Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Super Top's Space Shuttle

Filluar nga Super Top, Maj 10, 2013, 01:42:42 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

4Koen63

Ah okee, klinkt goed man! :) Heel mooi :D


Ohja, die puzzel van een bak moet nog ja :P Och, kan ik nog effe doorsparen haha :)

mitsubishifreak

mooi man
veel nieuwer ga je dit blokje niet krijgen :D

Super Top

Vanavond afgereisd naar Hoofddorp om de motor op te halen.

Bij terugkomst nog maar krap op tijd voordat de palen omhoog gaan van het terrein. Dan kom je bijna het terrein niet meer op.

De motor van de aanhanger gehaald en veilig binnen gezet.


De SpaceShuttle staat toe te kijken hoe z'n gereviseerde hart uitgeladen wordt.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

4Koen63

Hoe had je de motor vastgezet in de aanhangert?

Super Top

Citim nga: 4Koen63 ne Gusht 21, 2014, 04:21:48 MD
Hoe had je de motor vastgezet in de aanhangert?


Met een spanband met ratel.


De motorsteun leunde op de rand van de aanhanger zodat hij niet op het carter stond.
Verder het vliegwiel onderstopt zodat hij recht bleef staan. En dan is het een kwestie van goed in de hoek zetten en goed vast sjorren zonder dat je dingen beschadigd.
Zodat het niet gaat schuiven. Of van de rand af glijd. Onderweg nog 1 of 2 keer controleren en de spanband(en) na spannen. Je ontkomt er niet aan dat hij zich even gaat zetten en de banden wat losser komen te zitten dus na spannen is noodzakelijk.
Verder heb ik er voor gekozen om de motor voorin de aanhanger te zetten omdat daar je het minste last hebt van hobbels omdat je dicht bij het scharnierpunt zit. (weliswaar niet goed voor de kogeldruk - je kunt niet alles hebben - ) En het scheelt een stuk met de lading zekeren naar voren toe. Nu kun je hem gewoon goed in de hoek vast zetten.


De motor met bak van de Colt heb ik ooit in de Colt zelf vervoerd. Was wel een gedoe met er in en er uit tillen. Achterbank neergeklapt en de motor met bak in de lengterichting achterin. Motor toen vast gezet aan de vergrendelings ogen van de achtebank. Ging nergens heen.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

4Koen63

Ah mooizo, thanks voor de info.
Ik vroeg dat omdat ik namelijk over een paar weken mijn motor naar Hoofddorp moet brengen en ik heb geen aanhangerrijbewijs..
Ben benieuwd of het achterin de Golf past :P Anders pap lief aankijken voor z'n stationwagon haha :)

Super Top

Niet voor iedere aanhanger heb je een aanhangerrijbewijs voor nodig.


Ik heb wel een aanhanger rijbewijs maar de aanhanger waarmee ik de motor gebracht en gehaald heb, heb je geen aanhanger rijbewijs voor nodig.
Maar hoe die regels precies in elkaar zitten ga ik hier niet uitleggen.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

4Koen63

Nee dat hoeft ook niet haha :P Ik mik 'm gewoon achterin de auto :P

Evo driver

Leuk tjalling het verhaal zo !!!!!! Was een super leuke klus en weer eens wat anders dan een audi motor whahahahahaha. Toch nog wat regen gehad zie ik.
Maar idd de legpuzzel van de versnellingsbak kan gaan beginnen ... Eerst het diff laten uitshimmen dan dan kan de toren in elkaar gezet worden... Foto's komen vanzelf weer !

En koen jouw motor krijgt ook de nodige vitamine MD :D

Eclipse2G

goed bezig ik zal snel eens komen buurten als mijn bolides weer rijden!!! best lastig zoveel autos en geen een rijdend...

Super Top

Het is alweer even geleden sinds de laatste update.
Al ben ik niet minder druk geweest met de kwestie RVR.


Om even bij het begin te beginnen.
Het centraal differentieel vergde de mening van een specialist en is daarheen gebracht. Terwijl Remco en Richard met de puzzel aan de gang gingen.

Nadat de heren van MD wat tijd besteed hadden alle stukjes van de puzzel bij elkaar te leggen.
En deze te vergelijken met de stukjes die ik extra besteld had ter vervanging van de gebroken, versleten stukjes en stukjes met een hoekje eraf.
Kwamen ze er achter dat er stukjes bij zaten die niet in deze puzzel pasten.  ???
Toen ik het appje kreeg van Remco met deze conlusie was mijn reactie net zo raadselachtig als de puzzel zelf.
Want dat is niet iets wat je verwacht als je originele onderdelen besteld aan de hand van het chassisnummer en de originele onderdeelnummers.
Eén van de dingen die anders was was de synchromesh van de 2e versnelling. De originele bestaat uit 3 delen en die er in zit maar uit 1. Die originele past ook niet op het tandwiel dat in de bak zit. Heel vreemd.

