Hallo allemaal,
Dit topic gaat over m'n laatste aanwinst dat vrienden al als bijnaam de Space Shuttle hebben gegeven.
Maar wat is het eigenlijk.
M'n laatste aanwinst is een originele handgeschakelde Mitsubishi RVR Hyper Sports Gear R.
Dat zal de meeste mensen nog steeds niet zoveel zeggen.
Tenzij je >>
dit<< topic hebt gelezen.
Waar het op neer komt. De RVR is de japanse versie van wat in europa als Space Runner is verkocht. (vandaar dat ik dit topic in de sub-sectie Space Wagon heb gezet aangezien er geen sectie is voor Space Runner).
De RVR is er in talloze verschillende uitvoeringen geweest met als ultieme versie de Hyper Sports Gear R versie die alleen in 1997 geproduceerd is geweest.
Maar wat is er dan zo speciaal aan deze uitvoering?
De RVR Sports Gear is de opgeruigde 4x4 versie van wat we in europa kennen als de Space Runner.
Daar waren ook de 2 liter turbo uitvoeringen van onder de naam Super Sports Gear met zo'n 210 a 230 pk.
De krachtigste uitvoering die er aan het eind van de levenscyclus van de eerste generatie RVR is gebouwd was de Hyper Sports Gear R.
Deze heeft in de handgeschakelde uitvoering een TD05 turbo en 250pk en met automaat een TD04 turbo en 230pk.
En is te herkennen aan de speciale bumperkit voor de Hyper Sports Gear uitvoeringen.
Dezelfde kit zit ook op de Hyper Sports Gear Z met een 160pk 2 liter zonder turbo.
Tot zover het intro over de RVR in het algemeen.
Nu de mijne specifiek.
In de link eerder in dit bericht staat hij al op de foto's.
Het is zoals gezegd een originele handgeschakelde Hyper Sports Gear R die de vorige eigenaar uit Japan heeft geïmporteerd. Het is dan ook de enige in Nederland. En 1 van de 2 op het west-europeese vaste land voor zover bekend. Ik heb contact gehad met de eigenaar van de andere die in west-Duitsland staat.
Ik liep er 4 jaar nadat ik hem voor het eerst gezien had bij mij in het dorp weer tegenaan. En toen bleek hij zelfs te koop te zijn. Uiteindelijk heb ik hem eind augustus 2012 gekocht met 131.000 km op de klok.
Toen is hij wegens redenen direct in de stalling gezet. En begin april heb ik hem daar weer uit gehaald. Nieuwe APK erop en is er nog wat aan gedaan door de heren van MD-Performance.
Foto's van het moment dat ik hem weer zag 4 jaar nadat ik hem voor het eerst zag. En dat ik hoorde dat hij te koop was.

Toen ik hem uit de stalling haalde de rechter voorband weer opgepompt en de accu aangesloten en het was starten en lopen.
Toen nieuwe APK erop. CO waarde was even lastig maar uiteindelijk was die ook goed.

De winterbanden met de originele velgen er voorlopig even op gezet omdat die voorband leeg liep en ik daar eerst even naar wil kijken.

Ondertussen op zoek gegaan naar een trekhaak voor de RVR. Deze is niet het zelfde als voor de Space Runner omdat de Sports Gear 4x4 is, hoger op de wielen staat en een andere achter bumper heeft.
Uiteindelijk bij Watling in Engeland uit gekomen die het zou moeten kunnen leveren maar was nogal onduidelijk in de prijslijst want het zouden er 2 kunnen zijn en het was nogal onduidelijk welke ik nou zou moeten hebben.
Via MD-Performance uiteindelijk de trekhaak besteld en zij hebben hem er ook eronder gezet.

De vorige eigenaar had er voor de RDW keuring bij invoer koplamp units erin gezet van een compleet andere auto. Omdat de originele koplampen de schuine lijn van het licht beeld aan de verkeerde kant hebben zitten.
Ik heb de originele koplampen opgestuurd naar Headlightconversions.nl van JDMPorts. En kreeg ze omgebouwd weer terug.
Deze hebben de heren van MD-Performance er meteen in gezet. Nou ja meteen... Het bleek nog best wel een klus te zijn om ze er weer in te zetten.

Ziet er een heel stuk beter uit met de originele koplampen er weer in.
Natuurlijk nog even een foto van de kracht centrale.
Een helemaal standaard 7-bolt 4G63T RVR HSGR met TD05 Turbo.

En een fototje van de binnenkant. Met de hele fijne originele Recaro's. (auto is inmiddels van binnen schoongemaakt hoor)

Nu inmiddels al de nodige kilometers met de RVR gemaakt en de originele Recaro's zitten erg lekker en de auto rijd heerlijk.