Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Ola!

Filluar nga Zighenya, Nentor 06, 2010, 12:21:09 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Zighenya

Bonjour,

Ik ben Bonnie, kom uit Amsterdam. Mijn vriend en ik werken beide voor een grote elektronica keten. Beide als afdelingsleider, mijn vriend werkt om het half jaar en doet er een duale opleiding CE naast. Ik ben afgelopen augustus naar China gegaan (kom volgende maand terug) en toen heeft mijn vriend de Car Hifi/Navigatie afdeling van me overgenomen. (rarara, welke winkel is dat... ;) )

Mijn vriend heeft een Mitsubishi Colt 1.6 GLI uit 1993. Gezien hij wel een opknapbeurtje nodig heeft zijn we nu aan het twijfelen of we hem dat waard vinden of dat we aan een andere auto gaan.

Wat we aan deze auto zouden willen (laten) doen:
- nieuwe uitlaat (er zit een huge gat in de huidige)
- nieuw voorruit (met deze barst komt hij sowieso niet door de APK)
- hij lekt olie
- voorbumper vervangen
- deukjes en roestplekjes weghalen
- mat zwarte lak
- nieuwe banden en andere velgen
- nieuw slot achterklep
- interieur aanpakken
- nieuw audiosyteem (radio, speakers enz)
- misschien alarmsysteem gezien onze buurt

Ik zou enorm graag een oldtimer hebben, heb ook gedacht aan een oude MB100, maar vind de Colt toch wat meer charme en gebruiksgemak hebben. Daarnaast heeft mijn vriend niks met de MB100 en alles met de Colt. Ik heb een 1.5 GLX gevonden uit 1986 (mijn geboortejaar), mooie prijs. Wat daaraan (met info uit advertentie, dus waarschijnlijk meer) zou moeten gebeuren:
- laswerk aan dorpel
- deukjes en roestplekjes weghalen
- andere motorkap
- andere velgen
- nieuw audiosysteem
- zelfde verhaal met alarm

We hebben beide niet echt ervaring met auto's behalve hoe je erin rijdt en het inbouwen van audio, dus het wordt hoe dan ook een uitdaging. We zijn allebei handig en ik ben desperate voor een nieuwe hobby, dus het zou uiteindelijk wel goed komen denk ik.

Voor welke optie zo jij gaan? Iemand tips?

Voorheen heb ik in de inmiddels overleden MB100 (1991) van mijn vader gereden, een Citroen Jumper en een Twingo (1991).


Ik hoop dat jullie op dit forum mij kunnen helpen met het maken van een keuze en daarna met de uitvoer ervan!

Ciao,

Coltje-Corine

#1
Hoi, welkom hier!
Ikzelf rij een colt uit '92 (type cao) en wist toen ik net op dit forum kwam ook bijna niets over het monstertje.
Maar aangezien er hier een hoop zitten die er wel veel van weten leer je snel ook een hoop  :mrgreen:

als er dus iets is, vraag maar raak hiero, en we komen er met z'n allen uit  :D

have fun!

Joeri

#2
welkom hier en veel leesplezier
hier zal je vast en zeker vanalles te weten komen over je coltje ;)

Evo driver

#3
Welkom

Ikzelf zou in het 1.6 coltje blijven rijden is toch wat nieuwer en is wat meer voor te verkrijgen kwa onderdelen

Hoe ouder de auto wordt des te moeilijker is het verkrijgen van onderdelen. Dan zou het voor zo een coltje uit 86 misschien als je de juiste mensen trekt wel kunnen maar sluit niets uit.

En van de 93 er zijn er genoeg van gemaakt en ook kan je veel onderdelen vooral motorisch ook van de lancer kunnen gebruiken.

Suc6 met de beslissing

gr. remco

bugsvoyager

#4
welkom bonnie

leuk om te horen dat jullie een bedrijfsleider in electronica.
dat zouden veel jongens hier wat van leren als je info zou geven.
daar weer op tegen krijg je van ons natuurlijk technische antwoorden of gegevens over je auto of tips en trucks.
half jaartje shanghai lagge.
ben zelf ook chinees alleen kom ik meer uit Hong kong dus daar spreken ze helaas meer contanees

maar op de vraag van jouw:
aan je waslijst van je colt die je wilt vervangen heb ik al het idee meteen om de colt te vervangen naar een andere colt.
maar als je voor liefde en passie heb voor het auto en je wil zelf onderhouden is het goed te doen.

als je laat doen ben je veel kwijt.
maar als je zelf wil doen is het goed te doen.

