Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Even voorstellen + vraag Spacewagon GDi

Filluar nga ilex, Nentor 08, 2017, 02:54:28 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

ilex

Mijn naam is Dirk Hulst, Sinds 1999 rijd ik in een Spacewagon Gdi 2.4.
[/size]
[/size]De eerste was van januari 1999 in de bekende groene kleur, nieuw gekocht van de dealer.
[/size]Hiermee heb ik ruim 200.000 km gereden tot er in 2008 een vrachtwagen tegen de achterkant aanreed in een langzaam rijdende file. De achterklep ging nog maar met moeite open, deze SW heb ik verkocht
[/size]
[/size]In september 2008 in Duitsland een "nieuwe" SW gekocht, ook een Gdi van december 2004. Donkerblauw metallic. [/size][size=78%]In Duitsland bestaan meer "luxe" uitvoeringen van Mitsubishi modellen, oa met af fabriek electrisch schuif/kanteldak (erg prettig).[/size]
[/size]De SW Gdi heeft nu ca 180.000 km gereden.
[/size]
[/size]De SW staat meest van de tijd bij mij thuis in de garage en komt er meestal alleen in het weekend uit.
[/size]Doordeweeks alles met de fiets of benenwagen...
[/size]ik rijd meestal alleen afstanden van meer dan 20 km enkele reis.
[/size]Over heel  2016 slechts 3.000 km gereden.
[/size]Zal in 2017 wat meer zijn omdat ik in Noorwegen/Denemarken/Duitsland ben geweest met de SW + Caravan.
[/size]
[/size]Rijd nog met de originele uitlaat uit 2004, die geen enkele roest vertoont. [/size]
Alleen het materiaal waar de midden-en einddemper mee aan elkaar zijn gemonteerd was doorgeroest, Dus een mooie RVS mof laten lassen om eind- en tussendemper weer met elkaar te verbinden.Na de zomervakantie (2017) 4 nieuwe banden er onder laten zetten, plm 1.000 km geleden. Toen waren de Remblokken nog ok volgens de garage die de banden heeft gemonteerd.  Bij de APK een halfjaar ervoor werd aangeraden binnenkort vervangen: remblokken en banden.Ruim 1,5 jaar geleden is de aircopomp vervangen omdat er een brandlucht vanaf kwam en is ook gelijk de Distributieriem vervangen plus spanrol, en andere riemen, en is een kleine beurt uitgevoerd bij ca 175.000 km.Gezien de kmstand moeten de bougies vervangen worden. (1x per 90.000 km) Tegelijk wil ik ook de remblokken (laten) vervangen.Vraag 1Is bougies wisselen iets wat bij Mitsubishi moet gebeuren ivm afstellen electrode-afstand? Of kun je de speciale Gdi bougies zo uit de verpakking er in draaien?Vraag 2Als je bij autoparts online je kenteken invoert bij je bestelling, mag je er dan van uitgaan dat je de juiste onderdelen krijgt ?.....  https://www.autopartsonline.nl/MITSUBISHI/SPACE+WAGON+%28N8%23%7CN9%23%29/SPACE+WAGON+%28N8%23%2AN9%23%29/2.4-16V+GDI/p/36753 Vind de remblokken nl wel erg goedkoop als ik vergelijk wat ik altijd bij Mitsubishi betaal.36 euro voor beide voorwielen.VRaag  3Is het vervangen vd remblokken en bougies iets wat voor een niet automonteur te doen is of niet?Heb gelezen dat je een hele lange bougiesleutel nodig hebt bij Gdi en dat de bobine eerst verwijderd/losgemaakt  moet worden.....lijkt mij wel te doen. Vroeger bij VW Golf  Jetta etc zelf onderhoud gedaan, bougies gewisseld remblokken remvloeistof vervangen etc  maar ben nu 66 jaar.  Is wel 30 jaar geleden!groetDirk

ilex

Mijn naam is Dirk Hulst, Sinds 1999 rijd ik in een Spacewagon Gdi 2.4.

De eerste was van januari 1999 in de bekende groene kleur, nieuw gekocht van de dealer.
Hiermee heb ik ruim 200.000 km gereden tot er in 2008 een vrachtwagen tegen de achterkant aanreed in een langzaam rijdende file. De achterklep ging nog maar met moeite open, deze SW heb ik verkocht

In september 2008 in Duitsland een "nieuwe" SW gekocht, ook een Gdi van december 2004. Donkerblauw metallic. In Duitsland bestaan meer "luxe" uitvoeringen van Mitsubishi modellen, oa met af fabriek electrisch schuif/kanteldak (erg prettig).
De SW Gdi heeft nu ca 180.000 km gereden.

De SW staat meest van de tijd bij mij thuis in de garage en komt er meestal alleen in het weekend uit.
Doordeweeks alles met de fiets of benenwagen...
ik rijd meestal alleen afstanden van meer dan 20 km enkele reis.
Over heel  2016 slechts 3.000 km gereden.
Zal in 2017 wat meer zijn omdat ik in Noorwegen/Denemarken/Duitsland ben geweest met de SW + Caravan.

