Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Verbruik tonen in display zonder radio

Filluar nga bobbymul, Shtator 05, 2009, 08:44:15 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

bobbymul

Ik heb een Space Wagon uit 1999, deze heeft een zeer eenvoudige board computer die de buitentemperatuur, de tijd en het aantal kilometers dat je nog kan rijden met de tank weergeeft.
Volgens de handleiding van de auto zou je met een knopje op de Mitsubishi autoradio ook het verbruik per km (of anders om) in het dashboard display kunnen tonen. Daarvoor heb je dus een Mitsubishi autoradio voor nodig. Nu kan ik me voorstellen dat dat knopje op de radio simpel een signaal via een draadje naar de boordcomputer stuurt en dus als ik dat draadje kan vinden en daar een eigen drukknop met 5 of 12 volt opzet ook het verbruik kan tonen. Klopt dat ?

mvg,
Bob

MikeM

#1
Dit stukje tekst heb ik ooit ergens gevonden / gekopieerd, weet niet meer waarvandaan. Weet dus ook niet of het werkt (heb kort daarna zelf wel een Mitsubishi radio gekocht), maar wie weet:

Volgens een bericht op een ander forum zou ook zonder originele radio het infodisplay om te schakelen kunnen zijn, als volgt (procedure die ook bij andere auto's zou werken).

Contactsleutel op ACC draaien (Accessoire-stand).
De knop links op het display indrukken en ingedrukt houden.
Sleutel op contact draaien maar niet verder (dus niet starten).
Dan, met nog steeds de linker knop ingedrukt, met de andere hand de meest rechter knop op het display indrukken (en loslaten en opnieuw indrukken en loslaten enz.). Daarmee kan worden gekozen tussen momentaan verbruik, gemiddeld verbruik en de nog resterende actieradius. Als de gewenste aanduiding is gekozen, de linker knop loslaten (eindelijk...) en de contactsleutel terugdraaien en uit het contactslot nemen.
Bij de volgende keer starten zou de gewenste aanduiding in het display moeten verschijnen.

Dit heb ik niet zelf uitgeprobeerd, maar uiteraard zijn we benieuwd of dit werkt!

bobbymul

#2
Mike,

Bedankt. Je tip lijkt niet te werken, maar wel blijkt dat je met een draaiende motor de verschillende standen kan tonen door simpel de meest linker- en de meest rechtertoets te bedienen. Opmerkelijk is dat ik dat niet in de handleiding ben tegengekomen.

Probleem dus opgelost. Bedankt!

MikeM

#3
Mooi dat het opgelost is!

(ik vraag me na jouw reactie wel af of ik voor de weergave van de actieradius mijn radio wel had moeten vervangen...)