Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Colt 1.1, mogelijke performance upgrades?

Filluar nga Sidney, Nentor 10, 2021, 12:16:51 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Sidney

Hoi! Ik ben eigenaar van een colt 1.1 75pk mivec uit 2005. De auto is geweldig en heb ik kwa uiterlijk helemaal eigen gemaakt! Hij rijd en stuurt ook geweldig, echter vroeg ik mij af of er mogelijke performance upgrades waren die ik kon doen om alles eruit te halen wat mogelijk is. Ik zat zelf aan een ander luchtfilter te denken en heb wat gehoord van chiptunen. Maar ook dacht ik over een turbo, echter weet ik niet of dit mogelijk is. Aarom vroeg ik mij af of iemans hier ervaring mee heeft? Of tips heeft voor iets anders?
Alles is welkom😉


Gr sidney

Brian-czT

Hoi Sidney,
over het tunen van een atmosferische motor kan ik een eenvoudig antwoord geven: niet doen (het gaat nouwelijks iets brengen).
de 1.1 zal behoorlijk zuinig rijden, wat fijn is met de huidige brandstof prijzen.


mocht je vermogen willen hebben dan zou ik een standaard turbo versie kopen, deze is "goedkoop" op te voeren als je dat zou willen.
[size=78%](standaard is het vermogen al het dubbele als wat je nu hebt)[/size]

Sidney

Bedoel je dan mijn huidige auto verkopen en een andere kopen? Ik wil namelijk deze opvoeren op een of andere manier

Entharion

Citim nga: Sidney ne Nentor 10, 2021, 01:29:17 MD
Bedoel je dan mijn huidige auto verkopen en een andere kopen? Ik wil namelijk deze opvoeren op een of andere manier

Ja dat kan wel, maar je gaat zo ontzettend veel tijd en geld in die 3 cilinder 1.1 moeten steken voor een kleine verbetering dat je voor het geld beter een andere wagen kunt kopen die al een betere basis heeft. Wat Brian zegt, neem een Colt CZT/Ralliart met de 1.5 turbomotor, dan begin je op 150pk / 210Nm en heb je alle keuze in tuning en aftermarket onderdelen.

Alleen voor de donkere koplampen, rustiger lopen, mooier geluid, betere ophanging, schokdempers en veren, grotere remmen en de standaard veerpootbrug zou je de overstap al kunnen overwegen.

Een maatje van me heeft zijn CZT pas verkocht, daar was alles aan gedaan, ralliart version R motorkap, sky koplampen, facelift achterlichten, 8 inch brede velgen met semi slicks, Tein coilovers, grote 4 pots brembo remmen, Quaife sperdifferentieel, Airtek intercooler, Injen ram air intake, 4-1 spruitstuk met 2.5" turbo back uitlaat, Turbosmart 3 port boost controller, Forge blow off valve etc. etc. Samen met een custom tune op de originele turbo haalde dat gekke ding 225pk en iets van 360Nm... Op grofweg 1050kg gaat dat als een raket.

En dan kun je nog verder gaan als je echt wilt, er rijden Colts rond met 500pk, maar dan heb je sowieso gesmede drijfstangen en een grotere turbo nodig.
Voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=xRBCXU94HhE

Brian-czT

Als je voor vermogen wil gaan dan is de meest verstandige keuze het verkopen van je huidige 1.1.
Een czt is een geweldige basis en met enkel een paar kleine upgrades (investering van rond de €800-1000) is 200pk haalbaar. (Ben daar zelf ook mee bezig).
Mijn schoonmoeder heeft ook het 1.1 model en is totaal een andere ervaring als een 1.5 Turbo.


Ik ben 35 jaar en heb in het verleden veel geld gestoken in turboloze auto's en opvoeren maar dat is echt zonde gebleken.