Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Metaal geluid bij koude start Mitsubishi Outlander 2011 2.2 did 130 kw

Filluar nga Quarst, Mars 02, 2021, 06:35:14 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Quarst

Hallo allemaal, ik ben nieuw op het forum, sinds 3 jaar rijden we een mitsubishi Outlander 2011 Did 130 kw Mijn vrouw reed een Carisma op lpg welke moeilteloos 350 dkm op de teller had bij verkoop. Onze outlander heeft inmiddels 230000 km gelopen met enkel problemen met de egr en dpf, kostbaar grapje btw. Nu loop ik sinds kort tegen het volgende probleem aan. Bij een koude start hoor ik een geluid alsof er een steeksleutel los in de motor ligt. Het geluid lijkt te komen van de multiriem area. Ik heb een geluidsopname gemaakt helaas is deze te groot om te uploaden. Wat kan dit zijn? Ik denk aan de ketting maar na een paar seconden verdwijnt het geluid en loopt hij weer als vanouds iemand een idee?

tekkel


Quarst

Het is niet echt een tikkend geluid maar luider en alleen aan het begin van de start. Kunnen het dan toch de Hydraulische klepstoters zijn? In de link is het geluid goed te horen, let niet op de slechte start dat kwam door het te lang wachten na het voorgloeien.  ik heb een filmpje op utube geplaatst, na ongeveer 20 seconden hoor je het geluid dat ik bedoel...         https://youtu.be/fAE2EldMSqo

tekkel


Quarst

Pomp van de stuurbekrchtiger is het niet. Ik kwam er achter dat er 5w40 olie is gebruikt ipv 5w30 zoals altijd het geval was. Maakt dat verschil? ik denk toch nog steeds aan de distributieketting spanners, kan andere olie daar invloed op hebben? Vandaag was het 10 graden en de auto starte normaal en liep als een zonnetje. Dus alleen bij een koude start als het in de nacht gevroren heeft.


Citim nga: tekkel ne Mars 03, 2021, 01:20:02 PD
Hydraulische klep stoters ?


Heeft de andere olie daar invloed op? kan ik hier een additief voor gebruiken zoals Bardhal hydraulische klepstootreiniger? Of is dat uit den boze?


Bedankt voor het meedenken btw

Nobodie14

De 5w30 olie is dunner bij warme buiten temperaturen. Bij oudere motoren wordt meestal 5w40 gebruikt om olieverbruik binnen de perken te houden.


Het zou de balance assembly shaft joint kunnen zijn: [size=78%]https://www.mitsubishi-forums.com/threads/strange-noise-outlander-gx4-2014-2-2-di-d.73818/[/size]




tekkel

collega van mij heeft een bmw met precies zelfde probleem,met koude een lawaaierige motor bij warmere buiten temperaturen stuk stiller.
hij doet dus bij elke olie verversing een toe voeging bij de olie in en het probleem is dus weg ook bij kouder weer.
Gr Jan

Entharion

Het klinkt alsof er speling op je distributieketting hebt. Had hetzelfde geluid bij mijn (niet mitsubishi) auto.
https://www.youtube.com/watch?v=3dBj3SDglw4


Het kwam alleen voor bij koude start, zodra de olie op temperatuur was ging het weg. De hydraulische spanners voor de kettingen werkten niet goed meer vanwege vervuilde/oude olie waardoor je de ketting ergens tegenaan hoort lopen.

Outlander

Bij mijn Outlander tot 2 keer toe dit probleem gehad. De eerste keer verdween het geluid vrij snel na de koude start. Later duurde dat langer en heeft men de spanrol vervangen. Goed anderhalf jaar later trad voor de 2e keer hetzelfde probleem op en moest de distributieriem vervangen worden.