Dus in overleg met de heren ben ik op onderzoek uit gegaan om te kijken of er wellicht een herzien onderdeel is geweest en dat, dat misschien in mijn bak is terecht gekomen.
Op 4GTuner een australisch forum waar alles met een 4Gxx motor behandeld wordt en een actieve RVR sectie heeft het één en ander wijzer geworden.
Er zouden op vroege modellen EVO en GSR wel enkele synchro's gebruikt zijn. Maar dan zouden deze dubbele wel erop moeten passen. Wat het dus niet doet.
Toen maar de telefoon gepakt en contact gezocht met de vorige eigenaar. Die wist me te vertellen dat er in het verleden ook al aan de bak gesleuteld is. Maar aan de 3e versnelling.  :o
Hmm vreemd waarom kloppen de zaken van de 2e versnelling dan ook niet?
De mate van twijfel bleef maar groeien. Wat moet ik nu in vredesnaam met deze bak aan? Wat is er allmaal aan versleuteld en met onderdelen van welk model Mitsubishi?
Het verlossende woord kwam min of meer van de specialist die naar het centraal differentieel had gekeken.
Conclusie: Het lijkt wel of er drag/sprint races mee gereden zijn. (Hmm dat bevestigd wel de bekendheid van deze auto in bepaalde kringen) Het centraal differentieel is helemaal uitgelopen en met de door Mitsubishi leverbare maten shims voor deze auto niet meer goed te krijgen. Wegens gebrek aan smering door het launchen bij sprints (is dus wel meer dan eens geweest). Dit differentieel is toast en niet meer te repareren. Er zou een nieuw centraal differentieel in moeten als daar al aan te komen zou zijn.
Dus mij op 4GTuner te rade gegaan wat mijn alternatieven zouden zijn nu deze bak afgeschreven is.
Na lang zoeken zonder een bevredigend antwoord te hebben gevonden het maar wat directer gevraagd.
Daar kwamen niet hele directe antwoorden op. Of evt. een EVO bak op de RVR zou passen en kunnen.
Mijn voorkeur had zowiezo eigenlijk een originele RVR Hyper Sports Gear R bak. Dus die aanvraag op het forum gedaan. Uiteindelijk had wel iemand er 1 reserve liggen. Ondertussen gebrobeerd om uit te zoeken hoe ik die bak in Nederland zou kunnen krijgen vanuit oost-Australië. Met alleen verzendkosten al tussen de 600 en 700 euro krab je, je toch nog even een keer achter de oren. Geprobeerd contact op te nemen met die gene maar geen reactie meer gehad.
Ondertussen wat meer helderheid gekregen wat de letters van de versnellingsbak code betekenen dankzij de hulpvaardige Australiërs. Daarbij bleek dat de EVO3 de zelfde eindoverbrenging heeft als mijn RVR en mijn tussenbak dezelfde is als op een EVO3 en ze ook de zelfde overbrengingsverhouding van 3.909 hebben in het achter differentieel. Dat is al een hele geruststelling ik heb totaal geen behoefte aan in korte tijd weer een kapot diff.
De verhoudingen van de versnellingen zelf zijn niet het zelfde. Van een EVO3 zijn de versnellingen korter. Dus topsnelheid lager en dus ook meer toeren bij 120km/u.
De knoop doorgehakt. De auto staat nu al zo lang stil en wanneer zou ik exact de juiste bak hier kunnen krijgen... Dus heb ik de heren van MD opdracht gegeven uit te kijken naar een EVO3 bak.
Ondertussen het verzoek gekregen om m'n auto's beschikbaar te stellen voor de Classic Tour in de diverse showrooms van de Mitsubishi dealers in den lande. Dus ja... welke auto's of dat ik beschikbaar zou willen stellen. Hmm.. ja.. eigenlijk de RVR en de Lancer maar die rijden allebei niet.
Tussen het zoeken naar verhoudingen en codes door de hand gelegd aan de RVR om die in presentabele staat te krijgen.
Eerst de auto maar eens gewassen en de banden opgepompt. Van het 1,5 jaar stilstaan in weer en wind was de auto groen uitgeslagen en 2 banden leeg gelopen.
Toen de auto naar binnen geduwd en met de klei aan de gang gegaan. Daarna gaan polijsten in 3 stappen met de producten van Monello op de DAP500. Inizio Forza op de Oranje pad, Mezzo op Wit en Finale op Zwart. Heb nog een test gedaan met Inizio op Geel op de spoiler. Maar al snel bleek dat op sommige plaatsen wat randen van bulten de lak wel vrij dun was. Dus maar niet verder gegaan met de gele pad.

