013, 02:38:07 MD
Goed bezig Tjalling, ik was er in ieder geval te lui voor :P Maar ik heb ook geen moeite met Engels lezen :)

Nee ik ook niet. Daarom kon ik wel even een samenvatting maken in het nederlands.

De pagina met google translate vertalen had natuurlijk ook gekunt. :p
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

4Koen63

Had gekund ja maar dan krijg je van die slechtlopende zinnen enzo.. :P


Maargoed, back on topic: Dit wist ik niet!
Maargoed dat ik dan niet van die "hippe" geperforeerde schijven heb gekocht want dat is eigelijk de enige meerwaarde van die dingen dus.. De looks. De beredeneringen hierachter zijn erg goed en sommige ook natuurkundig onderbouwd.


En kijk eens naar Formule 1, rijden die met geperforeerde schijven? Dacht het even niet.

Super Top

Klopt inderdaad.
In de formule 1 hebben ze gewoon blanco schijven.


Wel zijn ze in de autosport steeds meer aan het overgaan op keramische schijven en blokken.
Nadeel daaraan is dat ze heel duur zijn en soms pas goed willen remmen op moment dat ze op temperatuur zijn.


Wat meer van belang is voor straat en als je misschien af en toe het circuit op gaat dat je goede remblokken koopt.
Van een merk wat ook z'n sporen in de autosport heeft zoals bijvoorbeeld Ferodo. Let wel op dat je dan de blokken voor straatgebruik neemt en geen circuit blokken.
Want die krijg je met straatgebruik niet goed op temperatuur zodat ze goed gaan remmen.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

4Koen63

Klopt, mede door die ontwikkeling in blokken zijn er ook geen geperforeerde schijven meer nodig om die remstof af te voeren.


In de autosport is het geen probleem dat het spul op temperatuur moet zijn :P In je straatauto is dit inderdaad niet wenselijk,
maar er zijn genoeg compromissen te koop.

Space Star 1.6


Chaoth

Best logisch als je dit zo allemaal leest. Ben ik ff blij met mun standaard schijven :)

Het enige wat dus een merkbaar verschil zou kunnen geven zijn goede remblokken of big brake kits.

Super Top

Big brake kits stond ook wat over geschreven in de engelse versie.
Dat heb ik niet in de samenvatting mee genomen.


Kort samen gevat.
Big brake kits zijn vaak alleen maar dat de remklauw verder van het hart van de naaf af zit. Vaak hebben ze een enorm groot center stuk met daaromheen een schijf.
Netto is de breedte van het schijf oppervlak waar de remblok op pakt vaak even groot als dat van je standaard schijf. Alleen zit het dan verder van je naaf af.


Big brake kits hebben alleen zin als:
- je remklauwen met grotere of meer zuigers hebt
- je het oppervlak van de schijf waar de remblok op pakt groter is dan van je standaard schijf/remblok
- je er ook grotere remblokken in zet
- ze niet geperforeerd/gegroefd zijn.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

InferisDCB

De logica achter een geboorde en geventileerde schijf kan ik wel inzien.
Doordat de geventileerde schijf van zichzelf al meedraaiende staanders heeft tussen de twee schijf oppervlakken zou daar stof tussen kunnen komen.
Door gaten te maken zou je meer lucht doorvoer kunnen kweken waardoor de remstof en hitte  tussen de twee schijven beter afgevoerd kan worden.

Prowler


mitsubishifreak

eigelijk spijtig want geperforeerde schijven zouden mooi staan op mijn 3000gt
want ik dacht brembo sport remschijven te nemen
die zijn ook geperforeerd
maar nu ik dit allemaal lees ga ik er toch eens over denken
zou brembo dan rommel maken van dit type
heel verwarrend
mijn huidige mitsu schijven zien blauw en zijn krom :P


anders kan ik ook altijd mijn rijstijl aanpassen ::)