Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Colt CZT 2005 motorische probleem/problemen opeens

Filluar nga MartinQ, Dhjetor 28, 2022, 10:19:09 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

MartinQ

Citim nga: Nobodie14 ne Janar 04, 2023, 04:07:09 MD
Alleen storing wissen is niet genoeg.
Heb je de massakabel van de accu naar het chassis al nagekeken?
Juist omdat de wagen enkele seconden wel goed liep, zou het zomaar een massaprobleem kunnen zijn.


Even nagelopen maar geen breuken, zit ook goed vast verder, geen oxidatie voor zover ik kon zien ook.

MartinQ

Tevens is de ECU geflasht( ACE Motorsports 6 jaar terug, altijd probleemloos gereden)

Is het niet beter om dan deze op te sturen voor reparatie?  En weet iemand wellicht een adresje?


Met een andere ECU zal die waarschijnlijk ook niet helemaal lekker lopen gezien deze aangepast is op 188pk.

Entharion

Citim nga: MartinQ ne Janar 04, 2023, 04:20:59 MD
Rondgebeld en kan van het weekend een ECU set voor een CZT 2ehands kopen.

Zijn er dingen waar ik verder rekening mee moet houden? Lijkt me niet plug and play gezien er ook startblokkering op zit etc.
Alles zou er compleet bij moeten zitten om de 2e hands vervang ECU te laten werken.
Ik kan weinig vinden over dat je de ECU opnieuw in zou moeten leren. Wel heb ik nog een officiële handleiding gevonden waarin dit probleem ook beschreven wordt.
https://zinref.ru/avtomobili/Mitsubishi/130_010_00_Mitsubishi_Colt_Ralliart_manual_english/711.htm
Met ook nog een pagina die beschrijft dat er een losse Immobilizer-ECU in zit.
https://zinref.ru/avtomobili/Mitsubishi/130_010_00_Mitsubishi_Colt_Ralliart_manual_english/468.htm
Dus je kunt het gewoon proberen, in het ergste geval start de auto niet...

MartinQ

Dus als ik het zo zie en lees, word het waarschijnlijk toch de ECU vervangen?  ???


Ze hebben de ECU ook al los gehad, contactjes gecheckt en aansluitingen gecontroleerd etc, bij de garage, maar helaas.

Entharion

Citim nga: MartinQ ne Janar 05, 2023, 01:16:37 MD
Dus als ik het zo zie en lees, word het waarschijnlijk toch de ECU vervangen?  ???

Ze hebben de ECU ook al los gehad, contactjes gecheckt en aansluitingen gecontroleerd etc, bij de garage, maar helaas.
Als ik die pagina zo lees wel ja... Even een stukje eruit:

Code No. P0606: Microcomputer Malfunction System
FUNCTION
• The engine-ECU checks whether there is any abnormality in the microcomputer that controls the throttle valve operation.
TROUBLE JUDGEMENT
Check Condition
• Ignition switch is in "ON" position.
• Battery voltage is more than 6.3 V.
Judgement Criterion
• Main microcomputer reference voltage is abnomal.

PROBABLE CAUSE
• Failed engine-ECU

STEP 1. M.U.T.-III diagnosis code
• Reconfirmation of diagnosis code.
Q: Is the diagnosis code output? (komt de fout P0606 weer terug?)
YES :  Replace engine-ECU.

Hij geeft dus deze code wanneer de voltages in het gedeelte dat de elektronische gasklep aanstuurt afwijken van de waardes die hij verwacht. (> 6.3V zo te zien)
Het kan nog steeds een andere oorzaak hebben maar het advies (let op, het gaat hier om een Mitsubishi dealer repair manual, dus ze gaan er vanuit dat vervangende onderdelen direct beschikbaar zijn) is om de ECU te vervangen.
Je zou nog een aantal dingen kunnen doormeten of ontkoppelen om nog zaken uit te sluiten...

MartinQ

Citim nga: Entharion ne Janar 05, 2023, 02:43:51 MD
Als ik die pagina zo lees wel ja... Even een stukje eruit:

Code No. P0606: Microcomputer Malfunction System
FUNCTION
• The engine-ECU checks whether there is any abnormality in the microcomputer that controls the throttle valve operation.
TROUBLE JUDGEMENT
Check Condition
• Ignition switch is in "ON" position.
• Battery voltage is more than 6.3 V.
Judgement Criterion
• Main microcomputer reference voltage is abnomal.

PROBABLE CAUSE
• Failed engine-ECU

STEP 1. M.U.T.-III diagnosis code
• Reconfirmation of diagnosis code.
Q: Is the diagnosis code output? (komt de fout P0606 weer terug?)
YES :  Replace engine-ECU.

