Hoi allemaal
Vanmorgen voor het eerst sinds bezit(6 jaar) pech met mijn Colt CZT. Op de snelweg opeens een kleine poef en vermogen was weg. Liep heel onregelmatig stationair en leek teveel lucht/brandstof te krijgen met gasgeven, ging niet meer echt voorruit, af moeten laten slepen.
Bij de ANWB garage is het 1 en ander nagelopen, alleen niet op de brug geweest, deze was bezet. Geconstateerd door de meneer van de ANWB:
-Bougies te donker van kleur/zwart.
-Downpipe losgehaald om te kijken of het aan de katalysator zou kunnen liggen, maar geen verschil op dat moment met het probleem.
-Luchtmassameter zou het probleem kunnen zijn volgens de man van de ANWB. Met losgekoppelde stekker daarvan naar werk gereden, toen liep ie normaal stationair, alleen kwam niet hoger dan 1700 toeren dan stottert ie en houd ie in.
-Luchtmassameter heb ik vervangen, maar geen verschil.
Later zelf op de brug gegooid en toen zag ik dat de intercoolerslang losgeschoten was. Deze er weer op en alles gemonteerd, en liep weer normaal. Kwam ook een sensortje tegen, denk voor de buitentemperatuur, deze bungelde los, denk dat dit al zo was, maar deze heb ik even voor de zekerheid vastgetapede aan m'n langsdrager. Foto bijgevoegd van dat sensortje.
Luchtmassameter die ik vervangen had, heb ik weer teruggeplaatst, gezien ik dacht dat het alleen om de intercoolerslang ging.
Rij na alles weer erop gezet te hebben naar huis, motor liep weer netjes , merkte alleen dat rond de 3000 toeren er een stotter in zat, als het vermogen erbij komt van de turbo. Bijna bij huis werd dit erger, was het meer rrrrrrrrrrr heel erg stotterig en begon de motor heel rauw te lopen, uitvallen, noodloop, motormanagement lampje, en het rode temperatuurlampje ging aan en dan weer uit. Geprobeerd de laatste 1km naar huis te rijden, viel onderweg 2x uit, en laatste paar honderd meter reageerde de auto niet meer op het gaspedaal.
Start verder wel meteen, maar loopt rauw en valt een paar seconden later weer uit en reageert nu niet meer op het gaspedaal.
De auto word niet heel veel meegereden de laatste tijd, heeft 2000km terug nog z'n apk gehad, kort daarvoor wel 1x een motormanagement lampje met foutcode van iets van een O2/CO2 sensor, echter met de APK niks aan de hand en die storing destijds met uitlezen ook verwijderd en is niet meer teruggekomen.
En 2 maanden terug nog wel een beetje koelvloeistof moeten bijvullen, maar lekt verder niet en de motorolie ziet er nog netjes uit.
Verder zag ik wel aan de onderkant dat er 1 of 2 uitlaatklemmen missen ook, 1 hing er kapot omheen en hoorde ik ook rammelen, dit is denk ik ook vandaag/of eergisteren gebeurd. Weet niet of dit er wellicht iets meer te maken zou kunnen hebben qua valse lucht.
Heb in elk geval niks raars gemerkt de laatste tijd, het was vanmorgen opeens poef en sindsdien dus problemen. Blijkbaar meer opeens dan alleen een intercoolerslang, of wellicht dat hierdoor weer meer aan de hand is?
Hoop dat iemand wellicht een idee heeft hier