Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Een nieuw lid! (en meteen een vraagje over hoog stationair COLT CZ3 1.3)

Filluar nga pecot, Dhjetor 07, 2017, 07:04:07 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

pecot

Ik zag later inderdaad dat op jouw foto het blauwe lampje op een plek zit waar bij mij niets zit. Zo heel erg luxe is mijn uitvoering trouwens niet hoor. Geen elektrische spiegels, geen stoelverwarming, geen automatische verlichting, geen stuurwielbediening van de audio, geen zij airbags, geen in hoogte verstelbare stoelen, geen schijven achter. Maar wel alle uiterlijke dingen van mee gespoten bumpervlakken, racegaas in de kapjes naast het logo, spiegelkappen, handgrepen, zilveren accenten in het interieur, rood lederen pook en stuur, rood lederen interieur, lederen pookhoes, CZT spoiler, zwarte 205/40/R17 velgen. Kortom:
alleen de looks
8) [/size]
.

Vandaag even geprobeerd bij te vullen maar na 45 minuten een draaiende motor wilde de ventilator nog niet aanslaan. uiteindelijk steeg alleen het peil van de koelvloeistof dusdanig dat het t pijpje uitliep. We zullen maar stellen dat er geen lucht in het systeem zit.


Ik moet even wachten op de lente om te zien of het probleem bij warmere temperaturen nog optreed. Het is allemaal een beetje begonnen toen het net begon om te slaan naar onder de 10 graden in de ochtend. Dus toch even een paar maandjes geduld :D .


Het zou inderdaad ook nog de lambdasonde kunnen zijn. Ik heb het verhaaltje even gelezen en wanneer ik hem op 2000 toeren hield voor het even opwarmen van de motor zat er wel een lichte schommeling in van 100 toeren. Ik zal er binnenkort even naar kijken. Kan ik deze gewoon 1:1 uitwisselen of moet er wat worden ingeleerd? Wat ik zo snel even zie is dat ze 40 tot 60 euro kosten dus het is het nog nét waard om te proberen  :)



Leo

Normaal zijn lambda's rond de €100 per stuk en moderne autos hebben er 2. 1 voor en 1 na de katalysator. Deze zijn vaak niet verwisselbaar dus let goed op met bestellen

En lambda sensor hoeft niet te worden ingeleerd maar als deze niet goed functioneerd geeft de auto daar normaal een foutmelding voor af

pecot


Hi Leo,


Ik heb ondertussen even wat online-research gedaan en via een online handboek ben ik erachter gekomen dat Mitsubishi voorstelt om de voorstoelen, zijkanten binnenbekleding, vloer en pookcover te verwijderen om de sensoren te vervangen ??? . Voordat ik dat voor een testje ga doen met twee sensoren van 100 euro per stuk wacht ik m eerst maar even af en zet daarna in op een obd2 uitlezer. Als het zo'n sensor is met gaatjes dan kan hier misschien ook roet inzitten. De auto heeft in ieder geval 4 tot 5 maanden bij de garage gestaan alvorens zijn eigenaar (ik dus 8) ) hem (of haar? ::) ) vond en daarna nooit echt lange stukken gereden. Daarvoor is hij van een vrouw geweest in een wagenpark van 3 wagens. Ik ga m wel een paar dagen, na goed warm rijden, en daarna veel hoger in zijn toeren rijden om te zien of dat misschien iets "schoonbrand". 


T is nu een beetje een principekwestie geworden dat ik dit met de kennis van jullie zelf oplos. Als een monteur het kan en die is mens dan zou ik het in theorie met die kennis ook moeten kunnen :D .


Leo

Normaal hoef je voor het vervangen van lambda sensoren alleen maar onder de auto te zijn.

Nou heb ik zelf alleen ervaring met de 1.5 turbo motor in de colt.

