Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

ASX 1.6 chippen??

Filluar nga wquispel, Janar 05, 2012, 02:12:55 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Willyv

kunnen we bij de vraag blijven? voor en nadelen van chippen, en hoe, kan op een ander topic.

Whizzy

De ECU herprogrammeren via de OBD kan bijna nooit meer, die computers zijn steeds beter beveiligd en gesealt.
Maar wat wil je nou eigenlijk? Een technische discussie uitlokken of weten wat de effecten zijn die mensen met ervaring constateren?
Je wilt wel 'volwaardig tunen', met een uitdraai van power maar als dat nu niet mogelijk is voor jouw auto?
Dan moeten we het maar doen met de mogelijkheden die er voor dit model beschikbaar zijn.
Dus als antwoord op de vraag: "ASX 1.6 chippen ??", ja, ik ben tevreden.

MPX

Bijna alles is te kraken, duurt alleen eventjes nadat een auto op de markt is, niet alles geloven wat je op hun site leest.
Het is wel zo dat een ASX geen Golf is waar er 1.000.000 van worden verkocht, dus dan nemen ze de moeite ook niet en dan zit je vanzelf aan een piggyback vast.
Ik vroeg me alleen af hoe ze aan die waarden komen, want ze komen niet met een uitdraai.
Een piggyback is het belazeren van je ECU met verkeerde data, ik hoeverre dat schadelijk kan zijn moet je maar afwachten, ik hoop dat ze weten wat ze doen.
Dat het werkt neem ik zonder meer van je aan, maar ik vind het niet de juiste manier en velen met mij.
Eibach Pro kit, Pipercross PP1845, NGK Laser Iridium.
Castrol Edge Professional A5/B5 0W30

Stigter

Discussie of het de juiste manier van tuning is wil ik niet voeren, maar gezien er toch een aantal leden zijn die deze tuning hebben uitgevoerd wel een vraag.

Ik heb mailtje gestuurd naar het eerder in dit topic genoemde bedrijf met een vraag over de fabrieksgarantie, maar kreeg een standaardmailtje terug, fabrieksgarantie blijft gehandhaafd, maar in dat mailtje stond ook een gedeelte van een test van autoweek over piggyback. In dat artikel (helaas niet volledig online te lezen) stonden juist positieve ervaringen, maar werd vooral uitgegaan van een tijdelijke situatie. Als ik dit laat uitvoeren wil ik het niet tijdelijk, maar totdat ik de auto inruil ;)

Kan Whizzy ook aangeven of hij zuiniger met brandstof omgaat? Mijn gemiddelde over 30.000 km is bijna 1:15, ruim boven fabrieksopgave, maar op zich netjes voor mijn rijstijl (niet als laatste weg bij het verkeerslicht en snelweg altijd wel iets te hard ;D )



Whizzy

Toevallig heb ik gisteren weer de eerste keer getankt na de tuning.
Ik hou exact bij (in een app) wat mijn verbruik is.
Eerst was dat tegen de 1 op 14, nu is dat 1 op 14,5 geworden.
Dat is een verbetering van 3,5%.
Ik denk dat er nog meer in it, ik maak nu namelijk nog met plezier op zijn tijd gebruik van de extra souplesse van de motor.
De extra power maakt het juist mogelijk om rustiger te rijden, daar kan ik dus nog meer uithalen.


Ik vind de piggyback van Vtune echt de moeite waard.
Het is een zelflerend systeem wat de eerste paar honderd kilometer steeds beter wordt, de software stelt zich volledig in op het gedrag van de motor.
Dat effect was ook duidelijk te merken.
Mijn vrouw was het er helemaal niet mee eens dat ik dit zou laten doen maar zelfs zij is om.
"De auto is echt veel... hoe moet ik het zeggen... fijner en sneller!"
Dus als een sceptische vrouw het zelfs zegt... ;-)

Stigter

Bedankt voor je reactie..
heb de afspraak voor komende vrijdag gemaakt.. die week daarop maak ik even een ommetje van ongeveer 3.000 kilometer, dus kan dan direct ook mooi het benzineverbruik en de extra souplesse testen!

Whizzy

Ik heb zojuist nav. de vragen op dit onderwerp een mailtje gestuurd naar Vtune.
Nu ook Stigter daar morgen getuned naar buiten rijdt, zullen we steeds meer duidelijkheid krijgen over de feiten en resultaten.
Als ik wat gehoord heb zet ik het hier wel even op.

Stigter

Naar aanleiding van de zeer positieve reactie van de ega van Whizzy was het mijn beurt om ook deze piggyback te laten plaatsen. Met een heenrit van ruim 5 kwartier en een terugrit van ook 5 kwartier was het verschil toch erg duidelijk.

De motor is een stuk soepeler, trekt op lage toeren veel beter. Ook mijn passagier (heb even mijn vader meegenomen) vond dat de auto veel beter op het gas reageerde. In zijn 4 met 50 kilometer per uur en versnellen levert zeer positieve gedachtes op. Waar ik normaliter moest wachten totdat de auto in zijn "ideale" toeren zat voordat hij echt begint met versnellen is dat nu direct.

Naar het schijnt wordt dit alleen nog maar beter, omdat je toch een paar honderd kilometer moet hebben gereden alvorens alle sensoren zichzelf op de nieuwe situatie hebben ingesteld.

Vooralsnog ben ik zeer positief, brandstof gebruik kan ik nu nog beoordelen, maar kan dat wel over een aantal weken.

Naar het schijnt worden deze piggybacks ook aan de dealers van Mitsubishi geleverd, zodat de dealer deze inbouwt. Het geeft mij in ieder geval een goed gevoel, want de fabrieksgarantie is voor mij "heilig".

