Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

dat was schrikken

Filluar nga martman, Mars 31, 2014, 10:41:16 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

martman

Nou,
Ik heb een paar weken geleden de winterbanden eraf gehaald en de zomerbanden erop. Een paar dagen later nog eens nagelopen op 120 Nm. Zat allemaal goed. Gewoon de orignele bouten gebruikt. Nu, een paar weken later ineens een kabaal onder het rijden, plotseling. Wat blijkt: links voor bijna alles helemaal los. Met als gevolg ook nog een beschadiging aan de schroefdraad. Had natuurlijk helemaal mis kunne gaan. Mogelijk ook nog een remschrijf die krom is geworden.

Ik snap het niet. Ik verwissel al jaren zelf de velgen en loop ze altijd na een tijdje na. Altijd goed.. 

Morgen is de schroefdraad ( tapeinde of zoiets ) weer vervangen en kan ik mijn lancer wagon weer ophalen. Hopelijk valt de remschijf mee.

Dus: let op, altijd nog een keer checken denk ik dan maar.


gr Martijn

Chaoth

Heb je wel conische bouten gebruikt?

Eagle1982

Als je van stalen velgen naar lichtmetalen velgen bent gegaan,  dan kun je sowieso niet dezelfde bouten of moeren gebruiken.
Binnen het conische verhaal heb je ook nog 2 varianten, namelijk recht conisch en bolconisch.
Let hier wel heel goed op.

Chaoth


trancedrift

Ik heb drie verschillende soorten wielmoeren - stalen recht conisch met klein oppervlakte voor stalen velgen, stalen recht conisch met aluminium conisch sluitring met grotere oppervlakte en voor oudere en aftermarket LM velgen, en recht stalen recht, met rechte aluminium sluitring voor nieuwere LM OEM velgen.


Je moet goed oppassen met de keuze van wielmoeren.

Lucas

Ha,
Als de velg niet om de centreerring heenvalt, maar er op ligt dan kan het lijken alsof ie goed zit. Je kan dan de bouten goed op moment draaien maar als je een stukje gaat rijden, springt de velg over de centreerring en rij je met bouten die een mm of 2 los zitten.
Ik heb i.e.g. een keer dit gehad, dacht dat ie vastzat en bij neerkrikken zag ik dat er iets versprong, dus gelukkig geen schade gemaakt.
Bij monteren velgen dus altijd 100% zeker zijn dat de velg over de centreerring valt en hem dan aangedrukt houden voordat je de bovenste bout er geheel in hebt gedraaid.
grts,
Luuk

martman

Hallo allemaal,

Ik heb de originele bouten die mitsubishi bij deze lichtmetalen velgen heeft geleverd gebruikt. Ik vermoed een combi van niet goed over centreerring of zoiets en net te vroeg nagedraaid. Als ik dat een week later had gedaan was het probleem misschien al aanwezig en dan ook op tijd opgemerkt. Nou, ja, dit gebeurt mij nooit weer. ( hoop ik)

gr Martijn

martman

Nou,

Een korte update en wederom een vraag:

Remschrijf linksvoor was inderdaad iets krom. Deze heb ik laten vervangen samen met de blokken. Sinds wij de auto hebben trilt hij al licht in het stuur. Nu met de kromme schijf was het wat erger . Maar nu alles is vervangen voor trilt het nog steeds. Wordt ook nog erger. Kan dit een kromme naaf zijn door het niert goed vastzetten van de wielbouten? Is het dan logisch dat het steeds erger wordt?  Wel het bekende lancer probleem als ik er op google. Een echte oplossing nog nergens gelezen.....  Wie weet raad?

gr Martijn Toornvliet

Evo driver

Geen orginele remschijven nemen. en de naven goed reinigen en ontdoen van roest voordat de remschijven gemonteerd worden.

En is het getril met of zonder remmen ?

martman

Hallo ecodriver,

Bij gewoon rijden merkte ik ook steeds meer getril. Maar bij het remmen is het 50x zo sterk. Vanmiddag zette ik de auto weg en vond hem stinken. inspectie bracht aan het licht dat linksvoor de boel erg warm was  ( zeker vergeleken met de drie andere wielen)

Donderdag gaat de auto naar de garage voor dit euvel. Lijkt op vastzittende rem. Kan dat het trillen en het verschbil tussen wel en niet remmen verklaren?

gr Martijn

martman

haha, zie nu mijn schrijffout: eCodriver. Is natuuuuuurlijk eVo driver.... opes!


3 Diamonds

Hé Evo driver, jij zegt dat je geen orginele remschijven moet gebruiken, maar welke dan wel volgens jou ?
Ik zat zelf te kijken naar EBC remschijven en blokken.....

Groeten, 3Diamonds

skunk

inderdaad geen orginele schijven gebruiken. Wij hadden met onze lancer wagon ook veel problemen met de orginele schijven. Na 2 setjes is het 3e setje door de garage vervangen door een ander merk dan normaal.