Hij geeft dus deze code wanneer de voltages in het gedeelte dat de elektronische gasklep aanstuurt afwijken van de waardes die hij verwacht. (> 6.3V zo te zien)
Het kan nog steeds een andere oorzaak hebben maar het advies (let op, het gaat hier om een Mitsubishi dealer repair manual, dus ze gaan er vanuit dat vervangende onderdelen direct beschikbaar zijn) is om de ECU te vervangen.
Je zou nog een aantal dingen kunnen doormeten of ontkoppelen om nog zaken uit te sluiten...


Ah oke thanks!


Auto staat inmiddels bij een garage vlakbij trouwens, ook Ecutek tuner(6 jaar terug zaten ze hier nog niet toen ik nog op zoek was naar een tuner :p) en daar gaan ze van de week eerst uitlezen met hun apparatuur. En kunnen als het goed is ook de ECU repareren of laten repareren van wat ik begreep.

Entharion

Citim nga: MartinQ ne Janar 06, 2023, 02:42:16 MD

Ah oke thanks!

Auto staat inmiddels bij een garage vlakbij trouwens, ook Ecutek tuner(6 jaar terug zaten ze hier nog niet toen ik nog op zoek was naar een tuner :p) en daar gaan ze van de week eerst uitlezen met hun apparatuur. En kunnen als het goed is ook de ECU repareren of laten repareren van wat ik begreep.
EcuTek is inderdaad wel de goede tool om zoiets aan te pakken, ik hoop dat ze het probleem voor je kunnen vinden en oplossen.

MartinQ

Citim nga: Entharion ne Janar 06, 2023, 09:38:00 MD
EcuTek is inderdaad wel de goede tool om zoiets aan te pakken, ik hoop dat ze het probleem voor je kunnen vinden en oplossen.


Hope so too! Wil nog even met de Colt kunnen doen voorlopig ;D


Ik zal weer posten hier zodra er meer bekend is!

MartinQ

Update: De Colt doet het weer dankzij de jongens van Perform Enhanced : )


Uitgelezen eerst met dmv Ecutek, ECU is verder ok en storing weg.
Oorzaak van alle ellende is blijbkaar een slechte/kapotte bobine geweest. Deze is vervangen en de Colt doet het weer goed.
Maar blijkbaar gaf dit ook een storing naar de ECU.


Wat ik me dan toch afvraag hoe dan van een afgeschoten intercoolerslang, dit erna gelijk gebeurd. Lijkt wel gevolgschade door iets.
Zou anders wel heel toevallig zijn.


Nadat namelijk m'n intercoolerslang er weer op zat, kwam het probleem van die bobine(en kapot gaspedaalsensor).







Entharion

Citim nga: MartinQ ne Janar 20, 2023, 05:22:52 MD
Update: De Colt doet het weer dankzij de jongens van Perform Enhanced : )

Uitgelezen eerst met dmv Ecutek, ECU is verder ok en storing weg.
Oorzaak van alle ellende is blijbkaar een slechte/kapotte bobine geweest. Deze is vervangen en de Colt doet het weer goed.
Maar blijkbaar gaf dit ook een storing naar de ECU.

Wat ik me dan toch afvraag hoe dan van een afgeschoten intercoolerslang, dit erna gelijk gebeurd. Lijkt wel gevolgschade door iets.
Zou anders wel heel toevallig zijn.

Nadat namelijk m'n intercoolerslang er weer op zat, kwam het probleem van die bobine(en kapot gaspedaalsensor).
Ik denk dat alle problemen een beetje samen vielen met het eraf blazen van de intercoolerslang... Blij om te horen dat het opgelost is in elk geval.

MartinQ

Hoop dat dat het inderdaad was en daar bij blijft  ;D


Had wel even gisteravond, 12km gereden. Paar uur later stap weer in,....wilden de ramen niet open. Wel willen maar niet kunnen(vroor niet). Zag ook de lichten dimmen als ik op het raamknopje drukte(beide). Na een stukje rijden deden ze het weer normaal. Hele vage problemen toch weer.


Wellicht accuspanning net te zwak? Want heeft uiteraard een maand met deze kou stilgestaan. Start overigens verder perfect en alles doet het weer perfect, alleen heel even dat die ramen dus niet open wilden.

Keezx

Je kan de laadspanning eens checken, met lopende motor moet de accuspanning pakweg 13,5 a 14V zijn..is het 12,5V of minder dan laadt ie niet.
Accu zelf kan natuurlijk ook gaar zijn....

MartinQ

Hmm geen idee wat het was, maar alles werkt weer perfect, denkt dat van die ramen ff iets eenmaligs was.