Wat we aan deze auto zouden willen (laten) doen:
- nieuwe uitlaat (er zit een huge gat in de huidige)  = ik neem aan dat hij helemaal van voor tot achter zo'n grote uitlaat zit.
dan zul je bij automaterialen zaak vanaf de downpipe tot achter een nieuwe uitlaat moeten halen.
en die is goed te doen om zelf eraf te halen en een nieuwe erop als je een brug heb.
als het alleen een eind demper is dan is het helemaal mooi dan hoef je alleen de einddemper vervangen.

- nieuw voorruit (met deze barst komt hij sowieso niet door de APK)
als je zelf wil doen ga naar de sloop zoek een goede voor raam.
en die kun je met piano snaar de ruit eruit halen en op je eigen colt doen.

- hij lekt olie
zou eerst zeggen maak de motorblok schoon met rem reiniger.
rij een tijdje rond
kijk waar de lekage zit
en zo kunnen we zeggen waar je moet repareren of auto weg doen of motorblok vervangen.

- voorbumper vervangen
met een paar handige handen kun je zo met paar schroeven draaien/torret/inbus sleutel los halen en vervangen.

- deukjes en roestplekjes weghalen
deukjes putjes word al moeilijk roest plekken als die niet diep is kun je weg scheuren en bij spuiten

- mat zwarte lak
als je zwarte lak wil zou ik meteen de roest plekken en deukjes weg werken

- nieuwe banden en andere velgen
spreek voorzich even naar de bandenboer die hebben wel leuke banden liggen.
velg kun je 2de hand halen of nieuw

- nieuw slot achterklep
sloop een slot halen en bij jou erop vergeet niet vraag meteen de sleutel erbij bij de sloop

- interieur aanpakken
hoe ernstig is dit? wil je nieuwe stof andere bank????
wil je race look???

- nieuw audiosyteem (radio, speakers enz)
wat wil je precies? high tech van alles erop eraan maar wel bescheiden dagelijks gebruik?
of wil je net als beat box erin waar je 1000w eruit kan blazen?

- misschien alarmsysteem gezien onze buurt
je kunt een dure kopen maar ook een goedkope.


dus zou zeggen wat is je bughet en wil veel uit geven is dit goed te doen
als je goedkoop wil dan kunnen we je 1 voor 1 oplossen wat de goedkoopste manier is

succes

Zighenya

#5
Thanks voor de replies!

@ Coltje-Corine: Mooi om te horen dat ik niet als enige start als leek hier ;-)

@ Evo driver: Daar heb je een goed punt... Ik bedacht me vandaag ook dat het misschien slimmer is eerst wat aan te rommelen met de huidige en daar dingen op te kunnen 'verknallen' als het ware en als we wat beter weten waar we mee bezig zijn aan een oldtimer te beginnen.

@bugsvoyager: thanks voor je uitgebreide antwoord, kan ik zeker iets mee! Als we de huidige Colt vervangen dan wordt het zeker voor niet zomaar een andere auto, het beestje heeft hard zijn werk gedaan voor ons en doet dat eigenlijk nog steeds. Ik denk dat het een mooi autotje is voor ons om t allemaal op te leren haha.

Wat je over de uitlaat zegt is voor mij al redelijk onbekend gebied, dus ik denk dat we dat fijn gaan laten doen. Zelfde verhaal met de olie.

Raam erin zetten moeten we maar even kijken, dat lukt ook in een huis dus wie weet ook met een auto...;-)

Bumper vervangen moeten we kunnen lijkt mij als het zo eenvoudig is als het klinkt.

Deukjes en roest moeten we denk ik ook laten doen, dat wordt denk ik niks. Hoewel we wel mooi een oefen object hebben. De lak gaan we sowieso laten doen.

Qua interieur hoeft er niet veel te gebeuren, als we ergens tegenaan lopen een nieuw stofje misschien maar ziet er opzich nog prima uit. Armsteun op de stoel(len) gaat er wel in als dat enigzins mogelijk is. Dashbord willen we ook eigenlijk anders, maar een goede vriend van ons kan dat strak stickeren.

