Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Space Star 2013 maakt zoemend geluid opkomen koppeling voor en achteruit

Filluar nga Ram6vv, Prill 06, 2022, 05:38:29 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Ram6vv

Beste mede Mitsubishi eigenaren,

Ik heb sinds kort mijn Colt CZ3 ingeruild en een Space Star 1.2 Invite+ uit 2013 gekocht met 45000 km op de teller. Bij een dealer aangeschaft waar de auto ook ooit nieuw is geleverd en altijd in onderhoud is geweest.

Een aantal aandachtspunten hebben ze keurig hersteld maar een deel wordt vrij gemakkelijk afgedaan. Even de focus op de vraag waar ik geen antwoord op krijg. Als de Space Star goed warm is en ik wil de auto bv achteruit inparkeren dan hoor ik, tijdens het op laten komen van mijn koppeling en uiteraard een beetje gas geven, een zoemend / suizend geluid. Ook als ik de auto weer in de eerste versnelling zet en iets vooruit rij om mooi recht te staan hoor ik het geluid wederom.

Ter verduidelijking heb ik een link toegevoegd naar een geluid bestand op mijn Google Drive. Op mijn telefoon is het geluid goed hoorbaar op mijn laptop is het minder goed hoorbaar: https://drive.google.com/file/d/1w1JF80Qe0_FyEOWr6-cDPMqtgXJZSRIc/view?usp=sharing

Ik heb een beetje getest wanneer het zich voordoet mbt het meer of minder gas geven. Zelfde gas geven en pas iets later een beetje gas erbij als de koppeling wat verder omhoog is gekomen. De conclusie lijkt tot nu toe dat als de koppeling pakt en normaal zal je dan vloeiend over gaan naar iets gas erbij en de koppeling volledig op laten komen, dat ik net de koppeling hoger op moet laten komen voor ik een beetje gas geef. Ik rij absoluut niet met een ernstig slippende koppeling. Al mijn auto's hebben ruim 1,5 a 2 ton gereden zonder overmatige slijtage.

De garage waar ik de Space Star heb gekocht had het over platen in de versnellingsbak die dan net niet genoeg pakte en daardoor het geluid ontstaat. Een zeer ervaren garage houder had het over een lager die dit geluid produceert en dat het bij meerdere auto's voor komt.

Ik zal toch graag willen weten wat het exact is. Hopelijk is er iemand op dit forum die mij hier meer over kan vertellen.

Alvast hartelijk bedankt voor de tijd en de hulp in deze.