Het is altijd verstanding om een langer stuk te rijden als een auto lang heeft stilgestaan of weinig heeft gereden

BriannNL


Citim nga: pecot ne Janar 06, 2018, 08:40:41 MD
Ik zag later inderdaad dat op jouw foto het blauwe lampje op een plek zit waar bij mij niets zit. Zo heel erg luxe is mijn uitvoering trouwens niet hoor. Geen elektrische spiegels, geen stoelverwarming, geen automatische verlichting, geen stuurwielbediening van de audio, geen zij airbags, geen in hoogte verstelbare stoelen, geen schijven achter. Maar wel alle uiterlijke dingen van mee gespoten bumpervlakken, racegaas in de kapjes naast het logo, spiegelkappen, handgrepen, zilveren accenten in het interieur, rood lederen pook en stuur, rood lederen interieur, lederen pookhoes, CZT spoiler, zwarte 205/40/R17 velgen. Kortom:
alleen de looks
Die dingen zitten er bij mij allemaal niet op, behalve een in hoogte verstelbare stoel (alleen voor de bestuurder) en airbags in de stoelen. En ik heb er zelf cruise control in gebouwd, dat is wel erg fijn. (Is goed zelf te doen!)

Citim nga: pecot ne Janar 06, 2018, 08:40:41 MD
Vandaag even geprobeerd bij te vullen maar na 45 minuten een draaiende motor wilde de ventilator nog niet aanslaan. uiteindelijk steeg alleen het peil van de koelvloeistof dusdanig dat het t pijpje uitliep. We zullen maar stellen dat er geen lucht in het systeem zit.
Inderdaad, dan zal er geen lucht in zitten. Met koud weer kan het inderdaad lastig zijn om de ventilator aan te laten slaan. Het ontluchten na het verversen van de koelvloeistof duurt ook best even, omdat je telkens een beetje bij kunt vullen als er weer wat lucht uit is.

Ik zie dat Leo al het één en ander beantwoord heeft. Maar mocht je de lambdasonde moeten vervangen, dan hoef je alleen de eerste te doen. De eerste regelt en de tweede controleert alleen de uitstoot. Als ik zo het handboek bekeek dan hoef je voor de eerste een stuk minder los te maken dan voor de tweede. Het verbaast mij ook wel dat je 'm vanuit de auto zou moeten vervangen, maar er stond dat 't wat te maken had met afdichtende tape of zoiets die je anders mogelijk kapot zou trekken. Normaal gesproken zou de auto inderdaad een foutmelding moeten geven als de lambdasonde wat mankeert. Met een OBD-stekker kun je ook de lambda-waarden aflezen, daar kun je wellicht ook wat uit halen.
Mocht je uiteindelijk een lambdasonde nodig hebben dan verschilt de prijs nogal met waar je ze haalt (zoals met alle onderdelen). Wel zijn er veel 'universele' lamdbasondes beschikbaar (want die werken op alle auto's hetzelfde), waarbij je de stekker nog moet aanpassen.

En ben het helemaal eens met Leo, als de auto goed warm is een keer goed doorrijden is altijd goed!

pecot

Thanx voor de info! Gisteren heb ik een bestelling de deur uit gedaan voor een OBD bluetooth uitlezer. Over een paar weekjes kan ik gaan uitlezen. Ik ben benieuwd! Uiteraard hou ik jullie op de hoogte.

pecot


Ok het is weer even verder. In de tussentijd heb ik niet stilgezeten. Het lot wil dat ik 200 autokilometertjes verderop een cursus had en dat we een gezinsuitje hebben gehad op 75 autokilometertjes verderop waardoor we kunnen stellen dat de boel aardig moet zijn losgereden. Ondertussen is de OBD2 binnengekomen en ben ik gaan inlezen hoe dat ding te gebruiken. Na 2 uur YouTube en een aantal webpagina's kom ik tot de volgende conclusie: de STFT en LTFT schijnen het meest belangrijk te zijn en moeten opgeteld tussen -10 en +10 zitten om als normaal te worden bestempeld. Alle temperatuursensoren komen bij mij trouwens overeen en de O2 sensor huppelt vrolijk tussen 0.1 en 0.7V dus dat vraagstuk is ook uit de wereld.