We hebben er nu een simpel radiotje inzitten en de subwoover+monoblok zijn er laatst uitgejat (vandaar het nieuwe slot). Ik wil een radio met USB aan de achterkant en dan een iphonedock of houder inbouwen in de asbak, zo uit mijn hoofd zit die knap onder de radio. Nieuwe sub en versterker, nieuwe speakertjes en klaar. De bekabeling voor de sub hebben we er 2 maanden terug nieuw ingelegd en die hebben ze laten zitten. Dit is het makkelijkste voor ons gezien we het zo uit de winkel mee kunnen nemen en zelf kunnen inbouwen en testen.

Alarmsysteem gok ik dat we dat ook moeten laten doen.

Als we er inderdaad aan beginnen wordt het in ieder geval een meer maanden plan, maar met een beetje pech ons kennende een gaat er zo 2 jaar in zitten. Ik hoop op kleine uitgaven per keer natuurlijk :)

Nogmaals dank,

Evo driver

#6
Het kan zijn dat de olie lekkager van de klepdeksel pakking afkomt of van de koppakking. Dat zijn de puntjes waar je op moet letten voor de rest ijzersterke motoren.

bugsvoyager

#7
nou graag gedaan bonnie.

als je toch meerdere maanden overheen gaat en kleine uitgave word dan kunnen we hier zeker helpen om 1 voor 1 oplossen.

als ik hier zo zie in het lijstje zou ik eerst beginnen met het schoonmaken van je motorblok.
daar kan ik je wel eventje uitleggen hoe je het beste kan doen.
het is zeer makkelijk om zelf de oorzaak te vinden.
eerst koop je paar bussen rem reiniger.
spuit vervolgens vanaf boven naar beneden de blok schoon(probeer niet aan de electronica kabel te spuiten)
en de uitlaat moet koud zijn dus niet na een ritje meteen spuiten.(zeer goed ontvlambaar ik spreek uit evaring)

dan rondje mee rijden en als hij schoon is.
dan kun je fotomaken en hier erop zetten waar de lekage is.
dan kunnen we meteen zeggen wat er eventueel kapot is en wat je moet vervangen en of je zelf kunt doen.

Zighenya

#8
Citim nga: "bugsvoyager"als ik hier zo zie in het lijstje zou ik eerst beginnen met het schoonmaken van je motorblok.
daar kan ik je wel eventje uitleggen hoe je het beste kan doen.
het is zeer makkelijk om zelf de oorzaak te vinden.
eerst koop je paar bussen rem reiniger.
spuit vervolgens vanaf boven naar beneden de blok schoon(probeer niet aan de electronica kabel te spuiten)
en de uitlaat moet koud zijn dus niet na een ritje meteen spuiten.(zeer goed ontvlambaar ik spreek uit evaring)

dan rondje mee rijden en als hij schoon is.
dan kun je fotomaken en hier erop zetten waar de lekage is.
dan kunnen we meteen zeggen wat er eventueel kapot is en wat je moet vervangen en of je zelf kunt doen.

klinkt niet al te ingewikkeld... Als ik terug ben uit China heb ik een paar dagen vrij, dus dan zal ik eens even kijken of ik er iets van snap ;-)

Citim nga: "Evo driver"Het kan zijn dat de olie lekkager van de klepdeksel pakking afkomt of van de koppakking. Dat zijn de puntjes waar je op moet letten voor de rest ijzersterke motoren.

Ik hoop dat dit aan het licht komt als ik bovenstaande foto heb gemaakt?

bugsvoyager

#9
hallo bonnie

nou dan horen we snel als je terug ben.
na de hand van de foto kan evo driver/alle andere zo zeggen wat er mis is en of dat ernstig is om snel te repareren

als je nog vragen heb horen we snel.

Zighenya

#10
Nu we zijn weer terug van weggeweest...;-)

Zoals beloofd hier wat foto's van de Colt van mijn vriend:





De bestickering is gedaan door een vriend van ons.

Ik heb inmiddels weer wat kilometertjes gemaakt in het bakkie en ga toch wel serieus naar een andere auto kijken (misschien ouder model Colt). Mijn vriend wil deze wel graag houden dus hij gaat ook naar de garage van de week. Hij heeft er niks aan gedaan afgelopen 3 maanden dus alles (en meer) is nog hetzelfde als in mijn 1e post.

edit: spelfout