Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Outlander, ratelt, dealer komt er ook niet achter (incl video)

Filluar nga TvO, Prill 17, 2023, 01:23:34 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

TvO

Goedendag,


Wij hebben sinds okt 2022 een Outlander uit 2013. Lekker ruime auto, 7 zits, automaat, 140k op teller en dealer onderhouden. Auto rijdt verder heerlijk en voldoet verder aan de verwachtingen.
Wij hebben deze gekocht bij een dealer en hebben een jaar garantie erop.


Er is alleen 1 maar; er zit een rateltje nabij multiriem. Wat is er gedaan door dealer:
. Multiriem + spanners vervangen omdat riem wat zwabberde... Het geluidje was nog niet helemaal weg maar stuk minder.
. Na 200 km ongeveer werd het geluid weer harder, opnieuw naar dealer en is opnieuw de multiriem + spanner vervangen en tevens de airco compressor. Die draaide niet meer lekker. Geluid was weer een stuk minder maar niet helemaal weg vond ik. Maar acceptabel.
. Nu zijn we weer xx km verder en nu begint het geluid/ratelen weer.


Soms laag in te toeren, soms niet hoorbaar en soms in N, soms in P....dus lastig een pijl op te trekken. Iemand een idee?
Dank.


Video: [size=78%]https://youtu.be/Oqugr83MUK8[/size]




wooley

Lijkt uit de airco pomp te komen...
Maar ik zie in de video ook iets bij de riem op en neer gaan. Een poelie oid. Kijk maar eens goed..

Nobodie14

Ik denk zelf aan een behuizing (afdekkap? luchtfilter?) die resoneert.
Heb dit een keer mee gemaakt bij een totaal andere auto: Fiat panda.
De spanner gaat inderdaad af en toe heen en weer.
Wordt de dynamo door dezelfde riem aangedreven?

Keezx

Er moet ergens iets los zitten dat rammelt of klappert, het klinkt inderdaad als een luchtfilterhuis of iets degelijks, dat hol is...

TvO

Goedemorgen allen,


Vervolg; gisteren weer bij dealer geweest en ze hebben weer alles nagekeken maar kunnen technisch niks vinden maar horen de ratel ook.
Eigenlijk zeggen ze; we kunnen technisch niks vinden, zien geen afwijkingen dus maak je geen zorgen. Ben ik het toch niet helemaal mee eens...een ratel hoort niet.


Wat weet ik meer;
. Als airco aanstaat en ik zet de auto in D of R en geef dan klein beetje gas (met rem ingetrapt) begint het ratelen.
. Als de airco uit staat en geef gas hoor ik het vrijwel niet. Kan niet bevestigen nooit...


Aantal vragen:
1. De multiriem wordt meer belast als de airco aanstaat, zou het wellicht toch de (vrijloop) dynamo kunnen zijn? Wel gecheckt door dealer en volgens hun is dynamo in orde.
2. Na het bezoek aan de garage doet de airco het ook niet meer goed. Bij koelen en verwarmen blaast hij zowel koude als warme lucht. Dus in beide situaties doet die hetzelfde. De ingestelde temperaturen worden in beide situaties niet gehaald.
3. Zijn er andere onderdelen van airco systeem die voor ratel kunnen zorgen bij lage toeren en waardoor systeem nu ook niet goed functioneert? Regelklep? Te veel te weinig druk? andere onderdelen?


Vrijdag gaat auto weer naar dealer om airco systeem te vullen, af te persen, ed.


Hoor het graag! Dank!

Nobodie14

Het zou de aircopomp koppeling of de aircopomp zelf kunnen zijn.
Dat zou ook de problemen met de airco kunnen verklaren..

TvO

Citim nga: Nobodie14 ne Maj 09, 2023, 09:20:54 PD
Het zou de aircopomp koppeling of de aircopomp zelf kunnen zijn.
Dat zou ook de problemen met de airco kunnen verklaren..


In de neutraal of bij stilstaan maakt het geen ratelend geluid. In de Neutral bij iets gas geven ook niet.
Bij de R of D iets gas geven gaat het ratelen. Zou dat de airco koppeling of pomp kunnen zijn? Dit is volgens de dealer vervangen.


Gr Tim

Nobodie14

De airco koppeling draait altijd mee met de motor.
Als je de airco aan zet, dan 'grijpt' de koppeling de as van de aircopomp mee.
Kijk hier op YT hoe het werkt: AC Clutch Repair and Noise Diagnosis
Ik heb dit aan gekaart omdat je schreef dat er een verschil was in ratelen met airco aan of uit.

Wat ik in jouw video hoorde klinkt echter anders.
Meer een resonantie dan een ratelen.

Je zou dit nog kunnen proberen: How To Locate a Noisy Idler Pulley