Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Piepende ruitenwissers

Filluar nga bob00105, Gusht 19, 2020, 09:36:00 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

bob00105

Goedendag,


Ik heb erg last van piepende ruitenwisser, ook na het vervangen van de ruitenwisser en het goed schoonmaken van het raam.
Nou heb ik gelezen dat dit kan komen doordat de bus waar de koppeling voor de ruitenwisser arm indraait versleten is. Op drive2.ru hebben ze een boel posts over het vervangen van deze dingen.
Echter zou ik de correcte Nederlandse termen niet weten, waardoor verder zoeken lastig is.


Kan iemand mij vertellen hoe deze dingen heten in het Nederlands en/of waar ik deze kan halen/hoe ik deze kan vervangen of repareren.
Bijgevoegd een foto van de "driehoeken" waar de versleten bussen in zitten. [size=78%] [/size]

Keezx

Piepen duidt op gebrek aan smering, dus waarom niet eerst met iets van dien aard proberen?Beetje kettingspray o.i.d. op de draaipunten en het is vermoedelijk voor een hele tijd over..

tekkel

bij te veel speling op de asjes zal de wisser aan rijderskant tegen de plastic strip slaan die langs de voorruit omhoog loopt.

bob00105

Ik heb het geheel al proberen te smeren zonder het compleet uit elkaar te halen, maar dit leek weinig op te lossen.

Het viel mij dit weekend inderdaad op de wisser aan de bestuurderskant de raamstijl raakt als de op hoge snelheid wissen staat.
Ik zal het geheel is uit elkaar halen van de week om te kijken wat de staat is.
Dit gaat nog wel een opgave zijn denk ik, aangezien de moeren van de bestuurderskant compleet weggeroest zijn.

Jwb

Ik ben benieuwd hoe dit is afgelopen....?

bob00105

Ik heb uiteindelijk alles compleet gedemonteerd. Hier kwam naar voren dat de assen dusdanige roestvorming hadden dat deze daardoor deden piepen, ook waren de bussen licht versleten.
Het verwijderen van de driehoek "ashouders" viel nog niet mee, bij een moest ik dusdanig veel kracht zetten dat hier een barst in is gekomen.
Dus misschien niet heel gek dat ze deden piepen.

Ik heb de assen schoon geschuurd, nieuwe plastic bussen in de driehoek "ashouders" gedrukt. Alles gesmeerd en weer in elkaar gezet.
Nu nergens meer last van en ruitenwisser slaat niet meer tegen de lijst aan.


Mocht je met hetzelfde probleem zitten en vragen hebben kan ik dingen nog gedetailleerder uitleggen.

Jwb

Dank, ik heb het tot nu toe steeds weg kunnen krijgen door zo nu en dan het asje, waar de wisser arm op is gemonteerd,  in te spuiten met Silicone Spray van de Action....

Stripedkrijn

Citim nga: bob00105 ne Nentor 11, 2020, 08:54:37 PD
Ik heb uiteindelijk alles compleet gedemonteerd. Hier kwam naar voren dat de assen dusdanige roestvorming hadden dat deze daardoor deden piepen, ook waren de bussen licht versleten.
Het verwijderen van de driehoek "ashouders" viel nog niet mee, bij een moest ik dusdanig veel kracht zetten dat hier een barst in is gekomen.
Dus misschien niet heel gek dat ze deden piepen.

Ik heb de assen schoon geschuurd, nieuwe plastic bussen in de driehoek "a shouders" gedrukt. Alles gesmeerd en weer in elkaar gezet.
Nu nergens meer last van en ruitenwisser slaat niet meer tegen de lijst aan.


Mocht je met hetzelfde probleem zitten en vragen hebben kan ik dingen nog gedetailleerder uitleggen.




Mijn Space Star 2003 heeft hetzelfde probleem. Mijn vraag is nu: Wat voor materiaal heb je gebruikt voor de kunststof busjes? Ik heb zelf een draaibankje waarmee ik die busjes kan draaien. Ik zou ze dan met 2 componenten epoxylijm weer kunnen vastzetten. Heb je beide busjes vervangen of was alleen bestuurderkant voldoende?

bob00105

Ik heb de onderstaande buisjes gebruikt, de rechte onder en die met een "kraag" bovenop, waarop de ruitenwisser draait.
Dit plastic hoort slijtvast en goed glijdend te zijn. Ik heb alles gemonteerd met een ruime hoeveelheid vet erin.

https://www.conrad.nl/p/igus-gsm-1214-10-glijlager-boordiameter-12-mm-1416563
https://www.conrad.nl/p/igus-gfm-1214-12-glijlager-boordiameter-12-mm-1416576

De driehoek ashouders heb ik iets uitgeschuurd van binnen met een dremel. De bussen zitten hier enkel vastgeklemd in, ik heb ze niet gelijmd.


Ik zou gelijk beide kanten doen. Bij mij was de bestuurderskant het ergst, maar de ander zag er ook niet best uit.


Deze 2 posts (1, 2) van de russische autosite geven ook een duidelijk beeld hoe alles in elkaar zit. Met google translate aan is het redelijk te volgen.
Het is op het begin handig foto's te maken hoe de armen staan die naar de ruitenwissers lopen. Als deze verkeerd terug gemonteerd worden werkt het mechanisme niet meer.
Vergeet ook niet de moet waarmee de arm aan de motor vast zit, vast te zetten met Loctite of een borgmoer. Ik was het vergeten en deze kwam na een paar maanden los waardoor de ruitenwissers het niet meer deden...

Stripedkrijn

Super bedankt voor deze info. Ik weet nu wat mij te wachten staat. Conrad is mij wél bekend!  Heb er echter nooit aan gedacht!! Ik overweeg om een sloop setje ruitenwissermechaniek te kopen zodat ik e.e.a. op mijn gemak kan aanpassen en monteren. Ik moet noodgedwongen "straatsleutelen" maar na enkele uurtjes werken moet normaal gesproken alles voor elkaar kunnen zijn. Helaas zijn die 2 .ru bestanden niet door gekomen. Althans ik kan ze niet vinden.  Misschien kunnen die nog een keertje gepost worden?

bob00105

Ik was er denk ik een half dagje mee bezig. Het meeste werk had ik aan verroeste bouten welke rond waren geworden ipv een zeskant.
Verder was het redelijk wat werk om alle losse onderdelen uit elkaar te krijgen en de assteun passend voor de bussen te maken.
Maar dit gebeurd allemaal nadat het mechanisme in 1 stuk uit de auto is, dus dat kan rustig ergens anders dan de stoep.
Verder was het terugzetten even werk omdat ik dit verkeerd had gedaan. Als je goed let/foto's maakt op de stand van alle armen etc. als je alles eruit haalt moet dit makelijk gaan.


Dat moeten 2 links zijn, maar ik zal ze compleet plakken, dan kan het niet misgaan:
https://www.drive2.ru/l/540909969038377204/
https://www.drive2.ru/l/558095610658424624/