Voordat de lange ritten plaatsvonden heb ik een aantal kortere ritten met een OBD gereden en ik heb afwijkende fueltrims geconstateerd. Niet buiten de 10% maar ook niet strak. Om deze reden toch maar met remmenspray gaan spuiten en tadaa, 2 losse injectoren. Deze vast gezet door loshalen, schoonmaken van de zitting en terugplaatsen. Uiteraard valt er een klemmetje tussen dus mocht de hele boel die net getest was op luchtdichtheid uit elkaar maar dat mocht de pret niet drukken...  De volgende dag ook nog maar de bougies gecontroleerd. Ook hier zaten er twee los dus deze ook opnieuw vast gezet.
Uiteraard merk je dat wel in de motor en zijn de fueltrims redelijk genormaliseerd. De longterm zit ergens tussen de -1.5 en de +1.5 maar de shortterm fluctueert behoorlijk in de positieve waardes tot uitschieters naar 20% bij gasgeven in lage toeren. Bij een constant toerental normaliseert dit weer snel richting 0


Weet iemand of dit normaal gedrag is?


De koude start is ook iets beter. Nu heb ik 2500 toeren bij start, binnen een paar seconden zakt het naar 1400 toeren. Wanneer ik ga rijden en de koppeling intrap dan schiet hij weer naar 2100 /2200 toeren. Misschien dat dit iets is wat moet slijten doordat de motor koud op geheugen loopt in plaats van op de sensoren..
Al met al kom ik met jullie hulp langzaam tot een normaal lopend motortje. Merci!




Leo

Het lijkt me inderdaad dat de ecu zich nog verder moet inleren op de huidige situatie.

Het begin is er in elk geval al.

BriannNL

Helaas een late reactie mijnerzijds, maar fijn dat het de goede kant op gaat!
Ben benieuwd of/wanneer je 'm helemaal goed lopend hebt.


Wel bizar trouwens dat er op meerdere plekken luchtlekkage was.

clamdxp

Hallo.
Ik weet dat dit topic al heel oud is,
Maar heb je de oplossing nog gevonden of iemand anders die dit herkend?
Ik heb exact hetzelfde probleem althands is het wel een probleem?
Mijn monteur heeft alle bovenstaande zaken gecontroleerd en geen probleem gevonden.
Zijn mening is gasklephuis zou vervangen moeten worden??
Ik als leek begrijp gewoonweg niet dat de auto zodra hij plus minus een km gereden heeft gewoon perfect rijd.
Ik heb deze auto in het najaar gekocht en merkte hier niks van totdat het onder de plus minus 12 graden ging.
Dit rijd echt niet prettig.
Mijn bevindingen,
Auto koude start rond de 1500 toeren.
zolang ik van het gas afblijf blijft dit ook zo en zakt hij langzaam naar minder toeren zoals het hoort.
Als ik aan het gas kom begint de ellende en springt hij meteen naar 2200 tot 2500 toeren.
Wel merk ik als ik de rem intrap dat het na 2 secondes weer op de 1200 tot 1500 toeren uit komt maar zodra ik dan de rem los laat en gas geef schieten de toeren weer omhoog om vervolgens na plus minus 1 km gewoon normaal te fumctioneren zonder wisseling van toeren en gewoon netjes 800 toeren draaid!
hopelijk heeft iemand de oplossing!




pecot

Het is bij mijn auto nooit helemaal goed gekomen. Ik heb meerdere malen injectiereiniger gebruikt, tankte standaard duurdere brandstof en heb een K&N inlegfilter gebruikt. Hiermee liep hij rustiger stationair.
Wat het beste werkte was dat de auto bij de dealer heeft gestaan voor het vervangen van de koppeling. Daarna liep hij echt een heeeeel stuk beter. Het grappige was dat ze daar helemaal niets aan hadden gedaan. Misschien heeft het langer stroomloos zetten van de auto toch geholpen.


Ik hoop dat je de storing vindt. Het zijn leuke bakkies.

clamdxp

Dank je wel voor je antwoord!
Ik kan ook echt genieten van deze auto en wil er dan ook echt voor gaan!
Ik ga eerst eens proberen om een 2dehands gasklephuis te monteren.
Mocht dit soelaas bieden dan hebben we het euvel.
De auto rijd gewoon heerlijk dat is zijn geluk haha anders was hij al weg geweest.
Heb meerdere problemen gehad maar die zijn niet auto gerelateerd!
De vorige eigenaar vond 50 euro verdienen op een universele draadboom voor trekhaak belangrijker als alle elende.
Ik heb heel veel storingen gehad van lampjes die sneuvelden tot zekeringen!
Nu de trekhaak kabel los ligt geen problemen meer gehad!
We zoeken nog even verder!!