Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

versnellingsbak Colt

Filluar nga Marco, Janar 28, 2017, 07:47:33 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Marco

Wie kan mij helpen!!!
de versnellingsbak van mijn fantastische Colt schakelt stug.
van 1 naar2 gaat goed, maar van 2 naar 3 moet ik hem 'zoeken'.... >:(
knap irritant...
wie herkent dit probleem?

graafie

Synchroon werk niet goed.
Revisie of vervanging versnellings bak.

Contoleer of de bak nog goed gemonteerd zit. Is bv recentelijk de bak los geweest.
Mocht er bv bouten zijn afgebroken of zit er speling op de bak tav de motor.
dan kan de bak kantelen en krijg je dit soort problemen ook.

Maar ik denk de eerste optie, de tweede gebeurt bijna nooit,

Gr henk
Forum > https://www.facebook.com/mchc.zwolle

Sinds 1990 ben ik bezig met Mits. Celeste

Jeffrey

Dit is mooi, dit ga ik even volgen. De CZT van mij schakelt ook stug maar dat schijnt normaal te zijn, alleen in de vrij en ik laat de koppeling los ratelt de bak, en trap ik de koppeling in is het weg. Wat kan dat zijn ?. Auto heeft net 100.000 aangetikt, maakt het geluid alleen in de vrij.

Entharion

#3
Citim nga: Jeffrey ne Janar 29, 2017, 12:41:50 MD
Dit is mooi, dit ga ik even volgen. De CZT van mij schakelt ook stug maar dat schijnt normaal te zijn, alleen in de vrij en ik laat de koppeling los ratelt de bak, en trap ik de koppeling in is het weg. Wat kan dat zijn ?. Auto heeft net 100.000 aangetikt, maakt het geluid alleen in de vrij.

Dat ratelen is een bekend probleem met de CZT, dat is de druklager die ratelt, als het niet te luid is zou ik me er niet druk om maken.
Bij mij maakte ie ook wat lawaai en heb ik hem bij de dealer laten vervangen onder garantie. Na een paar duizend kilometer begon het af en toe weer te ratelen.
Toen ben ik het eens op gaan zoeken en kwam ik erachter dat eigenlijk alle CZT's dit op den duur krijgen, alleen die lager vervangen en goed invetten schijnt te helpen.

Overigens hoort ie helemaal niet stug te schakelen, je zou de schakelbussen eens moeten invetten denk ik, dat heb ik pas ook gedaan. Je hoeft er alleen je luchtfilter voor te demonteren, dan alles opnieuw invetten wat meebeweegt wanneer je de schakelpook beweegt. Schakelt gelijk een stuk soepeler.

Jeffrey

#4
Oke dan zal ik dat eens proberen. Ik vermoedde ook al het druklager maar denk toch dat ik de koppeling laat vervangen door een sportkoppeling. Wat betreft het schakelen, czt schakelt iets stugger hebben ze mij altijd verteld. Zeker als je snel wilt schakelen

Entharion

Citim nga: Jeffrey ne Janar 29, 2017, 06:57:52 MD
Oke dan zal ik dat eens proberen. Ik vermoedde ook al het druklaagtechniek maar denk toch dat ik de koppeling laat vervangen door een sportkoppeling. Wat betreft het schakelen, czt schakelt iets stugger hebben ze mij altijd verteld. Zeker als je snel wilt schakelen


Het schakelen gaat inderdaad stroever dan bij de andere Colt modellen maar de bak is ook anders, die van ons zijn van Getrag.
Ik kan met 1 vinger vlot doorschakelen :) 1 naar 2 ging wat lastig voor het smeren maar dat is nu ook verleden tijd.

Jeffrey

Ik kan ook wel vlot doorschakelen alleen als ik het te snel doe dan is het af en toe wel moeilijk om door te schakelen, ook van vrij naar de 1 of naar de achteruit wilt nog wel eens moeilijk gaan.

Entharion

Citim nga: Jeffrey ne Janar 29, 2017, 08:44:39 MD
Ik kan ook wel vlot doorschakelen alleen als ik het te snel doe dan is het af en toe wel moeilijk om door te schakelen, ook van vrij naar de 1 of naar de achteruit wilt nog wel eens moeilijk gaan.


In z'n 1 en achteruit kan kloppen, vooral achteruit heeft wat tijd nodig omdat het (volgens de dealer) een rechte vertanding is.

Jeffrey

Oke, dan is dat dus normaal. Ga volgende week toch voor de d-riem dan laat ik direct de koppeling mee pakken denk ik.

Leo

Citim nga: Entharion ne Janar 29, 2017, 09:39:49 MD
In z'n 1 en achteruit kan kloppen, vooral achteruit heeft wat tijd nodig omdat het (volgens de dealer) een rechte vertanding is.


dat hebben meerdere automerken bij deze versnellingen, even in de vrij zetten, ontkoppellen en weer indrukken.

Leo

met wat voor spul kun je de schakelbussen het beste invetten ?

Entharion

Citim nga: Leo ne Janar 31, 2017, 11:00:30 MD
met wat voor spul kun je de schakelbussen het beste invetten ?


Ik weet niet wat het beste is, maar ik heb dit lagervet gebruikt: https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/product/859/wheel-bearing-grease-nf/937/

PHMI16

#12

Ik ben de laatste tijd veel met mijn bak in de weer geweest. Ik hoorde al jaren een versleten lager geluid in neutraal met de koppeling niet ingetrapt. Zodra je de koppeling ook maar een beetje intrapt verdwijnt het geluid meteen. Mijn vaste garage zei dan altijd bij de jaarlijkse APK dat ze het koppelings lager wel erg luid vonden maar dat dat verder geen kwaad kon. Toen ik vorige week mijn koppeling en dat lager verving dacht ik bij mezelf: fijn nu ben ik van dat lawaaige lager af. Groot was mijn verbazing toen het geluid er gewoon nog was toen het nieuwe koppelingslager er in zat. Toen heb ik het voor het eerst goed uitgezocht en wil dat graag delen:


Feit:
Hoor je een versleten lager geluid in neutraal met het koppelings pedaal ingetrapt dan is het je koppelingslager.
Hoor je een versleten lager geluid in neutraal met het koppelings pedaal niet ingetrapt dan is het je versnellingsbak. Want de ingaande as van je bak draait dan mee. Het geluid zal dan gelijk verdwijnen zodra je de koppeling ook maar een beetje intrapt.


Nog één andere smaak bij andere types auto is als het geluid pas verdwijnt als je de koppeling helemaal hebt ingetrapt, dan is het je top lager. Ook wel pilot lager genoemd, maar deze heeft een Colt  CZT niet.



[size=78%]mijn persoonlijke mening voor wat dit geluid veroorzaakt:[/size]
[size=78%]Er is bij de Colt CZT vaak een bijgeluid te horen in neutraal met de koppeling niet ingetrapt. Abuisievelijk wordt er dan vaak gezegd dat dit je koppelingslager is. [/size]Bij de meeste auto's zijn het dan de lagers van de ingaande as ook wel prise as genoemd. Helaas is dit bij de Getrag bak die op de Colt CZT zit niet altijd de verklaring. [size=78%]Als je de bak uit elkaar haalt kan het zijn dat er niets mis blijkt te zijn met de lagers van zowel de ingaande- als hulp- as. De enige verklaring die er dan meestal nog overblijft is dat de je de tandwielen in de bak hoort "rammelen". Je kan dan nog dikkere bak olie proberen, minerale 80w90 ipv syntetische 75w90. Meestal helpt dat ook niet. In mijn persoonlijke opinie is het gewoon een slechte versnellingsbak.[/size]