Rijd nog met de originele uitlaat uit 2004, die geen enkele roest vertoont. :D
Alleen het materiaal waar de midden-en einddemper mee aan elkaar zijn gemonteerd was doorgeroest, Dus een mooie RVS mof laten lassen om eind- en tussendemper weer met elkaar te verbinden.

Na de zomervakantie (2017) 4 nieuwe banden er onder laten zetten, plm 1.000 km geleden. Toen waren de Remblokken nog ok volgens de garage die de banden heeft gemonteerd. :D
Bij de APK een halfjaar ervoor werd aangeraden binnenkort vervangen: remblokken en banden.

Ruim 1,5 jaar geleden is de aircopomp vervangen omdat er een brandlucht vanaf kwam en is ook gelijk de Distributieriem vervangen plus spanrol, en andere riemen, en is een kleine beurt uitgevoerd bij ca 175.000 km.

Gezien de kmstand moeten de bougies vervangen worden. (1x per 90.000 km) Tegelijk wil ik ook de remblokken (laten) vervangen.


Vraag 1
Is bougies wisselen iets wat bij Mitsubishi moet gebeuren ivm afstellen electrode-afstand? Of kun je de speciale Gdi bougies zo uit de verpakking er in draaien?

Vraag 2
Als je bij autoparts online je kenteken invoert bij je bestelling, mag je er dan van uitgaan dat je de juiste onderdelen krijgt ?.....  https://www.autopartsonline.nl/MITSUBISHI/SPACE+WAGON+%28N8%23%7CN9%23%29/SPACE+WAGON+%28N8%23%2AN9%23%29/2.4-16V+GDI/p/36753

Vind de remblokken nl wel erg goedkoop als ik vergelijk wat ik altijd bij Mitsubishi betaal.
36 euro voor beide voorwielen.

VRaag  3
Is het vervangen vd remblokken en bougies iets wat voor een niet automonteur te doen is of niet?
Heb gelezen dat je een hele lange bougiesleutel nodig hebt bij Gdi en dat de bobine eerst verwijderd/losgemaakt  moet worden.....lijkt mij wel te doen.


Vroeger bij VW Golf  Jetta etc zelf onderhoud gedaan, bougies gewisseld remblokken remvloeistof vervangen etc  maar ben nu 66 jaar.  Is wel 30 jaar geleden!


groet
Dirk

Nobodie14

De bougies vervangen is goed te doen.
Hier is een filmpje hoe je dat kunt doen https://www.youtube.com/watch?v=UKcjq7vDhMs
Zoals je zult zien: het stelt niet veel voor.
Het belangrijkste is dat er geen vuil of olie in het gat van de bougie zit. Anders valt dat in de cylinder zodra je de bougie eruit draait.
En natuurlijk een dopsleutel set met een lang verlengstuk.
Mocht er toch vuil of olie bij in het bougiegat zitten, dan zou ik even langs een garage gaan.
Een doekje en perslucht doet wonderen.
Ik controleer altijd de electrode afstand voordat ik de bougie erin draai.
Het is pre-gap (af fabrikant al op de juiste afstand), maar ik neem altijd het zekere voor het onzekere.
De bougie niet te vast draaien: met de hand aandraaien tot vast en dan met de ratel nog 1/4 vaster draaien.

Ook de remblokken is goed te doen.
Er is niet veel veranderd t.o.v. de Golf of Jetta.

ilex

Citim nga: Nobodie14 ne Nentor 09, 2017, 09:24:09 PD
De bougies vervangen is goed te doen.
Hier is een filmpje hoe je dat kunt doen https://www.youtube.com/watch?v=UKcjq7vDhMs
Zoals je zult zien: het stelt niet veel voor.
Het belangrijkste is dat er geen vuil of olie in het gat van de bougie zit. Anders valt dat in de cylinder zodra je de bougie eruit draait.
En natuurlijk een dopsleutel set met een lang verlengstuk.
Mocht er toch vuil of olie bij in het bougiegat zitten, dan zou ik even langs een garage gaan.
Een doekje en perslucht doet wonderen.
Ik controleer altijd de electrode afstand voordat ik de bougie erin draai.
Het is pre-gap (af fabrikant al op de juiste afstand), maar ik neem altijd het zekere voor het onzekere.
De bougie niet te vast draaien: met de hand aandraaien tot vast en dan met de ratel nog 1/4 vaster draaien.

Ook de remblokken is goed te doen.
Er is niet veel veranderd t.o.v. de Golf of Jetta.



Dankjewel voor je reactie Nobodie14
[/size]
[/size]duidelijk instructiefilmpje  :)
[/size]je hebt mij hiermee erg geholpen
[/size]
[/size]ik ga de bougies bestellen
[/size]
[/size]ik ga googelen op instructiefilmpjes voor remblokken verwisselen bij Mitsubishi
[/size]
[/size]Dank  Dirk