Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

35 liter tank in Colt uit 1997?

Filluar nga Bino, Nentor 15, 2012, 12:59:34 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Eagle1982

Iemand die 50L kan tanken in een Colt CJ0 of CA0 heeft ergens een lek zitten.
Als je dan nog verder doorgaat dan zie je het niveau achter je ramen wel stijgen.

De inhoud van de tank inclusief het systeem zal maximaal, maar dan ook echt maximaal 45L zijn, dat is dan van helemaal leeg (droog), naar nokkie vol.
Niet verstandig om te doen, want na een paar kilometer heb je de kans dat je de zooi vacuüm trekt.


Even over de tankmeter:
Een tankmeter geeft alleen maar een indicatie, het is dus geen instrument om exact de inhoud op af te lezen.
1/2 op de schaal betekent dus niet per definitie dat je op de helft van je tankinhoud zit.
Een tank heeft vele vreemde vormen om zoveel mogelijk volume te krijgen onder je achterbank en tussen het chassis.


Om hier een nauwkeurige meting van te krijgen zou de fabrikant elke nieuwe tank ( lees andere type ) moeten "inliteren" daarvoor heb je andere tankgevers nodig die aan de hand van een (milli) amperage aan een bepaald aantal liters gekoppeld wordt in de computer.
Per zoveel getankte liters wordt het amperage gemeten en opgeslagen in de computer.
Zo volgt er dus een lineair verloop van je metertje.


Dit is natuurlijk veel te duur en dus blijft het gewoon een indicatie.

roy94

Ik heb toch echt een keer 43 Liter getankt met de Colt. (Cj0 '98)
Gingen geen lampjes branden oid.

Chaoth


trancedrift

Ik ga het volgende keer uitproberen, rijden totdat het rooie lampje brandt, en dan tanken met vulpistool iets schuin gehouden tot dat ik echt benzine naar buiten zie komen :) Eerste keer dat ik benzine tankte de vulpistool schakkelde uit toen de brandstof pijl iets voor de max stond. Laatste streepje voor het max. Dus ja, ik geloof niet er meer dan 35 liter in kunnen, maar ik ga het proberen :) 


Ik rij 600km per week dus ik zou graag een keer per week willen tanken, maar ja..

Eagle1982

#19
Het vulpistool slaat af op het moment dat de tankvulhals vol staat.
Wanneer de brandstof niet meer snel genoeg de tank in loopt staat je vulhals sneller vol, dus even wachten dan kan er zo weer een liter bij.
Na een paar keer staat de hals ook vol.
Maar zoals ik eerder al zei, zorg er voor dat de ontluchting blijft werken, anders trek je na een paar kilometer de boel vacuüm


Vertrouw trouwens niet alleen op het lampje, bij de ene auto gaat het lanpje branden als er nog 15L in de tank zit en bij een ander brandt ie pas als je geen tankstation meer kunt bereiken.


Leuk zo'n lampje, maar dan moet wel de afstelling consequent worden gedaan en vaak genoeg worden die niveaus niet ingeregeld.


Die van mijn Carisma doet het wel, alleen hij heeft nog nooit gebrand.
Heb de tank wel eens zover leeg gereden dat ik na dat de naald niet meer van zn plek kwam nog eens 100km heb gereden en nog steeds geen lampje had.
Ik kan wel zeggen, dat rijdt niet prettig.



Space Star 1.6

idd mijne lampje brandt na 50 liter. dan heb ik maar 5 liter over. snel zoeken naar pomp! voortaan tot 45 liter rijden dan tanken.

trancedrift

Op mijn vorige Carisma had wel een keer de lampje zien branden, ik denk dat in de handboek stond dat het gebeurt bij 5 liter of 50-80 km resterend. Ik heb toen heel rustig nog 35 km gereden, en volgende dag ging ik tanken, maar op kleine bobels op de weg viel de motor bijna uit door gebrek aan brandstof. Dus die kloopte wel goed met de handboek. Alleen kon je 8-10 extra litters bij tanken na het maximum op de schaal (door het vorm van de tank)


Op de Lancer is de meter echt nauwkeurig, die is ook digitaal dus het is gewoon een formule gebaseerd ook op de vorm van de brandstof tank. Werkt echt precies, ik kan het volledig vertrouwen. Geldt ook voor de ETACS verbruiksmeter. Twee keer getest, nauwkeurig tot 0.01 l/100km


Maar de Colt is echt vremd, ik denk dat de hals is veel te smal dus the lucht/brandstof dampen die terug naar buiten gaan maken te hoog tegen druk op de vulpistool.

roy94

#22
Ik denk dat je de 600 km wel gaat redden maar dan is die ook echt bijna leeg.
kijk maar naar mijn verbruikscijfer rond de 550km tank ik altijd en dan zit er nog een liter of 5 tot 10 in.

StoneColt

Mijn colt haalde makkelijk 600 kilometer (op grotere banden, dus op de standaard 13 inch velgen zou de meter nog hoger moeten oplopen). Maar dat is wel met relatief veel snelweg en geen hoge snelheden.

En ik heb vaak genoeg meer dan 45 liter getankt. Ik vul hem dan altijd tot aan de nok, waarbij het wijzertje nog hoger gaat dan het eerste streepje (en ik heb hem dan leeggereden tot onder de dikke rode streep). Ik denk dat er in die van mij 50 liter zat inclusief reservetank. Misschien hebben ze met de wijiziging van het model (facelift 1998) ook de tank vergroot?


Er kwam in ieder geval niks uit mijn ramen en ik zag niks onder mijn auto het afvoerputje inlopen tijdens het tanken  ;)

trancedrift

Die van mij is van 2000 met 185/60/R14 en ik rij ongeveer 75% snelweg - 25% stads verkeer, en op de snelweg ga ik niet boven 125 km/h op de teller, ik weet het niet of dat als hoge snelheid geldt, maar ik kom nauwelijks in de linker rijbaan. Ik was bijna vergeten hoe het voelt om recht te rijden - het is vreselijk, vrachtwagens zijn eigenlijk prachtig weggebruikers, het is de mensen die niet echt met een constante snelheid kunnen rijden, of altijd in de middelste rijbaan staan, of zitten te telefonieren, of vrouwen die make-up op hun gezichten zetten op de achterruit spiegel, of die gekken die met 75 kmh op een 130 snelweg rijden. Ik denk eigenlijk dat langzaam rijden is in werkelijkheid moeilijk en meer stresvol.

trancedrift

Oké, vandaag heb ik weer tot twee streepjes vóór rood gereden, 1 op 16+ nu met de zomerbanden, ik begin meer tevreden te worden. Maar, dus ik ga naar de pompstation en ik vul het tot dat de vulpistool stopt, en dan nog probeer ik een klein beetje extra bij te vullen, benzine begint al langs de pistool te komen - er kan echt niks meer bij. En hoeveel heb ik getankt - 30 liter. Pijl zit nu strak op het maximum en niet boven dat. Er zat zeker niet meer dan 10 liter in het tank, of meer waarschijnlijk minder, en ik kon niet meer dan 30 liter bijtanken. Dus - reservoir is zeker tussen 35 en 40 liter, kan gewoon niet anders.

roy94

Je kan makkelijk doorrijden tot de wijzer echt onder het rode streepje staat.(dan wel gaan tanken natuurlijk)