Whizzy

Ik heb nog wat extra informatie van Vtune:
De piggyback kan niet zo maar even losgekoppeld worden, dit omdat hij tussen de bedrading gesoldeerd is.
Het is een complex geavanceerd systeem, hij heeft na de plaatsing een inleerperiode van 2 tot 300 km.
Na het verwijderen is het effect ook nog niet meteen verdwenen, duurt nog 50-60km.
De computer van de dealer kan de box niet opmerken, zij doen er dan ook helemaal niet moeilijk over.
Vtune levert aan en installeert voor Mitsubishi dealers.
Het heeft geen effect op de merkgarantie.


En Stigter, wat is het oordeel van je vrouw ?  ;D

MPX

De VTune Piggyback wordt tussen de kabelboom, middels pasklare stekkers, van uw auto gemonteerd.
Niet echt dus, ben toch benieuwd wat dat ding doet, lijkt erop alsof ze de luchtmassameter data gebruiken.
Eibach Pro kit, Pipercross PP1845, NGK Laser Iridium.
Castrol Edge Professional A5/B5 0W30

Stigter

Mijn vrouw heeft nog niet in de auto gezeten, zij rijdt zelf ook niet (meer).

Nu bijna 500 kilometer verder en nog steeds het idee, had ik het maar eerder gedaan. Wel ben je aan de verbeterde rij-eigenschappen zo gewend. Verbruik is volgens mij wel iets afgenomen, echter met veel fileverkeer en het "extra" gas geven om te kijken hoe de auto reageert kan ik dit nog niet goed beoordelen.

Stigter

Zo, het rondje gemaakt en met zo'n 2500 kilometer achter de kiezen kan ik nu echt een oordeel vellen over het chiptuning van een ASX.

Heenweg was rot weer, lang stil gestaan vanwege een ongeval, sneeuw, zenuwachtige Duitsers die de ene keer met 180 voorbij komen en dan prompt weer 80 voor je rijden, dus verbruik niet echt in te schatten en bovendien heel veel geschakeld.

Terug waren de omstandigheden een stuk beter.
Met zo'n kleine 180 kilometer provinciaal en stad en een 180 kilometer snelweg (volgens gps bijna het hele eind gemiddeld 150 gereden) was het verbruik bedroevend.. met bijna 8 liter de 100 kilometer was ik  niet echt tevreden.

Vlak voor de grens in Polen nog even de auto vol gegooid, verleden jaar haalde ik het tot "thuis", dus dat moest nu ook wel lukken. In Duitsland geen noemenswaardige vertraging gehad en met een 130 kilometer per uur op de snelheidsmeter naar huis gereden (dat is volgens gps 120 echte kilometers per uur). In Nederland wel wat vertraging gehad richting Utrecht, maar dat kostte maar een half uurtje. In Nederland gewoon de snelheid gereden die werd aangegeven op de borden.

Het verbruik? 6.21 liter de 100 kilometer, dat is 1 op 16,1, zo zuinig heb ik nog nooit gereden! En dat met een snelheid van 120 kilometers per uur (gps gemeten).

Dit was het verhaaltje over het verbruik, maar chiptunen doen we niet voor het verbruik, maar om de auto iets lekkerder te laten rijden. En dat doet de auto, sneller weg bij het verkeerslicht, tussensprintjes wat gemakkelijker maar vooral in Duitsland, meer vermogen om naar boven te gaan. Waar voor je geld? Ik vind van wel en als je het argument lekkerder rijden niet zwaar genoeg vind, gebruik dan het argument, hij wordt zuiniger 8)










imoec

 Even nog een late reactie op dit bericht. heb vandaag mijn ASX laten chippen.
Heb echt het idee dat je het merkt. motor loopt rustiger ( soepeler) en heeft volgens mij wat meer trekkracht als ik een heuveltje oprij.
ben dus nu al tevredden


mvg Rob

Asxnoob

Mag ik vragen waar je het hebt laten doen en wat er precies is gedaan?

Noel

2 jan 2024 heb ik mijn ASX laten voorzien van een zg. Piggyback. VTune in Huizen heeft het geheel gemonteerd. Het was zo gebeurd, ik stond erbij en keer ernaar, kreeg uitleg en kon vragen stellen, top.

Waarom:
Mijn vorige auto was een Citroën C5 met een 2 liter motor. Deze had beduidend meer trekkracht dan mijn huidige ASX, en dat is best vervelend. Ik ben een rustige rijder en maak graag gebruik van het aanwezige koppel bij lage toeren.

Voorlopige conclusie: 
Op weg naar huis viel mij het versnellen vanaf 90km/u toch een beetje tegen in de 5e versnelling.
Heb wel het idee dat er vermogenstoename is zodra ik een terugschakel, dus meer toeren maak. (vanaf 3500rpm)
Ik had gehoopt dat onderin (vanaf 2500rpm) wat meer trekkracht (Nm) beschikbaar zou zijn.
Veranderd dit nog na de inleerperiode van de motormanagement-electronica, ik hoop het!
Tevens het advies gekregen om ipv E10 95 eens E5 98 benzine te tanken. Bij ons vlak over de grens in België kan dit tegen een gunstig tarief.
Over het verschil in verbruik kan ik nog niets zeggen.

Conclusie echtgenote: (zij weet ervan)
Géén enkele reactie! Had gehoopt op iets in de trant van: "de auto rijdt fijn nu".
Misschien zegt dit voor sommige genoeg!

Ik wens jullie het allerbeste voor 2024.

Groet Noël