Links is nog niet gedaan en rechts is gedaan met Inizio op de oranje pad. Verschil is al duidelijk zichtbaar en dat op een witte lak.
Toen verder aan het denken gegaan hoe ik de auto wil presenteren. En me bedacht dat ik de auto zo origineel mogelijk wil aanleveren.
Dat betekende dat de originele wielen er onder moeten. Dus de winterwielen van stal gehaald maar die zagen er niet uit (zie de foto's eerder in dit topic).
Dus snel de banden eraf gehaald en de velgen naar Gerritsen Coatings in Nijkerk gebracht om ze te laten stralen en poedercoaten.
Later nog snel het reserve wiel er achteraan gebracht zodat ze alle 5 weer het zelfde eruit zien.
De winterbanden er weer omheen is dat in elk geval weer netjes.

Toen verder met de auto. Daar ging nog heel wat werk in zitten voordat ik met alle 3 de middelen de hele auto gehad had.
Hij voelt nu gelukkig weer helemaal glad aan en is wel een paar tinten witter geworden. Helaas zijn alle schades nu ook een stuk beter te zien. Hopelijk kan men daar voorbij kijken. Het is de staat waarin ik de auto kocht.

Morgen gaat de wax erop. Monello Ibrido voor nog net dat beetje meer glans en bescherming.
Daarna nog even losgaan op de binnenkant en dan is hij er klaar voor om woensdag opgehaald te worden. Weliswaar zonder motor en versnellingsbak maargoed.

Vandaag een update gehad van de heren van MD. De leverancier heeft nog 1 EVO3 bak zonder LSD (het type dat ik moet hebben) liggen maar weet nog niet wat de staat van de bak is.
Daar gaat een specialist naar kijken. Dus nu hopen dat die goed is. Dan kan bij terugkomst van de RVR de motor en bak weer in de auto.

Zo een heel verhaal maar zo is het weer helemaal up to date.

Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

CvW

Respect voor je doorzettingsvermogen Tjalling. Ik weet dat het een bijzondere uitvoering is maar je moet er op deze manier wel erg veel voor over hebben. Ik hoop dat het allemaal gaat lukken. Fingers crossed.

4Koen63

Ik sluit me volledig aan bij bovenstaande reactie.

Respect voor al je werk en doorzettingsvermogen Tjalling. Ik denk dat menig ander persoon de handdoek allang de ring in had gegooid. Het is nog een hele zoektocht wat betreft de juiste versnellingsbak en middendiff, maar je wordt er zeker niet dommer op.

Ook heb je 'm weer mooi opgepoetst, en tja, dat daardoor wat meer kleine schades zichtbaar worden, dat hoort er nou eenmaal bij. Het is geen nieuwe auto meer. Ik zie hem (en jou?) woensdag wel!! Keep up the good work!

Super Top

Dank jullie wel Cees en Koen!
Denk inderdaad dat lang niet iedereen het geld en tijd er nog in zou steken als dat ik nu doe. Dat krijg ik er ook nooit meer uit. Maar ben dan ook niet van plan de auto weg te doen.
Klinkt misschien raar. Maar dit is wel een beetje m'n droomauto geweest sinds de 1e keer dat ik 'm zag in 2008.

Maargoed. Vandaag verder gegaan. Wax in... Wax off...
Roderik kwam met z'n zoontje even langs voor de gezelligheid en heeft ook even geholpen met uitpoetsen en de trims te behandelen.
De polijst resten gingen er toch niet helemaal goed vanaf. Kijken of dat morgen wel lukt met een doekje met een beetje spruzzo.
Nadat de hele auto in de Monello Ibrido gezet was de auto naar buiten gerold.
Binnen viel het nog niet zo erg op, na de eerste pass met inizio was wel een groot verschil maar daarna zag je niet direct heel veel verbetering.
Maar toen het zonlicht op de auto viel WOW!! Deed pijn aan m'n ogen. Zonnebril had ik zo even niet bij de hand.
Maar hier zijn de foto's van het eindresultaat. Morgen de binnenkant nog en dan kan hij op transport.

















Hij staat zo hoog op de voorwielen omdat er geen motor en bak in zit. Dat scheelt al gauw zon 150 a 200 kilo.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Chaoth

Ziet er goed uit hoor!

Respect voor je volhoudendheid!