Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Voorstellen en wat wijze raad over mijn Carisma 1997.1.8 16v Sohc 193.000 km

Filluar nga Martin Charisma, Tetor 04, 2021, 06:46:31 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Martin Charisma

Hallo mede Mitsubishi (Carisma) fans .
Ik zal me even voorstellen .Mijn naam is  Martin en in het trotse bezit van een Carisma 1997.1.8 16v Sohc( GEEN GDI) .4,5 jaar in bezit en tot kort ging het goed.Alleen nu heb ik opeens heel veel problemen.Eigenlijk zou ik een werkplaatshandboek moeten kopen ,maar ik vraag me af of ik er dan uitkom en hoeveel de onderdelen  dan gaan kosten.
Daarom graag eerst wat advies svp. Bvd. Ik zal het kort houden en daarom eerst de klachten op een rij.Het begon met een toontje boven het motorgeluid uit,(dit verdween als je je gas los liet en begon boven de 50 km /pu)Ik dacht zelf een een spanner van een snaar die niet meer werkte en de snaar heel los liet (maar dat kon ik niet ontdekken.Toen zag ik ook een olielekkage bij de bak ( dit was een aandrijfashoes ( inmiddels succesvol vervangen incl de aandrijfas) .Plots daarna begon de  motor te koken.( ik dacht of de thermo schakelaar of de radiateur fan zelf kapot waren)Radiateur fan doorverbonden deze werkte , dus de thermo schakelaar vervangen.En toen begon de ellende pas echt. De fan sloeg direct aan ook en ook de aircofan ,terwijl de de motor koud was.Tevens begon het motormanagement lampje op dashbord te branden. Ik dacht aan een massafout.Zo goed als kan gecontroleerd ,niks gevonden.NU dacht ik,  ik gooi de airco (zekeringen ) eruit  want die gebruik ik nooit en verbind de thermo schakelaar rechtstreeks naar radiateur fan.Niet gelukt. Nu is er nog iets leuks  >:( .Ik kwam er achter dat er in het verleden gesneden is in de kabelboom.( is 4.5 jaar dus goed gegaan maar nu dus niet meer.Grote probleem is nu dat de auto zeer slecht start maar daarna wel (redelijk) goed loopt en het blijft doen.Ik rij korte stukken dus mijn dynamo krijgt hem niet meer vol(laadstroom 14.27 volt.) Accu spanning rond de 13.22 v tot 12.87v
Tevens zag ik onder mijn zekeringenkast  bij het blok een ronde bus zitten met 2 slangen eraan .Daar zit nog een 3e aansluiting( de grootste) maar daar zit geen slang aan( ik dacht een vacuumpot of zo , maar ik twijfel en ik weet niet of dit een overloop is waar een slang op hoort te zitten.

Om het kort  :D te houden. De volgende prangende vragen:Wat is de ronde pot onder de zekeringkast en hoort daar een(vacuum?) slang op en waar gaat deze naar toe dan?Hoe kan ik de auto beter laten starten? Eerder advies ( een nieuwe accu ,benzinepomp en filter vervangen)Maar misschien blijft de magneet airco pomp Hangen en moet ik deze pomp er afhalen en andere kortere snaar zonder aircopomp kopen.?
Of moet ik mijn Carismaatje laten gaan en iets anders kopen?
Ik zou iedereen zeer dankbaar zijn die met een goed oplossing komt .Ps zoals jullie begrijpen ben ik een amateur hobby monteur .(die heel erg zijn best doet om niet in de garage te komen) en dat lukt al 56.000 km

Toevoeging de ronde pot is waarschijnlijk de fuel vapor >(Dus  ik vertaal dat naar brandstof verdamper)Zou dat iets met het slechte starten te maken ivm ontbreken slang?










Willem

Balen, geen reacties. Heb zelf een GDI uit 1999 waar ik ook alles zelf aan ben gaan doen na gepeperde garagerekeningen en ik kom nu nog wel eens dingen tegen waarvan ik denk, "Wat is dat nu weer", of "waar dient dat nou weer voor". Dan ga ik alles maar volgen, elk slangetje elk kabeltje en dan kom je er soms wel achter. Ja veel heb je niet aan wat ik hier neer zet maar geef de moed niet op, er komen steeds slechtere tijden en voor je het weet verbieden ze autorijden of weet ik wat of gaat het rekeningrijden van start waardoor het te duur wordt weet je veel. De Carisma's worden vrij zeldzaam maar onderdelen zijn nog wel te koop gelukkig, al weet ik ook niet voor hoelang nog uiteraard.

Martin Charisma

Willem ,Bedankt voor je reactie.
Even een kleine up-date.Na een maand lang af en toe prutsen ,maar wel de auto gebruiken,kwam ik erachter dat ik de stekker bij de luchtfilterkast wel in mekaar had gestoken ,maar niet geklikt was en deze dus goed niet werkte.Toen  liep de auto dus al beter, daarna heb ik  alles weer terug gebouwd zoals het was,incl 2 sensoren die ook ook had vervangen.Ook de kabelboom weer aangesloten zoals het zat en daarna liep de auto weer als vanouds.Behalve de airco die heb ik niet aangesloten ,want die gebruik ik toch nooit.
Sindsdien al weer wat kilometertjes lekker gereden.En ook geen kokende motor gehad, alleen die rare fluittoon is weer terug,maar die negeer ik maar,auto is betrouwbaar dus...Eigenlijk moet ik nog controleren of de fan nu wel aanslaat of dat  door de lagere temperaturen de motor wel goed op temperatuur blijft( ik rij bijna  nooit in de file dus dat weet ik eigenlijk niet)Maar dat is geen noodzaak meer en buiten sleutelen met deze temperaturen vind ik niets,dus  van de lente kijken we wel weer!

Frans909

Gewoon uit laten lezen toch? Ik kom bij zo'n beun de haas garage die allemaal van die apparatuur heeft en die leest alles zo uit. Ik had "cylinder misfire" wegens gare bobines/bougies (eentje was zelfs lek?!) en nadat alles vervangen is loopt ie als nieuw. Die apparatuur vertelt je alles.

Willem

 Ben blij dat je het gevonden het Martin Charisma, zo zie je maar het zijn soms van die kleine dingen waar je opeens achter kom. Ik vind het geweldig, fa een fluittoon, ach, ik heb na vervangen van mijn achterste stabilisator stangetjes elke keer een tikje als ik over een heuveltje rij, heb nog wel gezocht maar hij is er mee door de apk gekomen dus ik kijk wel als het warmer is, want alles op straat doen gaat best maar het moet wel leuk blijven natuurlijk.